A Tesla vezetése még 2017 végén jelentette be, hogy autóik önvezető funkciójához saját lapkát szeretnének kifejleszteni, ami kellően ütőképes. A kijelentést tettek követték, majd tavaly októberben Elon Musk bejelentette, az új lapka debütálására már csak hat hónapot kell várni. Az ígéret pontos volt, hiszen az új lapkát a napokban be is mutatták, sőt, az FSD névre keresztelt chipet már március óta használják a Model S és a Model X flottához, a nagy népszerűségnek örvendő Model 3 fedélzetén pedig tíz napja érhető el – az említett autók 2019-es kiadásait tehát egy ideje már az új lapkával szerelik.
Az Nvidia DGX sorozatú megoldásai helyére érkező FSD (Full Self-Driving) lapka egy 260 négyzetmilliméteres kiterjedésű szilíciumchip formájában érkezik, ami összesen 6 milliárd tranzisztort tartalmaz. Tokozás terén 37,5 x 37,5 milliméteres BGA típusú megoldásra számíthatunk, ami összesen 2116 érintkezővel rendelkezik. A 12 rétegű lapka a Samsung 14 nm-es FinFET gyártástechnológiájával készült, méghozzá a cég texasi üzemében. Egy ilyen FPGA (Field-Programmable Gate Array) összesen 250 millió kapuból áll, 96 x 96 Mul/Add tömbbel rendelkezik és 32 MB-nyi SRAM található rajta. A neurális hálózatot kezelő részleg a 2 GHz-es órajelnek köszönhetően 36 TOP/s teljesítménnyel bír, de mivel egy lapka két ilyen részleggel rendelkezik, az összteljesítmény 72 TOP/s.
A chip tartalmaz még egy GPU részleget is, ami 1 GHz-es órajelen ketyeg, 600 GFLOP/s-os számítási teljesítményt biztosít, valamint FP32 és FP16 támogatással is rendelkezik. Az nem derült ki, hogy ez a számítási teljesítmény milyen pontosság mellett értendő, de nagy eséllyel egyszeres pontosságról lehet szó. A felsorolt komponensek mellett egy fő processzor részleg is található a SoC fedélzetén, ami 12 darab 64-bites ARM A72-es magból áll – ezek 2,2 GHz-es órajelen üzemelnek. A SoC tartalmaz még kétféle biztonsági rendszert is: az egyik a vezetéssel kapcsolatos feladatokat tartja kézben, a másik pedig biztosítja, hogy csak azok a kódok futhassanak, amelyeket a Tesla aláírt.
Az önvezető rendszer fedélzetén a fentebb említett lapkából nem egy, hanem rögtön kettő is helyet kapott, amelyek külön-külön tápellátással rendelkeznek. A fejlesztőcsapat szerint, ha a lapkák bármely része meghibásodik, az önvezető funkció továbbra is működőképes marad. Egy-egy ilyen hiba esélye sokkal kisebb, mint annak, hogy valaki vezetés közben elveszti tudatát – a két esemény bekövetkezésének esélyei között legalább egy nagyságrendnyi különbségre lehet számítani. Maga az FSD alapú rendszer egyébként az Nvidia lapkáihoz képest 21-szer gyorsabb, azaz 110 helyett 2300 FPS feldolgozására képes egyetlen másodperc alatt, fogyasztása pedig csak 57 watt, szemben az Nvidia megoldásáéval, ami 72 wattot kér. Ebből az értékből az FSD neurális hálózata mindössze 15 wattot tesz ki. Ráadásul a lapka is kevesebbe, mindössze az Nvidia megoldásának 80%-ába kerül, ami a fentiekkel együtt igen jól hangzik.
Elon Musk szerint az új hardver megfelelő lesz ahhoz, hogy minden Tesla elérhesse a teljes önvezető-képességet, ehhez már csak a szoftvert kell fejleszteni. Az egyelőre nem világos, hogy ezzel a LEVEL 5-ös önvezető-képesség elérésére célzott-e, de alighanem erről van szó. Az önvezető-képességgel kapcsolatban egyébként a fenti videó is ad némi ízelítőt. Aki pedig kíváncsi a Tesla Autonomy Day teljes előadására, az alábbiakban tekintheti meg azt.