A Microsoftnál egy ideje azon dolgoznak, hogy elmossák valamelyest a PC és az Xbox közötti szakadékot, így az Xbox korábban billentyűzet- és egér-támogatást kapott, minden játék megjelenik mindkét platformra és a Windows 10-ben is felbukkantak az Xbox szolgáltatások. Úgy tűnik, a munka következő lépcsőfokaként az Xbox-ra írt játékok portolás nélkül, „natív” módon futhatnak majd a Windows 10 következő kiadásán, legalábbis erre utalnak az elmúlt napok eseményei.
A Windows Insider Preview program résztvevői ugyanis a 18334-es build érkezésével egy érdekes lehetőséget kaptak: ingyen hozzáférhettek a State of Decay című játékhoz, ám a blogbejegyzés arra már nem tért ki, milyen érdekességek húzódnak az ingyenesen elérhető cím mögött, pedig bőven lett volna miről írni. Az első furcsaság, amire a Thurrott.com újságírója némi segítséggel rájött, hogy a szóban forgó játék nem a Microsoft Store szerveréről érkezett, ami a serverdl.microsoft.com címen érhető el, hanem az assets1.xboxlive.com címről, ami elvileg az Xbox infrastruktúrához tartozik. Ennél is meglepőbb, hogy a telepítőt kicsomagolva egy .xvc formátumú fájlt találunk, ami azért érdekes, mert ez az a fájlformátum, amit az Xbox esetében már 2013 óta használnak. Még érdekesebb, hogy a fájlformátumot már PowerShellen keresztül is lehet telepíteni, ami azt jelenti, komoly fejlesztéseket végeztek az elmúlt időszakban ahhoz, hogy ez működhessen.
A GameService app szintén frissült, ami mostantól két új drivert is telepít. Az egyik az xvdd.sys, ami az XVD Disk Driver – ez gyakorlatilag a Microsoft Gaming Filesystem Driver; a másik pedig a gameflt.sys, ami a Gaming Filter – ez pedig a Microsoft Gaming Install Filter Driver funkcióhoz tartozik. Mindkét fájlban található hivatkozás az XboxOne kódnevére, ami nem más, mint a Durango.
Az egész mögött a GameCore stratégia húzódhat, amelynek lényege, hogy egyszerűbbé akarják tenni a fejlesztők számára azt, hogy az Xbox játékokat PC-re vigyék. Az új kezdeményezés ebben óriási segítség lehet, hiszen lényegében ugyanazzal a játékkal egyszerre két platformot is célba vehet a fejlesztő. Ugyanakkor problémát jelenthet, hogy az Xbox platformmal ellentétben a PC-s platform hardver tekintetében meglehetősen színes, azaz nagyon sokféle konfiguráció van használatban, így elég nehéz elérni, hogy mindegyiken a lehető legjobban fusson az adott játék – sokkal körülményesebb lehet az optimalizáció, mintha csak Xbox-ra kéne dolgozni. Tehát a játékélmény papíron ugyan egyforma lehet a két platformon, ám a valóságban a konfigurációk különbözősége miatt ilyesmiről azért nem feltétlenül lehet majd beszélni, legalábbis a jelenlegi helyzet alapján. Kérdés lehet még, hogy a PC-s platform kap-e szokásos extrákat vagy ez inkább azoknak lehet érdekes, akik nem akarnak plusz munkát fektetni a PC-s portba, csak kiadni a játékot minél hamarabb.