Shop menü

ALIENS: FIRETEAM ELITE – VAKOK KÖZT FÉLSZEMŰ A KIRÁLYNŐ

A kooperatív TPS markáns erényei vitathatatlanok. Ahogy az is, hogy ha a klasszikus széria nem elátkozott csillagzat alatt születik, akkor a Cold Iron Studios fáradozásainak kissé savanykás gyümölcse jóval fagyosabb fogadtatásban részesülne.
Gera Krisztián
Gera Krisztián
Aliens: Fireteam Elite – Vakok közt félszemű a királynő

Szerzői értékelés

Olvasói értékelés

A mamám azt mondta, hogy nincsenek szörnyek

A popkulturális beágyazódás érthetetlen anomáliáira nincs jobb példa a hányattatott sorsú Alien-franchise-nál. Hiszen ugyan Ridley Scott 1979-es, sci-fi-horror-thriller hibridje a mai napig milliók kedvence, és James Cameron 1986-os, tesztoszterontól csöpögő remekét is etalonként tisztelik, de a folytatás csüggesztően alakult. A harmadik rész direktora, David Fincher kerek-perec megtagadta a Ripley kalandjait trilógiává bővítő epizódot, és a negyedikről fecserészni pont akkora udvariatlanság, mint egy német vezetéknevű argentint a nagypapi foglalkozásáról faggatni. A mérhetetlenül nívótlan spin-offok, illetve az újabb felvonások pedig a gyalázatos és a feledhető között ingadoztak.   

Galéria megnyitása

Ráadásul az interaktív móka frontján még ennél is siralmasabb a helyzet: többnyire mobilos töltelékcímekből, arcade-stílusú marhaságokból és agyzsibbasztóan hitvány henteldékből áll a kínálat. Hovatovább, a legszerényebb várakozásokat is alulmúló, 2013-as Alien: Colonial Marines szégyenteljes kuriózumként olyannyira felpaprikázta a vásárlókat, hogy azok a bíróságon kerestek elégtételt. Azaz egy legutóbb a Gorbacsov-érában szárnyaló, és az azóta eltelt röpke harmincöt esztendőben felettébb szerény eredményeket felmutató sorozatról beszélünk – viszont ez a legkevésbé sem izgatja az érdeklődőket. Sőt, Hans Ruedi Giger bizarr rémalakja a nyilvánvaló bukások dacára mit sem vesztett népszerűségéből – holott réges-régen el kellett volna tűnnie a balfenéken.

Lássuk hát, hogy vajon a kooperatív öldöklés ígéretével csábító-csalogató Aliens: Fireteam Elite megtöri-e az átkot, vagy sem!

Hé, Vasquez, néztek már téged férfinak?

2202-t írunk. A USS Endeavor űrhajó tengerészgyalogosaként szolgálunk, és mikor parancsnokunk vészhívást fog az LV-895-ös bolygó körül keringő Katanga finomítótelepről, bekerülünk a csapdába esett tojásfejű kimentésére induló, három fős rohambrigádba. Ám a kezdetben nem túl komplikált rutinakció pillanatok alatt hagymázas lidércnyomássá züllik, mert kisül, hogy a Weyland-Yutani szakértői rettenetes kutatásokat folytattak. Parancsnokunk így felveszi a sors által elé vetett kesztyűt, és megpróbálja megakadályozni az egy mutagén anyaggal kísérletezgető, gátlástalan megacég ármányos machinációit.

A három törvény

Ha nincs kedvünk két másik felhasználóval együtt küzdeni a rohadékok ellen, pánikra semmi ok: viszonylag kompetens robotok csatlakoznak hozzánk. Csodákra nem képesek, azonban derekasan állják a sarat.

Bár a történet díjat nem fog nyerni, vitathatatlan, hogy a készítők az elvárható alázattal nyúltak az ihletforráshoz, és ez, ha fenntartásokkal is, de a játékmenetre is igaz. Elsőnek a megbízások előtt lecserélhető kasztunkra tehetjük le a voksunk. A társait gyorsabb tüzelési sebességgel erősítő lövész flexibilis, gránátdobáló bakaként teszi a dolgát. A pusztítók tömegoszlatásra specializálódó, nehézfegyveres állatok, épp annyi bájjal és kellemmel, amennyi a nagyipari mészárláshoz szükséges. A technikusok fortélyosabb figurák: automata gépágyúkkal és lassító-kütyükkel segítik az alakulatot, míg az orvosok fő reszortja magától értetődően a gyógyítás.

