Az AMD már bemutatta legújabb termékeit a Computex 2025 helyszínén tartott előadáson, ennek keretén belül megérkezett a Radeon RX 9060 XT, a professzionális piacra szánt Radeon AI Pro R9700, valamint a munkaállomás-szegmenset célzó RYZEN Threadripper 9000 és RYZEN Threadripper Pro 9000 széria is, amelyekkel kapcsolatban ebben az összefoglalóban tálaltuk a legfontosabb tudnivalókat.
Az újítások között szerepel még a Fidelity FX Super Resolution technológia legújabb frissítése is, ami az FSR Redstone nevet viseli, és számos újítással érkezik annak érdekében, hogy tovább csökkentse a DLSS és az FSR közötti távolságot, már ami a lemaradást illeti.
Az AMD már régóta próbálja utólérni az Nvidia DLSS technológiáját, és az elmúlt évek kitartó munkájának eredményeként egyre jobban sikerül beérniük az Nvidiát: a puzzle legújabb eleme az FSR Redstone, ami összesen három technológiát ötvöz. Ezek között jelen van a Neural Radiance Caching, a gépi tanulás alapú Frame Generation, illetve az ugyancsak gépi tanulásra támaszkodó Ray Regeneration.
Neural Radiance Cache
A felsoroltak közül a Neural Radiance Caching már 2025 januárjában bemutatkozott, és elsődleges célja az, hogy az erőforrás-igényes RT technológiákat felgyorsítsa, mint amilyen például a Path Tracing. Az NRC lényege, hogy segít az indirekt megvilágítás számításában, méghozzá úgy, hogy a gépi tanulás által „megtanulja” a technológia, hogyan verődnek vissza indirekt módon a különböző fények az egyes tárgyakról, majd az előzetes számítások alapján előre ki tudja következtetni, hol és milyen irányú visszaverődésekre lehet még számítani, majd ezeket az információkat gyorsítótárba helyezi.
Ezzel a módszerrel a fény teljes útjának követése során nem kell a hardvernek mindig újraszámolnia az összes indirekt megvilágítási helyzetet, azaz a fényvisszaverődéseket, hanem használhatja az előző számításokat és a kikövetkeztetett eredményeket, ami segít a teljesítmény javításában.
A teljes értékű Path Tracing egy igen-igen erőforrás-igényes technológia, amivel még a piac jelenlegi leggyorsabb videokártyája, a GeForce RTX 5090 sem tud tökéletesen megbirkózni: Cyperpunk 2077 alatt például nem akadásmentes a játékélmény még az említett videokártya mellett sem, ha a Full Path Tracing aktív, annyira leterheli a rendszert a folyamatos számolgatás. Az NRC-hez hasonló technológiák pont ezen a helyzeten segíthetnek, okosabban oszthatják be a hardveres erőforrásokat, közben pedig a vizuális élmény sem szenved csorbát.
A következő a sorban Machine Learning alapú Frame Generation
Ez a technológia a gépi tanulás segítségével tudja elemezni a képkockákat, hogy aztán a tartalmak és a különböző egyéb információk alapján (Spatial Frame Data, Temporal Frame Data) új, AI általlétrehozott képkockákat lehessen beszúrni, ezzel növelve a játék futásának sebességét. Azt sajnos nem árulta el a vállalat, hogy az FSR Redstone Frame Generation funkciója csak egy képkockát tud-e beilleszteni, vagy a DLSS aktuális verziójához hasonlóan Multi-Frame Generation funkcióval is rendelkezik-e, ami több képkocka egymás utáni beszúrását eredményezné.
Ray Regeneration, ugyancsak ML alapokon
A következő újítással az AMD arról próbál gondoskodni, hogy a Ray Tracing teljesítmény javulhasson és gyorsabban elkészüljenek a számítási feladatok. Ezzel az újítással lényegében a DLSS 3.5 Ray Reconstruction funkciójára válaszolnak egy saját megoldással. A gépi tanulás révén a Ray Regeneration a hagyományos zajszűrő módok helyett AI alapú zajszűrést végezhet a Ray Tracing technológia által érintett pixeleken.
Ezzel a módszerrel lényegében két legyet ütnek egy csapásra: egyrészt sokkal jobb lesz a képminőség a Ray-Tracing technológiát használó tartalmak esetében, másrészt viszont a teljesítmény is javul, ugyanis a hagyományos zajszűrő funkciók jellemzően nagyon erőforrás-igényesek. A pontos technikai megvalósítással kapcsolatban sajnos nem osztottak meg további részleteket az AMD illetékesei, de a koncepciót jól bemutatja az Nvidia Ray Reconstruction részletes bemutató videója, amit a Digital Foundry munkatársai készítettek. Az nem derült ki, hogy az Nvidia megoldásától pontosan miben különbözik az AMD eljárása, de idővel erre is fény derülhet.
Az FSR Redstone a jelenlegi tervek szerint valamikor az év második felében debütálhat, viszont első körben csak az RDNA 4 alapú videokártyákat, vagyis a Radeon RX 9000-es széria tagjait támogatja majd. Az nem tudható, később a régebbi Radeon sorozatú videokártyák is megkapják-e a funkció támogatását, vagy kimaradnak a sorból, mert AI teljesítmény terén nem ütik meg az újítások használatához szükséges szintet.