Donald Trumpot, az amerikai exelnököt, aki az idei elnökválasztás egyik legnagyobb eséllyel induló jelöltje, egy találat érte, miközben kampányrendezvényen vett részt Pennsylvaniában. Az eseményt követően nemcsak a híroldalakon, de a közösségi médiában is azonnal terjedni kezdek a merénylettel kapcsolatos információk. Megnéztük, hogyan kezelik a különböző felületek ezt a helyzetet.
Napjainkban a közösségi médiával kapcsolatban az egyik legtöbbször előkerülő probléma a félretájékoztatás, a hamis információk terjedésének „megsegítése”. A platformok a kormányok nyomására próbálnak ez ellen küzdeni, de vannak olyan felületek, ahol folyamatosan szélmalomharc dúl. A legtöbb esetben lásztik a dezinformációk letörése, de ez még ma nem általános. Az X kapcsán mindig is problémát jelentett az, hogy nagy teret enged az általánosan elfogadott tényektől eltérő gondolatoknak, és most is ezt lehet látni.
Az X-et rendszeresen próbálják afelé terelni a szabályozók, hogy felszámolja a félrevezető tartalmakat, lassítsa a dezinformációt, de ez sosem jön össze. Elon Musk kiáll amellett, hogy ez a szólásszabadság része ameddig nem káros a terjedő elmélet, találgatás.
Ha valaki az X-en keres információt a merényletről, akkor nagyon hamar fog belefutni furcsa találgatásokba. Ebben az esetben (még) nincsen kiforrott konspirációs elmélet, ami terjedne, „csupán” arról írnak sokan, hogy belső munka volt az egész. A nevük mellett kék pipát viselő, hitelesnek tűnő személyek osztanak meg olyan információkat, miszerint el lehetett tervelve az akció, és a titkosszolgálat részben vagy egészében be volt avatva. Alex Jones, aki közismert összeesküvéselmélet-terjesztő (és sokáig le volt tiltva az X-ről) azonnal arról írt a platformon, hogy a Deep State áll a háttérben.
Elon Musk is posztolt, és Donald Trump teljes támogatásának adott hangot, ami nem meglepő. Az üzletember anyagilag is támogatta korábban az elnökaspiránst, exelnököt – noha Donald Trump nem aktív az X-en, miután saját közösségi médiát indított korában Truth Social néven. Musk rendszeresen szokta azt hangsúlyozni, hogy a különböző elméleteknek van helye a közöségi médiában, mivel ezek együtt járnak a szólásszabadsággal, azt pedig tiszteletben kell tartani. A szólásszabadság biztosítás az X egyik alappillére.
A Facebookon Trump nevére keresve a híroldalak bejegyzései kerülnek az előtérbe, a felhasználók reakció szemmel láthatóan alacsonyabb prioritást élveznek. Így a dezinformációnak sem igazán hagy teret a platform. Legalábbis mélyebbre kell ásni a találgatásokért, ezeket ugyanis nem feltétlenül szűri ki, csak nem is engedi ezeknél, hogy szélesebb közösséget érjenek el. Ugyanez a helyzet a YouTube esetében is, aki nagyon akar, találhat „érdekes elméleteket”, de a felület elsősorban a híroldalak beszámolóit emeli ki.
A TikToknál azonban már mást tapasztalhatnak az emberek, ott inkább az X mintája érvényesül. Már magyar nyelvű videókat is lehet látni a témában, amik arra próbálnak rámutatni, hogy a kampányeseményen leadott lövésekről olyanok is tudhattak, akik közelebb álltak az elnökségért harca szálló trumphoz.
Nagyon sokan használják már a TikTokot a napi hírekről tájékozódásra, éppen ezért probléma az, hogy a jelek szerint nem tesz eleget azért, hogy a dezinformációt kordában tartsa, és ne engedje ezeknek a terjedését.
Ha a YouTube-on nem is, a TikTokon így biztos, hogy elindulhatnak a találgatások a „közönség soraiban”. ezen a videós felületen már könnyen bele lehet futni a konspirációs elméleteket taglaló videókba. A TikTok a múltban többször is célkeresztbe került már emiatt, a háború és a COVID-19 kapcsán is voltak olyan elméletek, amiknek a gyökere a rövid videós platformhoz vezetett. De a rákot okozó 5G-ről is sokan hallhattak a felületen.
A Telegram kicsit más tészta, mint a többi közösségi média, de ott sem kellett sokáig várni arra, hogy a nagyobb csoportokban megjelenjen a dezinformáció. Például tévesen azonosították a lövöldözőt, egy másik személyt emlegettek elkövetőként, ami egyébként az X bejegyzésekben is megesett, míg nem derült ki hivatalosan, hogy ki volt a merénylő.
Az Egyesült Államokban több millió embert tudnak elérni a közösségi médián keresztül a hamis hírek és a különböző gyártott elméletek. Nagyon fontos az, hogy ezeket hatékonyan tudják kezelni a platformok. Ez a mostani ügy nagyon szépen megmutatja, hogy mely szolgáltatásoknál vannak hiányosságok ezen a téren.