Shop menü

A HUAWEI MEGSZEREZTE A MOBILPIAC ELSŐ HELYÉT A MÁSODIK NEGYEDÉVBEN

Vegyes képet festenek az eladások az IDC számai szerint, csak az Apple növekedett, és a korábbi piacvezető óriásit bukott.
Szécsi Dániel (DemonDani)
Szécsi Dániel (DemonDani)
A Huawei megszerezte a mobilpiac első helyét a második negyedévben

Ahogy arra számítani lehetett, a koronavírus-járvány alaposan megbolygatta az okostelefonok eladási mutatóit, és több olyan meglepetést is eredményezett ez, amire korábban aligha számítottunk volna. A teljes piac jelentős mértékben zsugorodott, az Apple-ön kívül más nem volt képes pozitív mérleget produkálni, és nem a Samsung lett az első az eladások tekintetében, amire a második negyedévben évek óta nem volt példa.

Tavaly ilyenkor még bőven 300 millió felett volt a mobilok eladása, viszont a járvány 2020-ban alaposan betett az embereknek, és így sokan nem vásároltak új készüléket, hiába tervezték korábban. 278,4 millió eszköz talált új gazdára globálisan az áprilistól júniusig tartó időszakban. És ez kereken 16 százalékos visszaesést jelent, ami nagyobb, mint az első negyedéves visszaesés volt. Bár a koronavírus továbbra is szedi az áldozatait, a jelek szerint a harmadik negyedévre már nagyjából normalizálódni fog a piaci helyzet.

Galéria megnyitása

Az érintett hónapok alatt nemzetközi szinten sokfelé bezártak a boltok, az online értékesítés került az előtérbe, és azok a vállalatok tudták a legjobban átvészelni ezt az időszakot, akik nagyon erősek tudtak lenni digitális fronton. Ilyen például az Apple, aki a boltzárat talán a legkomolyabban vette, mégis jelentősen tudott növekedni.

A második negyedév alatt Kínát már kevésbé érintette a járvány, ezért a kínai cégek általánosan jobb piaci kilátásokkal bírtak, és ezt a Huawei tudta is kamatoztatni. Ázsiában – Kínát és Japánt kivéve – 31,9% volt a visszaesés összesen, Nyugat-Európában 14,8%-kal adtak el kevesebb eszközt, mint egy évem az Egyesült Államokban pedig 12,6 százalékkal csökkentek az értékesítések, míg Kínában csak 10,3%-kal mérséklődött éves szinten a forgalom.

Galéria megnyitása

Kiemelte az IDC, hogy a gyártók részéről az 5G technológia elképesztően van nyomva, pedig a vásárlókat igazából ez nem különösebben érdekli az eladási számok alapján. És az elemzők szerint ennek köszönhetően az 5G hamarabb fog elérhetőbb árszintre kerülni. Az élénkülő árversenynek köszönhetően az emberek jobb képességű mobilokat kaphatnak majd a pénzükért, mint korábban, és az 5G „felára” gyorsan elolvadhat.

A Huawei úgy került az élre, hogy korábban még sosem tudta ezt elérni, és most is csak egy hajszállal előzte meg a Samsungot. A vállalat 55,8 millió mobil eladásával zárta a második negyedévet, ami 5,1%-os mínuszt jelent a 2019 azonos időszakában mért adathoz képest. A második negyedévben minden 5. eladott mobil Huawei/Honor volt, erre korábban nem volt példa. A cég globálisan mindenhol nagyot esett, de Kínában 10%-kal tudott erősödni, és ez meghozta a sikert számára. Ez az eredmény erőt adhat a Huawei-nek, de a folytatás elképesztően nehéz lesz, soha nem látott akadályokkal kell a következő hetekben, hónapokban szembenéznie.

A Samsung hatalmas visszaesést könyvelhetett el, 28,9%-kal alacsonyabb lett az idei forgalma az érintett negyedévben, mint korábban. 54,2 millió készüléket persze így is eladott, de egy éve még 76,2 milliós értékesítési adat szerepelt a neve mellett.

Az IDC elmondása szerint a prémium masinák voltak, amik nagyon gyengén szerepeltek, a Galaxy S20 és a Galaxy Z Flip nem hozta a várt számokat, míg a Galaxy A termékcsaláddal igazából nem volt komolyabb gond.

Az elemzők számai alapján az Apple az egyedüli, aki tényleg örülhet a második negyedéves számainak, miután 11,2%-kal több iPhone-t tudott eladni, mint 2019 ugyanezen időszakában. Az áprilistól júniusig tartó negyedév során 37,6 millió okostelefont adott el az Apple, amivel 13,5%-os piaci részt szerzett, a korábbi 10,2%-ról jókorát előre lépve.

Itt sem a drága modellek pörögtek állítólag, hanem az iPhone 11 sikere az, ami továbbra is húzza az Apple-t, és az időközben befutott iPhone SE új generációja is nagy érdeklődésnek örvend. Ez persze érthető abból a szempontból, hogy új iPhone 400 dollárért nagyon régóta nem volt.

A Xiaomi negyedikként ért be a célba, amit 28,5 millió okostelefon eladásával ért el. A vállalatnak a forgalma 11,8%-kal csökkent egy év alatt, ami nem túl jó, de ez valószínűleg csak a vírushelyzetnek tudható be. És érdekes módon még így is nagyobb lett a piaci részesedése 0,5%-kal, mint amekkora 2019 második negyedévében volt (10,2%-on áll).

A Xiaomi még akár örülhet is ennek az eredménynek, mert Kínában és Indiában hatalmas volt a visszaesés, de más globális piacokon, ahol eddig azért nem feltétlenül szerepelt jól, most szépen teljesített. Ha a rend helyre áll, szépen növekedhet a forgalma.

Az ötödik helyre az Oppo tért vissza, míg korábban a Vivo szerezte meg ezt a pozíciót. Egy éve a cégnek még 29,5 milliós forgalma volt, most viszont már csak 24 millió eladott mobil szerepel a neve mellett, vagyis 18,8%-kal csökkent a forgalma.

Az Oppo a forgalmát nagyjából 60%-ban Kínában hozza össze még mindig, és kifejezetten jól ment számára az A-széria, de ami igazán meglepetés volt, hogy a Reno 4 iránt a vártnál sokkal nagyobb érdeklődés mutatkozott. India lenne az Oppo második legjelentősebb piaca, de itt most nagyon komoly kihívásokkal kellett szembesülnie.

Az IDC az egyéb kategóriába összefogott kisebb gyártók esetében arról számolhatott be, hogy ezek már csak 28,2%-os piaci részen osztozhattak, ami borzalmasan hangzik. Mindössze 78,4 millió okostelefont adtak el azok a cégek, akik a Top 5-ből kiszorultak, pedig tavaly ilyenkor még ez a szám meghaladta a 100 milliós nagyságrendet. