Az Izrael és a Hamász között zajló háború miatt nehézségek mutatkoznak a Vörös-tengeren, már ami a kereskedelmi hajók közlekedését illeti, ez pedig veszélybe sodorhatja az ellátási láncokat, hiszen a különböző termékek és alapanyagok szállítása körülményesebb, drágább, illetve hosszabb időt vehet igénybe.
A külföldi beszámolók alapján a jemeni, Irán által támogatott húszik jó ideje támadják a Vörös-tengeren áthaladó hajókat, ám az agresszió az Izrael és a Hamász között zajló háború kezdete óta egyre fokozódik, és már a kereskedelmi hajókra is kiterjed, sőt, az őket kísérő és védő hajókat sem kímélik. A húszik állítása szerint az Izraelbe tartó kereskedelmi hajókat támadják annak érdekében, hogy kifejezzék támogatásukat a Hamász felé, ám az utóbbi időszakban nemcsak Izraelbe tartó hajók estek áldozatul, hanem egyéb olyan kereskedelmi hajók is, amelyeknek semmilyen kapcsolatuk nincs a közel-keleti állammal. A támadásokat jellemzően rakétákkal és drónokkal végzik.
A BBC legutóbbi beszámolója szerint a globális ellátási lánc működésében súlyos zavarokat okozhatnak a folyamatos támadások, amelyek a Vörös-tengeren tapasztalhatóak. Éppen ezért a kereskedelmi hajóflottákat üzemeltető vállalkozások, mint például az ICT, az Evergreen, a Hapag-Lloyd, az MSC, vagy éppen a Maersk is azon ügyködik, hogy új útvonalakat találjanak, ám ez elég súlyos problémákat okoz. A kerülőút Dél-Afrika felé, a Jóreménység fokán keresztül haladhat, ez viszont a szokásos 25 napos út helyett 34 napot igényel, a leküzdésre váró táv így 35%-kal nagyobb, ami extra költségeket eredményez és extra időt igényel. Az egyes cégek az extra idő és az extra költségek ellenére elkezdték Afrika déli csúcsa felé irányítani kereskedelmi hajóikat.
Azok a hajók, amelyek mégis megpróbálnak átkelni a Vörös-tengeren, amit egy nem túl széles, nagyjából 30 kilométeres szélességű csatornaként kell elképzelni, jellemzően védelemmel felvértezve indulnak útnak. Egyes hajók ki is kapcsolják transzponderjeiket, hogy ne keltsenek feltűnést, lehetőleg észrevétlenül tudjanak áthaladni a veszélyes szakaszokon, míg mások hamis pozícióadatok megadásával próbálják félrevezetni a potenciális támadókat.
Annak érdekében, hogy ne kelljen Afrika felé kerülni, egy munkacsoport is alakult, méghozzá Operation Prosperity Guardian néven, amely segít a kereskedelmi hajóforgalom védelmében. Ebben számos ország, például az Amerikai Egyesült Államok, az Egyesült Királyság, Kanada, Franciaország, Norvégia, Spanyolország, Olaszország, illetve Bahrain haditengerészeti erői vesznek részt, elsődleges feladatok pedig a biztonságosan hajózható környezet megteremtése és a kereskedelmi hajók védelme.
Öröm az ürömben, hogy a Covid-időszak alatt tapasztalható szállítási díjakhoz képest napjainkban jelentősen olcsóbb a szállítmányozás, még az elmúlt esztendőben tapasztalt árakhoz képest is alacsonyabb árszinttel találkozhatunk, ami jó hír. Az egyelőre kérdéses, hogyan alakulnak az árak, ha a helyzet továbbra is fennáll és a Vörös-tengeren nem lehet zavartalanul átszállítani a globális kereskedelem árumennyiségének 10%-át szállítják át, azaz eléggé fontos és forgalmas útvonalról van szó, ahol éves szinten nagyjából 17 000 kereskedelmi hajó halad át.
Amennyiben a helyzetet nem sikerül orvosolni, az idővel a szállítmányozási árak növekedésével járna, valamint egyes termékek beszerzése is nehézkesebbé válhatna a hosszabb szállítási idő miatt. Ez igazából nemcsak a PC piacra, hanem sok egyéb szegmensre is rányomná bélyegét. Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy ha teljesen kiesig a vörös-tengeri szállítmányozási útvonal, akkor az mekkora drágulást és milyen extra nehézségeket eredményez majd, de remélhetőleg nem is fogjuk megtudni.