- Teljes gőzzel előre!
A repülőgép-hordozók olyan hadihajók, amelyek a léghajókat szállító, akkor még fából készült hajókból fejlődtek tovább. Ezeken merev- és forgó/forgatható-szárnyas repülőgépet szállítanak, de egyéb funkciójuk is van. Bevezetésük óta lehetővé teszik a haditengerészet számára, hogy nagy távolságokra bővítsék ki a légierő bevetését anélkül, hogy helyi bázisokra kellene szorítkozniuk.
Az ilyen célú hajók fejlesztése a 1920-as évek elejére-közepére már javában zajlott, és olyan hajók üzembe helyezését eredményezte, mint az IJN Hosho (1922), a HMS Hermes (1924) és a Lexington-osztályú repülőgép-hordozók (1927).
Háborús és harci bevetéseket feldolgozó szimulációkban, stratégiai és egyéb típusú játékokban nincs hiány, de egy repülőgép-hordozó irányító játékot tudtommal még senki nem készített. Az Aircraft Carrier Survival pontosan azt adja, amit a neve sugall. Admirálisként a mi vállunkat nyomja az a felelősség, hogy kezdetben egy Lexington-osztályú repülőgép-hordozó és a hozzá tartozó kísérő-hajókkal különböző küldetéseket vigyünk sikerre a 2. világháború folyamán. Pearl Harborból indulunk és mi választjuk meg (részben) a tisztek és a matrózok összeállítását, a hangárokban tárolt repülőgépek típusát és mennyiségét, fejleszthetjük a légvédelmi ütegeinket, a radarunkat, különféle hasznos képességgel bíró kísérő-hajót unlockolhatunk és repülőink festésébe is beleszólhatunk, ha akarunk.
Mindezen dolgokat a küldetések során kapott pontokból tovább fejleszthetjük és kibővíthetjük, vagyis érdemes minél jobb teljesítményt nyújtani. Ahogy haladunk, idővel Yorktown- és Essex-osztályú hajókat is parancsnokolhatunk idővel, de a „szerény” kezdet sem azt jelenti, hogy ne parancsolnánk jelentős haderőnek.
Küldetések terén egyszerű megsemmisítési parancsot, kíséret adást vagy egy szövetséges megvédését is kaphatunk. Nem mindegy, hogy nekünk kell levadászni egy ellenséges flottát, vagy pont, mi leszünk a célpont, és a sebességet tartva folyamatosan vissza kell vernünk vagy semlegesítenünk kell az ellenség hadi manővereit. Idővel egy sziget VIP-jainak a kimentése lehet a következő küldetésünk, de egy szövetséges bázis megvédése is ott lesz a listán – ez utóbbi azért sem lesz könnyű, mert egy egész inváziót kell visszavernünk, ahol különböző irányból jöhetnek a támadások.
A szemünk a radarunk, de ott sem mindegy, hogy mit fedezünk fel és mire van időnk, kapacitásunk. Gyanús mozgást jelentettek katonáink két irányból is? Kiküldhetjük bombázóinkat felderítő repülésre, de könnyen előfordul, hogy az ellenség helyett semleges hajókat vagy bálnarajt találnak. Ez persze jó hír abban az értelemben, hogy ők nem törnek az életünkre, de az alap tanulság az, hogy mindent és mindenkit nem fogunk tudni ellenőrizni.
Támadás esetén többféle bajt is el kell hárítanunk. Tengeralattjáró támadást, ellenséges felderítő gépeket ugyanúgy jó ötlet semlegesíteni, mint a direkt támadásokra felkészülni. Amikor a parancsnoki hajónkat támadják, a játék megadja a támadás erősségét, mi pedig jól tesszük, ha a védelmünket legalább olyan szintre, vagy magasabbra felhúzzuk, ha időlegesen is. Kiküldhetünk vadászgépeket, erősíthetjük a légvédelmi ütegeinket, egy tisztünket a védelemre fókuszáló feladatokra irányíthatjuk ás kérhetünk segítséget a kíséretünktől is. A támadás során így is előfordul, hogy a hajó sérülést szenved, ez pedig 3 féle lehet: meghibásodhatnak különféle részei, tűz üthet ki vagy a víz betörése okoz gubancokat. Kárelhárító (Damage Control) egységeket kell ilyenkor kiküldeni, akik elhárítják a bajokat és megjavítják, ami elromlott.
A legénységet a korábban már említett funkciók egyikére-másikára kell szétosztanunk, és itt is gyakran át kell majd variálnunk a dolgokat. Gyorsan akarunk menni? Akkor a navigációt erősítsük. Támadják a hajót? Kapjon plusz embereket (és esetleg tiszti segítséget) a légvédelem. Még több repülőgépet kell bevetni? Akkor a légiirányításon lesz a fókusz. Emellett a kórház, a navigáció és a karbantartás is elkéri a maga részét, de az volt a tapasztalatom, hogy ugyan sosincs elég ember, de mégis jól át lehet variálni a dolgokat szükség szerint.
Ez mutatja meg, hogy több rétegű stratégiai szimulátor és taktikai játék az Aircraft Carrier Survival. Folyamatosan figyelnünk kell a térképet, menedzselnünk a hajónkat, a legénységet és persze a repülőgépeket. Ezernyi apró és nagyobb kaliberű feladatunk lesz és a manőverezés, tankolás, karbantartás, bevetési stratégia, tisztek feladatai csomag mellett az aktuális küldetés és az ellenség húzásai még jobban összekuszálják a szálakat. Aki egy asztali társasjáték jellegű szimulációra vágyik és szereti a hadihajókat, szívesen elmerül a csendes-óceáni hadiszíntér küldetéseiben az egy ritka gyöngyszemre bukkanhat itt. Aki viszont akcióra, fegyverropogásra és adrenalinlöketekre, az hajózzon más vizekre.