Ezután jöhet a haddelhadd. Főleg a futkosóknak becézett, aljas, ám mérhetetlen mázlinkra relatíve sérülékeny és gyengén páncélozott dögökkel akasztunk tengelyt. Alkalmasint hat-nyolc tucatnyi, kérlelhetetlen ocsmányság ront ránk, és ha nem tervezzük meg, hogy miképpen verjük vissza őket, felkoncolnak. De persze rajtuk kívül fejlettebb kreatúrák is a fejünk akarják. Az üss-fuss gerillataktikájában bízó fertelem, kőkemény izomkolosszus és savköpő gennyláda is szétmarcangolna – a szintetikusokat vagy a mutánsokat nem is említve. Nyitányként komáinkkal együtt egy hordát tizedelünk meg, majd taktikus fedezékharcot vívunk egy karabélyos robotosztaggal.

A nevető harmadik

Szerencsénkre ellenfeleink nem heterogén masszaként ténykednek: az éjfekete kültakarójú bestiák mérsékelten szívlelik a szürkésfehér robotokat, és az ilyen-olyan förtelmek sem a kooperációra való hajlamukról híresek. Így ha találkoznak, elkerülhetetlenül összecsapnak, és részünkről botorság közbeavatkoznunk az egyik fél elhullta előtt, mert a hála ismeretlen fogalom a harcmezőn.

Aztán szétrobbanó andriodok kamikaze-gyűrűjéből törünk ki – egyenesen bele egy, az acélrudakat is kettétépő aberráció vezette falka nem éppen ölelő karjaiba. Végül groteszk fertőzötteket küldünk a pokolra, és harsányan kurjongatva puszta virtusból a megvadult melós-masinákat is ócskavassá redukáljuk. Nincs lézengés vagy lazsálás: jószerivel alig pihenhetünk meg, hogy átrendezzük arzenálunk, és elköltsük nehezen bezsebelt kreditjeinket.

Ők legalább nem ölik egymást nyomorult százalékokért

Vagyis kétségtelen, hogy az első egy-másfél óra egyfajta rózsaszín köd borította, eufóriában telik. Önkívületi állapotban fektetjük ki a nyavalyásokat, szinte lubickolunk az atmoszférában, és lélegzet-visszafojtva várjuk, hogy kiderítsük, hogy miféle veszedelem is leselkedik ránk a következő teremben.

Galéria megnyitása

Ám apránként óhatatlanul ráébredünk, hogy ugyan szó sincs a Gearbox fércművéhez hasonló, szórakoztatóipari terméknek álcázott reaktorbalesetről, de a kaliforniai fejlesztőket sem ápolták az intenzíven a túlfeszített munkatempó miatt. A legfőbb probléma a csüggesztő középszerűség, és a ha nem is totális, ám bántó fantáziátlanság az élményt hébe-hóba vesén döfő kettőse. A példák hosszasan sorolhatóak. Akár jelképnek is felfoghatjuk, hogy a küldetéseket megfűszerezni hivatott, opcionális kihívás kártyák is főleg a mennyiségre, és nem a minőségre vagy az egyediségre építenek. Ergo, miközben akadnak szellemesebb, az alapszabályok megfricskázásával kényeztető lapok, szomorú tény, hogy a többséget az éppen ráérő gyakornok agyalta ki kávéfőzés alatt. Megadott számú elérendő minimum összsebzés-kvóta, netán picivel keményebb vagy fürgébb ütemben felbukkanó szörnyetegek: nem mondhatni, hogy a döbbenettől leeső állunkat keresgéljük. Ahogy a jutalomként megnyitható túlélőmód is harmatos.

Ó, hogy az a...

Rosszakaróinktól még a haláluk után sem feltétlenül vagyunk biztonságban. A xenomorph-ok a padlóra kifolyó, savas vérükkel okoznak galibát, míg a szintetikusoknál sűrűn előfordul, hogy egyszerű összeesés helyett epilepsziás rohamra hajazó rángógörcsben törnek ki, és némi agóniát követően felrobbannak. Figyeljünk hát oda, mivel nincs annál megalázóbb, mikor az elvileg már leszedett ellenség vág alánk.

Ehhez igazodva arzenálunk darabjai, pár, üdítő kivételtől eltekintve ezerszer elcsépelt sablon-készségek, és a kasztok a fal mellől el nem lépés jegyében született képzettségei sem lepnek meg. A mesterséges intelligencia is irritálóan semmilyen: ritkaság, hogy a kiiktatásunkon igyekvők ügyelnének a terep adottságaira – igaz, cserébe a Benny Hill Show-ba illő epizódok sem ingerlik a rekeszizmainkat.

De az is vitathatatlan, hogy mérhetetlenül ötlettelen pályaszakaszokon küzdünk meg a Left 4 Dead vagy a World War Z köpönyegéből előbújt, túlságosan is ismerős ellenfelek szennyes áradatával. Ráadásul az ilyen-olyan, eleinte adrenalinpumpáló trükköket is hamar kiismerjük. Tehát négy-öt összecsapás elteltével automatikusan várunk egy keveset, hogy a vihar csillapodtával a nyakunkba ugrik-e valami, és sosem száguldunk vágóhídra terelt birkaként az elsősegélycsomag felé. A lyukaknál, repedéseknél vagy szellőzőnyílásoknál akkor is fülelünk, ha radarunk nem villódzik, és egy új helységbe lépve reflexből megfordulunk, hogy kibéleljük ólommal a lesből támadó nyomoroncokat.

