Shop menü

AZ INTEL KÖVETKEZŐ GENERÁCIÓS GPU ARCHITEKTÚRÁJÁVAL KAPCSOLATOS STRATÉGIÁJÁRÓL BESZÉLT A VÁLLALAT ILLETÉKESE

Az új generációnál már kevesebb konkrét architektúrát fejlesztenek, amire nemcsak a költséghatékonyság, hanem a gyorsabb végrehajtás miatt is szükség van.
Víg Ferenc
Víg Ferenc
Az Intel következő generációs GPU architektúrájával kapcsolatos stratégiájáról beszélt a vállalat illetékese

Az Intel háza táján eredetileg négyféle GPU családdal akarták lerohanni a különböző piaci szegmenseket, ami elég sok erőforrást igényelt, már ami az egyes architektúrák és termékek fejlesztését illeti, ennek megfelelően csúszott is a megjelenés egy picit. A hivatalos bejelentés után nem sokkal négyről háromra apadt a fejlesztések száma, ugyanis az adatközpontok szegmensébe szánt Xe-HP architektúrát végül süllyesztőbe dobták, ám még így is rengeteg munka maradt, tökéletesíteni kellett a drivereket.

Galéria megnyitása

Az eredeti felhozatalban az iGPU-k és az alacsony teljesítményű dGPU-k szegmensét az Xe-LP architektúra vette célba, míg a normál videokártyák számára az Xe-HPG adta az alapokat, az adatközpontokat a fentebb említett Xe-HP vette volna célba, míg a nagy számítási teljesítményt igénylő szerverekbe az Xe-HPC készült. Noha az efféle szegmentáltság sok szempontból lehet kifizetődő, hiszen segít az adott célszegmens minél hatékonyabb megcélzásában, az Intel illetékese szerint eléggé drága móka egy efféle termékcsalád kifejlesztése, az architektúra módosítása a különböző igények alapján, valamint a minőségellenőrzéssel kapcsolatos feladatok is szerteágazóak. Az Alchemist sorozat esetében nem kevesebb, mint kilencféle GPU variációt készítetek, ami rendkívül bonyolulttá tette a munkát – egy ilyen termékcsalád kifejlesztése még egy olyan nagy vállalatnak is gondot okoz, mint amilyen az Intel. Ráadásul az Xe-HP kapcsán feleslegesen fejlesztették ki a szoftveres támogatást és a drivereket, ezekre ugyanis végül nem lett szükség.

Tom Petersen szerint tanultak az első generáció kapcsán, éppen ezért a következő generációnál, amely a Battlemage nevet viseli, jelentősen leegyszerűsítik az alapokat adó GPU kínálatot. Gyakorlatilag kétféle GPU architektúrát fejlesztenek, az egyik az Xe2-LPG, a másik pedig az Xe2-HPG lesz. Az Xe2-LPG a dolgok jelenlegi állása szerint az iGPU piacot veheti célba, elsőként jó eséllyel a Meteor Lake processzorok fedélzetén debütálhat, amelyek teljes DirectX 12 Ultimate megfelelőséggel rendelkezhetnek. Az Xe2-HPG ezzel szemben már a normál videokártyákat veszi célba, és nemcsak az asztali modelleket, hanem a noteszgépekbe szánt verziókat is.

Galéria megnyitása

Az Xe2-LPG és az Xe2-HPG architektúrákat a korábban felosztott AXG csoport egyik részlege, a klienspiacra fókuszáló CCG fejleszti majd, míg a HPC piacra szánt modellekbe szánt grafikus processzorok a DCG csoportban készülnek. Tom Petersen szerint a két fő architektúrának lehetnek kisebb optimalizációkkal ellátott verziói, amelyek bizonyos szegmensekre fókuszálnak, arról azonban nem beszélt, hogy az Xe2-HPC architektúra is készül-e, vagy az apró optimalizációkkal váltják ki – valószínűleg előbbiről van szó.

Az új stratégia alighanem segíteni fog az Intelnek abban, hogy költséghatékonyabban és gyorsabban dobja piacra új generációs Intel Arc sorozatú videokártyáit, illetve a szerverpiacra szánt termékeit. Hogy ezek pontosan mikor érkeznek? Ezt egyelőre nem árulták el, és az is rejtély, végre sikerül-e a felsókategóriát is megszólítani az asztali videokártyák szegmensében.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére