Egy friss beszámoló alapján úgy tűnik, a Microsoft egyelőre nem keres pénzt az AI alapú GitHub Copilot szolgáltatásból, ami bizonyos mértékű havidíj ellenében érhető el az érdeklődők számára. A Wall Street Journal beszámolója szerint nemcsak a Microsoft Windows fejlesztője, de az Adobe, az AWS és az Alphabet sem kér elég pénzt az AI alapú szolgáltatásokért, éppen ezért profit sem keletkezik belőlük. Hogy akkor mégis miért éri meg ezeket a szolgáltatásokat a felhasználók rendelkezésére bocsátani? Elég sok dolog lehet a háttérben, rövidesen ezekre is kitérünk, előtte azonban nézzük, hogyan alakul a „matek” a beszámoló alapján.
A Microsoft jelenleg az OpenAI szolgálatait veszi igénybe annak érdekében, hogy a GitHub virtuális hasábjain keresztül AI alapú Copilot szolgáltatást nyújthasson, ami jelen pillanatban 10 dollárba kerül havi szinten az előfizetők számára. A Wall Street Journal informátorai szerint ez az összeg nem fedezi a tényleges költségeket, éppen ezért a Microsoft havi szinten legalább 20 dollárt veszít felhasználónként, legalábbis ez az átlagos kép. A beszámoló alapján vannak olyan előfizetők is, amelyeknél a havi szintű veszteség nem 20 dollárra, hanem akár 80 dollárra is rúghat – ez minden bizonnyal a felhasználási módból, illetve a több erőforrás igénybevételéből fakadhat.
Az AI alapú szolgáltatások óriási erőforrás-igénnyel rendelkeznek, éppen ezért igencsak komoly hardveres háttérre van szükség a zökkenőmentes és stabil futtatásukhoz, ez pedig eléggé költséges dolog, hiszen a szerver alkatrészek és a szerverek drágák. A hardver mellett ott vannak még a szoftverfejlesztéssel kapcsolatos kiadások is, amelyek a sok-sok mérnöki és fejlesztői munkaóra miatt szintén jelentős összeget képviselnek. Ezzel egy időben a szolgáltatásokat karbantartani, frissíteni és szükség esetén javítani is kell, mivel csak így biztosítható a zökkenőmentes működés és a versenyképesség is. A felsoroltak összességében jelentős kiadást okoznak a vállalatok számára, márpedig a befektetéseknek meg kell térülniük, lehetőség szerint busásan, hiszen a befektetők és a részvényesek számításainak be kell jönniük, plusz a vállalatnak is üzemelnie kell valamiből, a további befektetésekről – fejlesztés, új hardverek, esetlegesen új munkaerő korrekt megfizetése – nem is beszélve.
A dolgok jelenlegi állása szerint a GitHub CoPilot üzleti szempontból nem jól működik, már ami a bekerülési és üzemeltetési költség, valamint az árbevétel és a profit arányát illeti. A kezdeti időszakban jellemzően hajlamosak az egyes cégek ilyen körülményekbe is belemenni annak érdekében, hogy az adott szolgáltatás fejlődjön és kellő mértékű teret hódítson magának, ám a folyamat nem mehet a végtelenségig: előbb-utóbb profitot kell realizálni.
A Microsoftnál eljutottak arra a pontra, hogy változtatásokat vezessenek be, amelyeknek köszönhetően a jelenlegi helyzet jelentősen változhat. A hírek alapján mind a Microsoft, mind pedig a Google vezetése áremelés bevezetésén dolgozik, amelyek eredményeként drágulni fognak az AI alapú funkciókkal felvértezett szolgáltatások. A cégek több ársávban gondolkodnak, ezekhez pedig eltérő funkcionalitás érkezhet. Az aktuális információk szerint mind a Google, mind pedig a Microsoft 30 dolláros felárban gondolkodik, vagyis az AI szolgáltatásokkal kiegészített szoftvercsomagok a normál előfizetéses árhoz képest ennyivel lesznek drágábbak.
A vállalatok abban is gondokodnak, hogy olcsóbb, kevesebb erőforrást igénylő, cserébe szerényebb funkcionalitást kínáló AI szolgáltatásokat készítsenek, amelyek például nem a ChatGPT 4-es, hanem csak a ChatGPT 3.5-ös kiadáshoz érhetnek hozzá. Ezzel egy időben olcsóbb, kevesebbet fogyasztó, hatékonyabban működő AI gyorsítók fejlesztése is zajlik a háttérben, amelyekkel tovább javítható a profitábilitás.
2024-ben a fentiek miatt kisebb hidegzuhany érheti az AI iparágat, ugyanis a CNBC szerint az újdonság hatása lassan elmúlik, helyette szembe kell nézniük az iparági szereplőknek a valósággal, vagyis számításba kell venniük a fejlesztési és üzemeltetési költségeket, a kockázatokat, illetve a hatályos szabályozásokat, majd ennek megfelelően igazítaniuk kell üzletmenetükön, amennyiben szükséges. Ilyen igazítás a fentebb részletezett áremelés.