Shop menü

AMD FSR REDSTONE: FONTOS ÚJÍTÁSOK, AMELYEKKEL MÉG KÖZELEBB KERÜLNEK AZ NVIDIA DLSS TECHNOLÓGIÁJÁHOZ

A Neural Radiance Cache, valamint a gépi tanulásra támaszkodó Frame Generation és Ray Regeneration funkciók nagy előrelépést hozhatnak mind képminőség, mind pedig sebesség terén – egyelőre csak az RDNA 4 alapú modelleknél.
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
AMD FSR Redstone: Fontos újítások, amelyekkel még közelebb kerülnek az Nvidia DLSS technológiájához

Az AMD már bemutatta legújabb termékeit a Computex 2025 helyszínén tartott előadáson, ennek keretén belül megérkezett a Radeon RX 9060 XT, a professzionális piacra szánt Radeon AI Pro R9700, valamint a munkaállomás-szegmenset célzó RYZEN Threadripper 9000 és RYZEN Threadripper Pro 9000 széria is, amelyekkel kapcsolatban ebben az összefoglalóban tálaltuk a legfontosabb tudnivalókat.

Az újítások között szerepel még a Fidelity FX Super Resolution technológia legújabb frissítése is, ami az FSR Redstone nevet viseli, és számos újítással érkezik annak érdekében, hogy tovább csökkentse a DLSS és az FSR közötti távolságot, már ami a lemaradást illeti.

Galéria megnyitása

Az AMD már régóta próbálja utólérni az Nvidia DLSS technológiáját, és az elmúlt évek kitartó munkájának eredményeként egyre jobban sikerül beérniük az Nvidiát: a puzzle legújabb eleme az FSR Redstone, ami összesen három technológiát ötvöz. Ezek között jelen van a Neural Radiance Caching, a gépi tanulás alapú Frame Generation, illetve az ugyancsak gépi tanulásra támaszkodó Ray Regeneration.

Neural Radiance Cache

A felsoroltak közül a Neural Radiance Caching már 2025 januárjában bemutatkozott, és elsődleges célja az, hogy az erőforrás-igényes RT technológiákat felgyorsítsa, mint amilyen például a Path Tracing. Az NRC lényege, hogy segít az indirekt megvilágítás számításában, méghozzá úgy, hogy a gépi tanulás által „megtanulja” a technológia, hogyan verődnek vissza indirekt módon a különböző fények az egyes tárgyakról, majd az előzetes számítások alapján előre ki tudja következtetni, hol és milyen irányú visszaverődésekre lehet még számítani, majd ezeket az információkat gyorsítótárba helyezi.

Galéria megnyitása

Ezzel a módszerrel a fény teljes útjának követése során nem kell a hardvernek mindig újraszámolnia az összes indirekt megvilágítási helyzetet, azaz a fényvisszaverődéseket, hanem használhatja az előző számításokat és a kikövetkeztetett eredményeket, ami segít a teljesítmény javításában.

A teljes értékű Path Tracing egy igen-igen erőforrás-igényes technológia, amivel még a piac jelenlegi leggyorsabb videokártyája, a GeForce RTX 5090 sem tud tökéletesen megbirkózni: Cyperpunk 2077 alatt például nem akadásmentes a játékélmény még az említett videokártya mellett sem, ha a Full Path Tracing aktív, annyira leterheli a rendszert a folyamatos számolgatás. Az NRC-hez hasonló technológiák pont ezen a helyzeten segíthetnek, okosabban oszthatják be a hardveres erőforrásokat, közben pedig a vizuális élmény sem szenved csorbát.

A következő a sorban Machine Learning alapú Frame Generation

Galéria megnyitása

Ez a technológia a gépi tanulás segítségével tudja elemezni a képkockákat, hogy aztán a tartalmak és a különböző egyéb információk alapján (Spatial Frame Data, Temporal Frame Data) új, AI általlétrehozott képkockákat lehessen beszúrni, ezzel növelve a játék futásának sebességét. Azt sajnos nem árulta el a vállalat, hogy az FSR Redstone Frame Generation funkciója csak egy képkockát tud-e beilleszteni, vagy a DLSS aktuális verziójához hasonlóan Multi-Frame Generation funkcióval is rendelkezik-e, ami több képkocka egymás utáni beszúrását eredményezné.

Ray Regeneration, ugyancsak ML alapokon

A következő újítással az AMD arról próbál gondoskodni, hogy a Ray Tracing teljesítmény javulhasson és gyorsabban elkészüljenek a számítási feladatok. Ezzel az újítással lényegében a DLSS 3.5 Ray Reconstruction funkciójára válaszolnak egy saját megoldással. A gépi tanulás révén a Ray Regeneration a hagyományos zajszűrő módok helyett AI alapú zajszűrést végezhet a Ray Tracing technológia által érintett pixeleken.

Galéria megnyitása

Ezzel a módszerrel lényegében két legyet ütnek egy csapásra: egyrészt sokkal jobb lesz a képminőség a Ray-Tracing technológiát használó tartalmak esetében, másrészt viszont a teljesítmény is javul, ugyanis a hagyományos zajszűrő funkciók jellemzően nagyon erőforrás-igényesek. A pontos technikai megvalósítással kapcsolatban sajnos nem osztottak meg további részleteket az AMD illetékesei, de a koncepciót jól bemutatja az Nvidia Ray Reconstruction részletes bemutató videója, amit a Digital Foundry munkatársai készítettek. Az nem derült ki, hogy az Nvidia megoldásától pontosan miben különbözik az AMD eljárása, de idővel erre is fény derülhet.

Az FSR Redstone a jelenlegi tervek szerint valamikor az év második felében debütálhat, viszont első körben csak az RDNA 4 alapú videokártyákat, vagyis a Radeon RX 9000-es széria tagjait támogatja majd. Az nem tudható, később a régebbi Radeon sorozatú videokártyák is megkapják-e a funkció támogatását, vagy kimaradnak a sorból, mert AI teljesítmény terén nem ütik meg az újítások használatához szükséges szintet.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére