Alsó-közép VGA teszt II. rész

 Cikksorozatunk második része Ati résztvevőkkel bővíti a palettát. Folytatjuk előző heti tesztünket, és bővítjük a mezőnyt négy új szereplővel! Most csatlakoznak a mezőnyhöz az AMD-Ati-s vetélytársak.

Alsó-közép VGA teszt II. rész

Bővülő tábor

Folytatjuk előző heti tesztünket, és bővítjük a mezőnyt négy új szereplővel! A múltkor öt nVidia chipes kártyát vettünk nagyító alá, most pedig csatlakoznak a mezőnyhöz az AMD-Ati-s vetélytársak. Mivel az X1300-as széria nagyon eltűnőben van, így a 7300 ellenfelének csak az X1550 marad. Ez ugyanarra a magra épül mint az X1300-as sorozat, de sajnos nincs belőle magasabb órajelen járatott Pro változat. Egy picivel feljebb a 7600GS és 8500GT ellenfele árban az X1650Pro, míg a 7600GT-é az X1650XT. Bár 7600GT nem szerepelt előző tesztünkben, egy még annál is kicsivel magasabb órajelre húzott Galaxy GS igen, így őt fogjuk körülbelüli GT-nek tekinteni. Azért a kis különbségért nincs értelme külön kártya behozatalának. Mivel adósok maradtunk egy nem túlhajtott GS eredményeivel is, ezért a mai mezőny fekete báránya egy ilyen kártya az Asus istállójából.  Nézzük először a száraz adatokat, mire is számíthatunk az újonnan csatlakozottaktól.

Az X1550 a régi idők 9600XT-jére emlékeztet egy csöppet magasabb órajellel, így csodákat nem várhatunk tőle, a kisebbik 7300GT-t van esélye elérni. A referencia órajeleken járó 7600GS várhatóan nagyon elmarad majd a széthúzott változattól, inkább a DDR3-as 7300GT környékére tehető a teljesítménye a számok alapján. Az Ati kártyáival már nehezebb a helyzet. Ha csak ezekre az adatokra hagyatkoznánk, akkor az X1650Pronak nagyon szép teljesítménnyel kéne rendelkeznie, ám akárcsak a Geforce 8-as szériában, az Atinál is egyetlen MULADD processzor található Pixel shaderenként, míg ez a szám a hetes GF-eknél kettő. A magas órajele viszont sokat dobhat a dolgon, meglátjuk. Végül az X1650XT a jelenlegi mezőny legdrágább tagja (7600GT körüli árával), ám tőle várhatóak a legjobb eredmények. Mielőtt a teljesítményadatokra térnénk, ismerkedjünk meg az új alanyokkal.

A fekete bárány és az apróság

Asus 7600GS

Az Asustól egy passzívan hűtött változathoz volt szerencsénk. A borda kidolgozása megfelelő, láttunk már jobbat, de a célnak megfelel és nem spóroltak az anyaggal: az új kártyák közül ez volt a legnehezebb. Valószínűleg ennek köszönhető, hogy a GPU-t a kártya „hátoldalára” rakták, így nem kell átvezetni a hőt, és a komolyabb súly felülről nyomja a kártyát lefelé, nem pedig lentről próbálja meg még jobban lehúzni. Ez a megoldás határozottan tetszett nekünk. Ami nem, az a memória sebessége… Első teszteknél nevetségesen alacsony értékeket kaptunk, így gyorsan utánanéztünk az órajeleknek. Amit láttunk az elég megdöbbentő volt: 270MHz a memória oldalán. Hát az sok minden csak nem referencia érték. Ilyet már a GF3-ak korában is láttunk. Mivel bírta a 400MHz-et, ezért felhúztuk rá és úgy használtuk. Ettől függetlenül egy nagy ejnye az Asusnak, ez csúnya volt.

Azért hogy jó hírünk is legyen, a végére hagytuk a csomagolást. Strapabíró széles dobozban érkezik a kártya, mely tartalmaz még egy-egy DVI>D-sub és S-video>kompozit átalakítót, valamint CD-k kisebb seregét: egy többnyelvű használati utasítást, driver CD-t néhány Asus szoftverrel, valamint három játékot (Savage, Billy Blade, Mashed).

[bold]MSI X1550

[/bold]

A legkisebb Shader Model 3.0-t támogató Ati kártya elég puritán csomagban érkezett, hisz felnyitva csak némi kartonhoz jutunk a VGA-n kívül. Egy apró hűtő teszi a dolgát rajta, viszonylag halkan. Túl sok mindent nem lehet regélni róla, lássuk az izmosabb régiót.

X1650-ek

Sapphire Radeon X1650Pro

A Sapphire az MSI-hez hasonlóan egy kisméretű dobozban szállítja a kisebbik 1650-et, ám azzal ellentétben itt minden köbcenti ki van használva. A driver CD mellé kapunk egy RCA kábelt, egy-egy S-Video>RCA valamint S-Video>kompozit átalakítót, valamint két DVI>D-sub adaptert. Ez már igen, kompakt kiszerelés és mégis megvan minden lényeges. A kártya egész stílusos: kék nyák, csillogó bordák, apró hűtés, mely kis fogyasztást sejtet. Nos a kártya lehet, hogy nem viszi túlzásba a wattokat, ám a ventilátor iszonyat hangosra tekeri magát már pár perc izzasztás után.