Magyarán kisvártatva okvetlenül bizonyossággá érlelődik bennünk, hogy az egyáltalán nem tehetségtelen, ám a tisztes átlag fölé maximum egy fokkal magasodó fejlesztők túlságosan is bíztak a patinás széria bűverejében. Efölött pedig abban az esetben is bajos volna könnyed biccentéssel napirendre térni, ha a program egyedinek szánt mechanikái maradéktalanul beváltanák a hozzájuk fűzött reményeket.

Galéria megnyitása

Az, hogy arzenálunk csak a missziók befejeztével cserélhetjük le, orbitális kapufa, mivel ezzel a zsáner fő erénye, a változatosság vész oda. Pláne, mert a bevetések döntően nem rövidebb energiabombák, hanem a műfajhoz mérve kifejezetten hosszú és elhúzódó megmérettetések. Ezért megesik, hogy bár a monotonitást tompítandó, felszedhetünk aknákat, automata ágyúkat és hasonló, korlátozottan fellelhető nyalánkságokat, egyszerűen ráununk a nálunk lévő eszközre. Vagy éppen alpári káromkodás-özönnel adjuk a közelünkben lévők tudtára a gyilokszerszámunk okozta frusztrációnk.

Mivel hallatlanul idegölő, ha lángszóróval vagy sörétes puskával próbáljuk leszedni a messziről durrogtatókat.  Vagy három kilométerről egy legyet is kasztráló, és ennek megfelelően felszerelt, óvatos profiként Verdun-t idéző lövészárok-harcban szenvedünk egy arra alkalmatlan flintával. Emellett a meghökkentően lomha-ráérős, és nem is túl látványos fejlődés, vagy a szűk marokkal mért, véletlenszerűen kiosztott zsákmány is megkeseríti a szánk ízét. Elvégre indokolatlanul sokat kell ahhoz tevékenykednünk, hogy hozzájussunk egy valóban használható, kisebb-nagyobb bónuszt adó kiegészítőhöz, vagy összegyűljön annyi kreditünk, hogy bővíthessük-csinosíthassuk az arzenálunk.

Verdikt

Összességében vásárlás előtt ajánlott a lelkünk mélyére néznünk, és feltenni magunknak a kérdést: mit is várunk el az amerikai gárda alkotásától? Amennyiben elsősorban a játékélményre esküszünk, és erszényünk nem kong az ürességtől, megéri várnunk októberig. Hiszen a béta tapasztalatai alapján sanszos, hogy az addiktív és élvezetes Back 4 Blood be fogja szippantani az online henteldék szerelmeseit, jócskán csökkentve a potenciális konkurencia felhasználóbázisát.

Nomen est omen?

A kampány teljesítésével megnyitható ötödik, felderítőnek keresztelt kaszt kissé becsapós, mert a többség esélyesen egy sunyi orvlövészre asszociálna az elnevezésről, viszont ez nem fedi a teljes képet. Hiszen az erre a hivatásra esküvők a puskák mellett a nem éppen a hatótávjukkal hódító fegyverekkel is ügyesen bánnak, és elsőrangú támogatók. Drónjaikkal kiszúrhatják a lapuló ellent, valamint a lőszer-utánpótlásról és a kincset érő gyógyításról is gondoskodnak. Azaz ezermesterekként klasszisokkal flexibilisebbek, mint ahogy azt elsőre hinnénk, de egyetlen területen sem kiemelkedőek.

Viszont ha a komoly-komor univerzum hangulata a fő, részben más a leányzó fekvése, mert ha ha pár hűséges és kitartó cimboránk is csatlakozna hozzánk, egy percig sem éri meg késlekedünk. De ha barátok nélkül vágnánk bele az űrlény-aprításba, és nincs könnyű kézzel elverhető pénzünk, messze az a legokosabb, ha bölcsen kivárunk decemberig. Mivel abszolút benne van a pakliban, hogy a távolról sem hibátlan, ám markáns erényekkel bíró TPS a debütálás drámaian rosszul kiválasztott időpontja miatt nyomtalanul el fog tűnni a semmiben.

Összefoglalás

Szerzői értékelés

Egy közepesnél valamivel jobb TPS.
Az atmoszférája pazar, jobb pillanataiban kifejezetten izgalmas, és hoz egy stabil-megbízható szintet.
Hamar kiismerhető, sok eleme fájdalmasan középszerű és nem túl eredeti.

Az értékeléshez kérlek jelentkezz be!

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére