A Hermès, a Birkenstocks, a Tide Pods, a Lululemon és más luxusmárkák termékei a hétköznapi felhasználók számára elérhetetlenek. Vagy talán mégsem? Az amerikai és a kinai összefeszüléstől vezérelve elárasztották a közösségi médiát azok a videók, amik lerántják a leplet a luxusipar „nagyértékű” produktumairól.
Az Egyesült Államokban egyre szélesebb réteg teheti azt meg, hogy több száz vagy ezer dollárért vásárol magának mindenféle ruhadarabokat, táskákat és más kiegészítőket. Ezeken nagy ismert divatcégek márkajelzései szerepelnek, de valójában nagyrészt Kínában készülnek, töredéke áron. Még akkor is, ha ezt nem akarják a cégek elismerni. Persze ez nem egy teljesen ismeretlen dolog, de most elkezdték terjeszteni az azonos minőségű, márkajelzés nélküli termékeket a kínaiak, ennek pedig TikTok videókkal csináltak hírverést.
Egy ilyen videóban 10 dolláros áron hirdetnek olyan papucsokat, amiket Birkenstock márkanévvel ellátva az USA-ban 165 dollárért cserébe lehet megvásárolni. Ezt a felvételt mostanra csak az eredeti forrásban közel 10 millió alkalommal nézték meg, több mint 700 ezren kedvelték a tartalmat, és bőven 100 ezer felett van a megosztási mutatója. Mostanra tucatjával lehet ilyen videókat találni a TikTokon, de már megjelentek az X-en és más felületeken is.
Noha a videók kínai eredetűek, ezek jobbára angol nyelvűek, egyértelműen az amerikai fogyasztókat célba véve. Azt akarják megmutatni a nagyvilágnak, ha mi történik, ha a luxusipar közepéből kivágják a középső piaci szereplőket, akik a nyereség jelentős részét felmarkolják.
A nagy divatmárkák igyekeznek sokszor valótlanságot állítani az általuk forgalmazott termékek gyártási helyét illetően. A fent említett Birkenstock papucs például a vállalat elmondása szerint Németországban készül, a „Made in Germany” feliratot viseli. Valójában a gyártás jelentős részét az adott cég kiszervezi kínaiaknak, akiknek a nyereségből alig jut valami, és Németországban már csak az utolsó simításokat ejtik meg a terméken, felkerülnek a márkajelzések, megkapják a termékek a végleges csomagolásukat, és mennek a boltokba.
Ezekről az árnyalt trükkökről már kevesebben tudnak, pedig a nagy cégek rendre visszaélnek a „Made in” megjelölésekkel. Sokszor még az egészen magas kézművességi arányt feltételező termékek mögött is nagy kínai bérgyártók állnak. Így például akár egy rendkívül különlegesnek gondolt svájci luxusóra alkatrészei is sok esetben Kínában kerülnek legyártásra, és csak éppen annyit tesznek hozzá ezekhez a márkák, ami elég ahhoz, hogy rásüthessék a termékekre a „Swiss Made” vagy „Made in Swiss” feliratot a végén. Illetve az is megesik már, hogy az alulfizetett ázsiai munkásokat Európában dolgoztatják a cégek, hogy a termékeiket jobb színben tüntessék fel.
A példaként hozott tiktokker az AliExpressen értékesítette a márkajelzés nélküli vagy más megjelöléssel ellátott papucsokat, ezekért 10-15 dollárt kért. A boltját viszont mostanra felszámolta az AliExpress, de a terméket továbbra is fel lehet lelni a platformon más értékesítőknél, illetve akár már az Amazon is bele lehet futnia a „hamisítványokba”. Ezen túl pedig egyéb márkák termékeit is ugyanígy próbálják népszerűsíteni a kínaiak.
A The Verge felkereste az érintett feleket, de sem a TikTok, sem a Birkenstock nem kívánta kommentálni az eseményeket. Viszont a jelek szerint a TikTok szorgalmasan igyekszik eltűntetni azokat a videókat, amik bemutatják és reklámozzák a Távol-Keleten olcsón legyártott luxuscikkeket. Több ilyen csatornának is nyoma veszett már.
Valószínűleg nem sokan vannak, akik mostantól kizárólag Kínából megveszik inkább a „nagyon hasonló” termékeket ezentúl a drága luxuscikkek helyett. Ugyanakkor ez az akció rendkívül káros a cégeknek már azáltal, hogy emberek millióinak mutatja meg, hogy működik valójában a luxusmárkák hálózata a színfalak mögött. Az pedig most még lehetetlen megmondani, hogy hova fog az a trend kifutni.