A nemzetközi Star Wars-nap évek óta az egyik legfontosabb esemény az univerzum rajongóinak körében. Eredete a „May the Force be with You” szójátékból ered, ami teljesen úgy hangzik angol nyelven, mintha valaki azt mondaná, május 4 legyen veled.
Ezért természetesen az ehhez hasonló szójátékok a közösségi oldalakon is terjednek az „ünnepnap” előtt és közben, ezért sokan használják a #MayThe4th tag-et, hogy kereshetővé váljon a mondandójuk.
A Disney mindig is híres volt arról, hogy foggal és körömmel védi a szerzői jogait, sokszor akkor is, amikor nincs is neki. Ezzel a témával például a South Parkban is többször foglalkoztak, hiszen volt, hogy egy mexikói ünnepséget akartak levédetni maguknak.
Most Twitteren léptek egy nagyot és bejelentették, ha valaki ezután a fenti hastaggel ír üzenetet, akkor azzal elismeri, hogy a Disney használhatja az üzenetét a felhasználónevével együtt bármilyen médiumban bármilyen célra. Szóval igen, ha használod, akkor elfogadod a Disney felhasználási feltételeit, akkor is, ha nem tudsz róla, hogy létezik ilyen megkötése a vállalatnak a tweetjeidre (van magyar változat is).
Egy jogi szakértő, Tara Aaron - aki többek között nemzetközi védjegyekkel foglalkozik - azonnal reagált is az üzenetre és jelezte, hogy a hashtagek nem így működnek, főleg nem az a hashtag, amit ők kijelöltek erre a célra.
Felhívja a figyelmet, hogy a Disney felhasználók által generált tartalomnak akarja beállítani a tweeteket és ezért akarja őket saját célra használni teljesen ingyen. A jogász szerint ez csak akkor lenne így kivitelezhető, ha a Disney birtokában lenne a Twitter és a felhasználói feltételekben benne lenne az a kritérium, hogy a hashtagek ilyen célra használhatóak.
Mivel viszont ez nincs így, ezért sokan akaratlanul is beleegyeznek a feltételekbe, hiszen esélyük sincs elolvasni azt. Ha valaki május 4-én például megnézne egy Star Wars filmet, jó eséllyel ezzel a taggel jelölné meg és automatikusan a Disney birtokába kerülne az írása a tudta nélkül.
A Disney is érezhette, hogy túl messzire mentek, ezért a nemtetszést kiváltó kommentelők miatt egy újabb tweetben finomították a dolgot, miszerint csak azokra az üzenetekre fog kihatni a dolog, amik konkrétan válaszként érkeznek az új üzenetükre és amiben benne van a #MayThe4th.
Erre a szakértő is azt mondja, hogy jobban védhető álláspont, hiszen ha már erre az üzenetre válaszol valaki, akkor volt esélye elolvasni a szerződési feltételeket, akkor is, ha a leírással nem foglalkozott. Egy bírósági tárgyaláson ez már beleegyezésnek minősülhetne, viszont mivel túl sok idő telt el a tweetek között és szinte lehetetlen nyomon követni mindhárom üzenetet (vagyis nem biztos, hogy az első üzenetet is látja az, aki válaszol), valószínűleg mégse állná meg a helyét.
Az egyik felhasználó május 4-én született és rá is kérdezett, hogy akkor a Disney tulajdonába került? Válaszként érkezett, hogy mivel a kérdéses üzenetre válaszolt és a megjelölt hashtaggel írt, így a Mickey Egér birtokába került az élete és az Isten legyen irgalmas a lelkével.
De már stilizálják is az üzenetet.
A jópofa üzenetek mellett viszont a vállalatnak bizonyítottan nincs humorérzéke, nem is tetszett nekik a fogadtatás. Egy felhasználó képernyőfotót készített a Disney+ üzenetéről, ezért pedig szerzői jogsértéssel vádolta meg az egeres vállalat és ideiglenesen blokkoltatta a fiókját.
Más 12-órás felfüggesztést kapott, mert trágár szavakkal válaszolt az üzenetre, kifejezve nemtetszését.
Tehát május 4. legyen veletek - de csak óvatosan.