A mesterséges intelligencia egyre több és több területre tör be, ezzel számos új lehetőség előtt nyitja meg a kapukat. A videokártyák szegmensében már egy ideje jelen vannak a neurális hálózatok, gondoljunk csak a köréjük épülő felskálázó technológiákra, amelyek között az Intel XeSS és az Nvidia DLSS egyaránt jelen van, sőt, az AMD érkező FSR4 technológiája is csatlakozni fog ehhez az elit körhöz.
A játékfejlesztők persze nemcsak a vizuális élmény fokozására használják el az AI-ban rejlő lehetőségeket, hanem arra is, hogy fejlettebb NPC-ket kínáljanak, így a különböző szereplőkkel való interakció természetesebb, több lehetőséget tartogathat. Ezzel együtt a játékmenetet is fokozhatja az AI, felhasználhatják az ellenfelek felokosításában, illetve sok-sok egyéb területen is jól jöhet, akár még az alap képkockák előállításában.
A GPU által klasszikus módon lerenderelt képkockákat erőforrás-igényét már manapság is lehet csökkenteni a fentebb említett felskálázó technológiákkal, amelyeknek köszönhetően a GPU a natívnál alacsonyabb felbontással készíti el a tartalmakat, majd ezeket az AI alapú felskálázó mechanizmusok natív felbontásúra varázsolják, méghozzá egyre jobb képminőség mellett, egyre kevesebb képhiba generálásával teszik ezt.
A Neural Rendering révén az AI nemcsak a raszteres módon lerenderelt képkockák felskálázásában vehet részt, hanem abban is, hogy a szokványos grafikus futószalag egyes lépcsőinek működését még hatékonyabbá tegye, ezáltal tovább terheket lehet levenni a GPU válláról.
A klasszikus raszteres 3D grafikai futószalag mesterséges intelligenciával történő kiegészítése egy nagyon fontos lépés, amiben szükség van egy fontos hídra is, ez pedig nem más, mint a Cooperative Vector. Az AI és a klasszikus grafikai futószalag együttműködését segítő funkció lényege, hogy információs sávot biztosít a két technológia között, ezáltal a generatív AI képben lehet azzal kapcsolatban, milyen munka zajlik éppen, így egyértelművé válhat számára, mely területeken és miben nyújthat segítséget. A valós idejű renderelés különböző szakaszaiba belépő AI révén hatékonyabban működhetnek az egyes lépcsők, növelhető lesz mind a teljesítmény, mind pedig a képminőség, és az újítás kombinálható lesz a meglévő technológiákkal, például az AI alapú felskálázással, vagy éppen a Ray-Tracing funkcióval is.
Ahhoz, hogy közös alapokra építkezzen a funkció és ne aprózódjon el a különböző gyártók saját megoldásai miatt, a Microsoft HLSL (High-Level Shading Langugage) csapata már megkezdte az együttműködést a különböző gyártókkal annak érdekében, hogy az újítások a különböző hardveres architektúrák sajátosságaihoz is jól illeszkedjenek, illetve optimális teljesítmény mellett fussanak rajtuk. Az együttműködő partnerek között az Nvidia, az AMD, illetve az Intel mellett a Qualcomm is jelen van, ami kifejezetten fontos a Windows on ARM platform jövője szempontjából.
Azzal, hogy a DirectX API közös, szabványosított alapot biztosít a Neural Rendering funkcióhoz, arról is gondoskodni fog, hogy a különböző platformok alatt elérhető legyen az újítás, ki lehessen aknázni a rendelkezésre álló AI gyorsítókban rejlő lehetőségeket, ezáltal minden platform esetében még magával ragadóbb játékélményt és vizuális élményt biztosíthatnak az egyes fejlesztők és az általuk készített címek.
A Microsoft csapata megerősítette, a Cooperative Vector funkció használni fogja az Nvidia legmodernebb, Blackwell alapokra támaszkodó GeForce RTX 50-es sorozatú videokártyák fedélzetén található Tensor magokat, amelyekkel elérhetővé válik a Neural Rendering, és amelyen keresztül optimalizálhatóvá válnak az egyes munkafolyamatok, például a geometriák létrehozása, ez pedig segíthet a még élethűbb játékszereplők és környezetek létrehozásában is.
Az együttműködés tehát már gőzerővel folyik a háttérben, azt viszont egyelőre nem árulták el, mikor válik elérhetővé az újítás, illetve még az is rejtély, mely játékok aknázhatják ki először a benne rejlő lehetőségeket. Az biztos, hogy az AI egyre nagyobb hatást gyakorol a játékipar fejlődésének irányára, és számos új lehetőség előtt nyit kapukat a nem is oly távoli jövőben.