MSI X1650XT

Az erősebbik X1650, mint az Asus 7600-a, passzív hűtős változatban érkezett asztalunkra. Érdekes, hogy bár ránézésre valamennyivel nagyobbnak tűnik a hűtése, a sok nagyon vékony lapka rém könnyűvé teszi azt. Gyanús is egy kicsit, de inkább kukkantsunk be a gigászi dobozba, ahol egy apró különbségtől eltekintve ugyanaz a választék, mint a Pro-nál. Az MSI ugyanis S-video kábelt mellékel RCA helyett. Kártya behelyez, gép beindít, 3DMark elindít, és pár perc múlva szép kockás állókép a jutalmunk. Nyitott gépháznál is túlmelegszik a kártya, úgyhogy vagy nagyon jól szellőztetett gépházba érdemes csak pakolni, vagy nagyon gyorsan elfelejteni a passzív X1650XT-t.

Tesztek I

[bold]

[/bold]A szintetikus tesztjeinkben nagyon jól áll az Ati szénája. Érdekes, hogy 3DMark06-ban a két 7600GS nagyon közel áll egymáshoz. Ettől eltekintve szépen sorba állnak a kártyák.

A 7600GT és az X1650XT toronymagasan vezeti a mezőnyt, utánuk pedig egy kisebb holtverseny alakul ki. A DDR3-as 7300GT árához képesti teljesítménye kiemelkedő ebben a játékban, míg az X1550-é kicsit siralmas.

A 7600-ak szereplése újfent érdekes, az X1650XT megint a leggyorsabb. Ne feledjük, hogy pár ezressel a többiek felett van a 7600GT és ő, így el is várható ez a teljesítmény. Az Antialiasingos teljesítményeket levettük, mert mint előző héten említettük, alig voltak különbségek. Sajnos megvan a magyarázat: a Doom3-mal ellentétben a Quake4 nem figyelmeztet felugró ablakkal arra, hogy képtelen egy sima AA-t bekapcsolni újraindítás nélkül, így nem is volt bekapcsolva legtöbb teszt alatt. Ha lesz elég kártya aminek biztos az eredménye, akkor újra bekerülnek a diagramba.

Tesztek II

A sorrend mondhatni a szokásos, szegény X1550 itt már kikívánkozott a gépből. Rimánkodott, hogy ne égessük már, de sajnos szívtelennek kellett lennünk: teljesség mindenek előtt.

Tesztünk mumusa. A Company of Heroes mindig is az Ati kártyáknak kedvezett, de meg kell jegyeznünk, hogy az egyik ejtőernyő alja hibádzott az X1650-eken, valószínűleg driver probléma. Persze még mindig jobb, mint előző héten a tuning 7600-on, mely AA mellett egész konkrétan itt-ott rózsaszínre festette a csata felszínét, vagy épp kockásra, kedvtől függően. AA nélkül nem, de olyan beakadásokat produkált, hogy az átlag FPS rémesen leesett. Mivel az Asus 7600-a nem produkálta ezt, így meg is verte. Hogy korrektek legyünk, jövő héten egy GT is felkerül a listára csak ebben a játékban. Nem sok esélye van befogni a mezőnytől kilométerekre elhúzó XT-t, de azért adunk neki rá lehetőséget.

Itt egy kicsit változik a helyzet, a Lost Planet jól kihasználja az nV kártyák shadereit, így a hasonló kategóriákat csak az órajel választja el egymástól.

Tesztek III

Shader a köbön. Az X1550 diadalmenete! Van jobb hely a kilencediknél. Az X1650XT nem ismer kegyelmet, amilyen rosszul áll a széna a sor végén, annyira jó az elején. Tesztünk kint van a szabadban, erdős, füves területen, így némileg lejjebb adva igényeinket, az XT már egész jó lehet Oblivionozásra.  Érdekes, hogy ebben a játékban hasonló sebesség mellett is az Ati kártyák valahogy folyamatosabb képet adnak, nincs annyira szaggatás érzetünk mint az nV kártyákkal.

A Stalker a Company of Heroes ellentettje. Tipikusan az a játék ahol az nVidiának áll a zászló. A Galaxy 7600GS-e itt is be-be akadt, ezért a rossz eredménye, míg az alap GS-t a DDR3-as 7300-as megveri.

Körülbelül a várható sorrend jött be. Szerencsére a processzorunk még állja a sarat és nem ő a gyenge pont.

Vége a második körnek

Már csak egy lépés és elmondhatjuk, hogy jól lefedtük a bruttó 30-ig lévő tartományt, ugyanis jövő héten csatlakoznak többek között az Ati új DirectX10-es alsó-közép huszárai, valamint az nVidia 8600GT-je. Addig kár lenne messzemenő következtetéseket levonni az előző generációból, de egy valami már szinte biztosra mondható: a legolcsóbb játékra termett kártyák közül a DDR3-as 7300GT tűnik a legjobb választásnak, ugyanis az X1550 még a DDR2-essel sem állja a sarat igazán, míg a GT könnyen fel tudja venni a versenyt a referencia órajeles 7600GS-sel is. Így ha nem szeretnénk túlhajtani VGA-nkat, akkor az utóbbi kártya nem igazán ajánlható. Persze a gyártók nemsokára megoldják ilyen problémáinkat, mert nem lesz választásunk. Ezért ha valakinek tesztjeink alapján megtetszik majd valamelyik régebbi generációs kártya, akkor be kell szerezni mielőtt késő lesz. A legolcsóbb kártyák között már nem igazán várunk változást, mert a 2400-as Radeonok a 64 bites memória-adatsínükkel valószínűleg nem fognak remekelni, de a 2600-asok még átrendezhetik a mezőnyt. Az X1650XT ma nagyon megverte a mezőnyt, kíváncsian várjuk, mit nyújt az új kártyákhoz képest. Akárcsak ez előző részben, a doboz és egyéb kártya képek az utolsó oldalon találhatóak. Nemsokára jelentkezünk a következő résszel, addig is kellemes böngészést mindenkinek!

Egyéb képek

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward