Shop menü

A MAGÁNŰRHAJÓZÁS LEGÚJABB FEJEZETE: A NEW GLENN

A Blue Origin cég történelmet írt, amikor 18 emelet magas orbitális rakétájának első fokozata pár nappal ezelőtt sikeresen landolt egy úszó platformon, miután megjárta az űrt, és útnak indított két marsszondát.
Jools _
Jools _
A magánűrhajózás legújabb fejezete: a New Glenn

A milliárdos Jeff Bezos által negyedszázada alapított rakétagyártó cég csütörtökön teljesítette a mutatványt, kilenc perccel azután, hogy a rakéta útjára indult a floridai Cape Canaveral Űrközpontból. A kilövés eredetileg múlt vasárnapra volt ütemezve, de halasztani kellett, először a rossz időjárás, majd egy heves napvihar miatt.

„Ma teljes sikert értünk el a küldetésben, és nagyon büszke vagyok a csapatra” – mondta el Dave Limp, a Blue Origin vezérigazgatója. „Kiderült, hogy a Never Tell Me The Odds (a rakéta első fokozatának beceneve, vagyis: sose áruld el nekem az esélyeket) tökéletes esélyekkel rendelkezett – még soha nem sikerült egy ekkora méretű hordozórakétának a második próbálkozásra leszállnia. És ez csak a kezdet, mivel gyorsan növelni tervezzük az indítási gyakoriságot, hogy továbbra is teljesíthessük ügyfeleink igényeit.”

A kétfokozatú hordozórakéta két NASA-szondát vitt magával, amelyek immár a Mars felé tartanak (illetve még nem egészen, de erről majd később). Ezzel a Blue Origin új rakétája először szállított működőképes műholdakat. A rakéta, amelyet John Glenn néhai NASA-űrhajósról neveztek el hét BE-4 főhajtóművel emelkedett a magasba, amelyek szuperhideg cseppfolyósított földgázt és folyékony oxigént fogyasztottak. Miután a BE-4-ek leálltak, és az első fokozatról levált a második fokozat, amely kettős hidrogénüzemű BE-3U hajtóművekkel folytatta útját.

A hordozórakéta 127 kilométeres magasságig emelkedett, majd irányított zuhanásba kezdett a légkörben.

Célja a Blue Origin Jacklyn nevű tengeri mentőhajója volt. Hogy lassabb legyen a zuhanás, három hajtóművét ismét beindították a felső légkörben, majd pillanatokkal az Atlanti-óceán felszínének elérése előtt, még három hajtómű beindult. Ezzel együtt kinyílt a landolórendszer is, és a rendszer függőlegesen leereszkedett a focipálya méretű úszó platformra.

Történelmi pillanat

A leszállás pillanatait, amelyet a Blue Origin több létesítményében is élőben közvetítettek, harsány üdvrivalgás fogadta, ami abszolút indokoltnak tűnik. Ez volt ugyanis az első alkalom, hogy a SpaceXen kívül bárki hajtóművel felszerelt orbitális rakétával landolt, közel 10 évvel azután, hogy a SpaceXnek 2015 decemberében először sikerült sértetlenül lehozni egy Falcon 9 rakétát, ráadásul ezt jóval kevesebb próbálkozásból sikerült megvalósítani, mint annak idején a SpaceXnek, hiszen másodszorra összejött.

Az idáig vezető út ugyanakkor nem volt egyszerű. A Blue Origin New Glenn rakétájának sikeres leszállása szinte pontosan egy évtizeddel azután történt, hogy a vállalat először landoltatta kisebb, szuborbitális  rakétáját, a New Shepardöt. A New Glenn első sikeres indítására januárban került sor, technikai problémák miatt azonban ez a hordozórakéta nem tudta újraindítani a hajtóműveit a leszállás során, így az első fokozat a tengerbe zuhant. A mérnökök több fejlesztést is végrehajtottak a problémák megoldása érdekében, és jelenleg úgy tűnik, hogy a javítások beváltak.

A rakéta visszahozása figyelemre méltó eredmény a Blue Origin számára, amely régóta lemaradással küzd a kereskedelmi űrhajózásban domináns SpaceX mellett. A SpaceX jelenleg 532 sikeres landolást jegyez Falcon hordozórakétáival.

És mivel ez rajtuk kívül csütörtökig senkinek másnak sikerült, ezzel az egyetlen sikeres leszállással a Blue Origin rögtön a második helyre ugrott az orbitális hordozórakéták irányított leszállásainak ranglistáján.

Bezos cége eddig 34 leszállást hajtott végre a szuborbitális New Sheparddel, amely azonban sokkal kisebb és sokkal alacsonyabb magasságig repül. A Blue Origin 2015 novemberében, néhány héttel azelőtt hajtotta végre az első sikeres vertikális leszállást, hogy ez a SpaceXnek először összejött volna a Falcon 9-cel. Bár már akkor is erősen vitatható volt ennek az elsőségnek a jelentősége a két rakéta alapvető eltérései miatt, ez volt az utolsó pillanat, amikor Bezosék elmondhatták, hogy bármiben is vezetnek az űrverseny új korszakában, amelyet azóta is a SpaceX ural.

Csütörtökön azonban, jókora késéssel ugyan, de a Blue Origin is megugrotta a lécet, ami az újrahasznosítható orbitális első fokozatokat illeti. A mentőhajó néhány napon belül visszatér a Floridába, ahol lepakolják róla a New Glennt, és egy hangárba szállítják, hogy ellenőrizzék és felkészítsék a következő indításra.

Galéria megnyitása

„A mai nap hatalmas eredmény volt a New Glenn csapatának, amely új korszakot nyitott a Blue Origin és az iparág számára, miközben már az újabb kilövést és leszállást, és ezek ismétlését várjuk” – nyilatkozta Jordan Charles, a vállalat New Glenn-programért felelős alelnöke. „Jelentős előrelépést értünk el a gyártás ütemében és a várható szükségletekre való felkészülésben. Elsődleges célunk jelenleg az indítások gyakoriságának növelése, és persze egyéb terveink megvalósítása.”

Az említett kapacitásnövelésre azonban még egy darabig várni kell. A Blue Origin azt tervezi, hogy a most lehozott hordozórakétát a vállalat Blue Moon Mark 1 küldetése során használják fel újra, amelynek keretében egy teherhordó landolóegységet indítanak a holdra. Jelenleg ez a küldetés van előirányozva következőnek, ami a New Glenn típusú rakétákat illeti. Idővel a vállalat azt tervezi, hogy hasonló flottát hoz létre újrafelhasználható hordozórakétákból, mint amellyel a SpaceX már rendelkezik, és amelynek mindegyik tagja akár 25-ször is repülhet.

A New Glenn a NASA Artemis holdprogramjának is az egyik központi eleme. A tervek szerint a rakéta egy napon embert is juttathat majd a Holdra olyan szállítóegységeket juttatva az űrbe, amelyek képesek elérni a Hold felszínét, majd onnan újra felszállni.

Az amerikai fegyveres erők is vizsgálni fogják a csütörtöki indítás eredményeit, hogy felmérjék a New Glenn alkalmasságát a katonai műholdak indításának megkezdésére. A kormány tavaly választotta ki a Blue Origint, hogy a SpaceX és a United Launch Alliance mellett harmadik indítószolgáltatóként csatlakozzon a Védelmi Minisztérium küldetéseihez.

Galéria megnyitása

Lassú menet a Marsra

A küldetés persze nem ért véget az Atlanti-óceánra való sikeres leszállással. A New Glenn második fokozata kétszer indította be hajtóműveit, hogy a mélyűr felé induljon, és alig több mint fél órával a felszállás után felkészült a NASA két ESCAPADE műholdjának kibocsátására.

Az ikerműholdakat a rakéta tetején lévő tartókból engedték ki, hogy azok megkezdhessék közel kétéves útjukat a Marsra, ahol pályára állnak majd. A jövőben azt fogják vizsgálni, hogyan hat a napszél a vörös bolygó légkörének ritka felső rétegeire. A szakértők úgy sejtik, hogy a Nap sugárzása pusztította a Mars légkörét, aminek hatására az egykor meleg, lakható bolygó a mai globális, élhetetlen sivataggá változott.

„Nagyon örülök és megkönnyebbültem, hogy a NASA ESCAPADE űreszközei a kilövés után is épek, és alig várom az út következő fejezetét, amely segít megérteni a Mars dinamikus űridőjárási környezetét” – mondta el Rob Lillis, a küldetés vezető kutatója a Kaliforniai Egyetem munkatársa.

A kutatók meg szeretnék érteni a Mars légkörének felső rétegeinek működését, hogy többet tudjanak meg arról, mi okozta ezt a drasztikus változást. A két ESCAPADE különböző helyekről gyűjt majd adatokat, és így különböző részekről lesznek egyidejű pillanatfelvételeink a napszélről és a légköri viszonyokról. Egy másik NASA szonda, a MAVEN hasonló adatokat gyűjt, mióta 2014-ben megérkezett a Marshoz, de ddig ez volt az egyetlen ilyen megfigyelőállomás.

Galéria megnyitása

Az ESCAPADE műholdak körülbelül 80 millió dolláros költségvetéssel kerültek fejlesztésre és indításra, ami a NASA legutóbbi Mars-küldetéseihez képest olcsónak számít. Az űreszközöket a Rocket Lab építette, és a projektet a NASA képviseletében a Kaliforniai Egyetem kutatói irányítják.

A NASA körülbelül 20 millió dollárt fizetett a Blue Originnek az ESCAPADE küldetésben való részvételért, ami lényegesen kevesebb, mint amennyibe egy másik erre a célra szánt rakétával történő indítás került volna.

Az űrügynökség cserébe vállalta a kockázatot, hogy a még csak részben bizonyított New Glenn rakétával küldi fel az űreszközöket.

A küldetést az eredeti tervek szerint tavaly indították volna el, amikor a Föld és a Mars megfelelő pozícióban voltak ahhoz, hogy közvetlen utazás legyen lehetséges a bolygók között. A Blue Origin miatt azonban csúszott az indítást, és végül egy évet kellett várni, amíg a cég második New Glenn rakétája repülésre kész lett. Most az ESCAPADE műholdak, amelyek mindegyike körülbelül fél tonnát nyom üzemanyaggal együtt, különleges pályán fog keringeni több mint másfél millió kilométerre a Földtől, egészen jövő novemberig, amikor ténylegesen elindulnak a vörös bolygó felé. Az űreszközök 2027 szeptemberében érik el a Marsot, és 2028-ban kezdik meg tudományos küldetésüket.

Galéria megnyitása

A Rocket Lab földi irányítói csütörtök késő este sikeresen felvették a kapcsolatot az ESCAPADE műholdakkal. „Az ESCAPADE küldetés része a stratégiánknak, amelynek célja a Mars múltjának és jelenének megértése, hogy az első űrhajósokat biztonságosan oda tudjuk küldeni” – mondta el Nicky Fox, a NASA tudományos küldetésekért felelős vezetőhelyettese, így folytatva:

„A marsi űridőjárás megértése a jövőbeli küldetések egyik legfontosabb eleme, mert ez segíteni fog megvédeni a rendszereket, a robotokat és legfőképpen az embereket a szélsőséges környezetben.”

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére