A PCI Express slot által biztosított sávszélesség bizonyos esetekben negatív hatást gyakorolhat a teljesítményre játékok alatt, ezt már több tesztben is láthattuk. A GeForce RTX 5090 esetében a PCI Express 5.0 x16-os slot helyett PCI Express 4.0 x16-os slotot használva nagyjából 1% körüli teljesítménycsökkenés mutatkozik játékok alatt, míg PCI Express 3.0 x16-os slotok esetében átlagban 4% körüli lassulás következik be. Ennél is kevesebb sávszélesség esetén, például PCI Express 3.0 x4-es slot esetén ennél sokkal masszívabb, akár 25%-os lassulás is bekövetkezhet, ám ezekben a tesztekben eddig főként a játékok alatti teljesítményre koncentráltak, nem a tartalomgyártók által használt szoftverekre.
A Puget Systems csapata azt is megvizsgálta a napokban, mi a helyzet, ha a GeForce RTX 5090-es videokártya nem PCI Express 5.0 x16-os slotba kerül, hanem ennél akár lényegesen lassabb foglalatba, és azt látták, hogy esetenként akár25%-os lassulás is bekövetkezhet – pont, mint játékok alatt. Egyes alkalmazások jobban, mások sokkal kevésbé lassulnak, ha PCI Express slot sávszélessége messze van az optimálistól.
A videó szerkesztő alkalmazások alatt a PCI Express 5.0 x16-os, a PCI Express 5.0 x8-os, illetve a PCI Express 4.0 x16-os slotok esetében hasonló teljesítményszintet mértek az egyes alkalmazások alatt, de ahogy tovább csökkentették az elérhető sávszélességet, kezdett kirajzolódni némi lassul-s. A PCI Express 3.0 x16-os slot esetében DaVinci Resolve alatt 10%-os lassulás következett be, míg PCI Express 4.0 x4-es sávszélesség esetén már 25%-kal lassult a rendszer. Az Adobe After Effects szintén lassult a sávszélesség csökkentésével, de ennek mértéke már csekélyebb volt.
A következő teszt a népszerű Unreal Engine alatt zajlott, ahol kisebb különbségeket mértek, mint a videószerkesztő alkalmazásoknál. Ahogy a sávszélesség PCI Express 4.0 x4-es szintre csökkent, a lassulás mértéke 7% körül volt átlag FPS terén, míg a PCI Express 3.0 x4-es slot esetében 10% körüli lassulás mutatkozott. Itt tehát már nem olyan drámai a lassulás, de így is érdemes vele tisztában lenni.
Offline renderelő alkalmazások (Blender, OctaneBench) és LLM-ek (Llama) alatt nem volt teljesítménycsökkenés, ugyanis mindkettőnél közös tulajdonság, hogy a munkához kapcsolódó tartalmakat rendszerint a GPU memóriájába tölti be a szoftver, és összeomlik, ha erre nincs lehetősége. Ez alól néhány LLM kivétel lehet, de azoknál nagy lassulást mutat, ha a tartalmat a rendszermemóriából kell elérni. A csökkentett PCI Express sávszélesség igazából akkor érezhető, ha a rendszer éppen tölti be az adott fájlokat, az lassabban zajlik a kisebb adatátviteli sávszélesség mellett, de utána lényegében nincs teljesítménycsökkenés, hiába a limitált sávszélesség, de ez alól lehetnek és vannak is kivételek, amelyek tesztelésére nem volt módja a csapatnak.
Azoknál a felhasználási módoknál, ahol több videokártyát tartalmaz a rendszer és professzionális alkalmazásokat futtat, feltétlenül érdemes ellenőrizni, az adott slot pontosan milyen sávszélességet kínál, hiszen előfordulhat, hogy csak PCI Express 4.0 x4-es sebességgel dolgozhat, ami jelentősen megnövelheti a munka elvégzéséhez szükséges időt bizonyos esetekben, például a nagy felbontású tartalmakkal való munka vagy komplex 3D-s színpadok építése alkalmával. Ez a különböző stúdiók esetében jelentős problémát eredményezhet, ugyanis lelassíthatja a munkát, így a termelékenység is csökken, ez pedig a projekt elhúzódását eredményezheti.