A Spotify mindent a növekedésre tett fel 2022-ben is, mint a korábbi években, és ennek meg is lett az eredménye. Negyedévről negyedévre több embert tudott elérni a szolgáltatás, és egy nagyon erős ünnepi időszak koronázta meg a cég erőfeszítéseit, így még az előre jelzettnél is jobb számokat produkált.
2021 végén 180 millió előfizetője volt a Spotify-nak, és 2022 végére sikerült elérnie a 205 milliót, ezzel elsőként lépte át a 200 milliós mérföldkövet.
A platform éves szinten 14 százalékos erősödést hozott össze. A teljes felhasználói tábor már az 500 milliós lélekszám küszöbén áll, nagy valószínűség szerint 2023 első negyedévében ezt a rekordot is sikerült majd összehoznia a cégnek. Most 489 millió aktív hallgatóval rendelkezik a Spotify, ami 20%-kal haladja meg az egy évvel korábbi eredményt.
Kicsit árnyalja a felhasználói tábor gyarapodását, hogy megint az ingyenes, hirdetésekkel támogatott elérést használók tömege növekedett nagyobb tempóval. A cég szeretne ezen változtatni, de folyamatosan tágul a szakadék az előfizetők és az aktív felhasználók arányát tekintve. A Spotitfy-nak pedig a reklámokból sokkal kisebb a bevétele, mint a havidíjból, részben ezért is van az, hogy képtelen profitot felmutatni.
2022-ben sok jó eredményt tudtak a technológiai vállalatok felmutatni, azonban szinte minden esetben volt egy „de”. Ez alól a Spotify sem kivétel, és mint a legtöbb esetben, ezúttal is a nyereség oldalán van a probléma. Itt nem is arról van szó, hogy sokat csökkent a profit, hanem jelen esetben már konkrétan veszteségről beszélhetünk. Megint egy olyan negyedéven van túl a platform, amiben képtelen volt profitot felmutatni.
231 millió eurós mínuszba szaladt a Spotify, de itt erre számítottak is a befektetők, ezért nem kezdett zuhanni a hír hallatára a vállalat részvényeinek értéke. Igazából még jobb is a helyzet, mint amire számítottak, mert az előrejelzésben 300 millió eurós veszteség szerepelt. Persze ettől függetlenül a befektetők azt is örömmel vennék, ha végre sorozatosan követnék egymás a nyereséges negyedévek.
A vállalat teljes bevétele 3,166 milliárd euró volt a negyedik negyedévben, ami a prémium csomaggal rendelkezőktől származó előfizetői díjakból és a reklámbevételekből állt össze. Azt is tudjuk, hogy milyen arányban. A teljes bevétel több mint 85 százaléka származott az előfizetésekből. 2,72 milliárd euróval járultak hozzá a cég pénzügyi eredményéhez a befizetések, a hirdetésekből pedig az ünnepi időszakban 449 millió eurója származott a vállalatnak.
A zenestreaming egyébként már jól termel, 801 millió euró volt ebből a profit, csak éppenséggel több mint 1 milliárd euró járulékos kiadása volt a Spotify-nak. A vállalat jelentős részben a növekedést serkentő kiadások miatt nem tud nyereséget termelni, szóval részben üzleti döntés az, hogy veszteségesen üzemel. Persze, ha nem így lenne, akkor pedig lassabban növekedne a felhasználói szám. A befektetők pedig a tapasztalatok szerint inkább a növekedést várják el, mint a nyereséget a streaming szolgáltatások esetében.
Végezetül a Spotify kapcsán is elmondható, hogy leépítésekbe kezd. A munkavállalói kör nagyjából 6 százalékától válik meg a cég, hogy ezzel is próbáljon egy kicsit javítani a mérlegén. Közel 600 embernek a talpára köt úti laput a Spotify, de ezen már sajnos nehéz meglepődni, miután az elmúlt hetekben nem egy esetben számolhattunk be tízezreket érintő kirúgási hullámokról. Arról nem esett szó a negyedéves beszámolóban, hogy hol késik már a cég magasabb minőséget biztosító HiFi szolgáltatása.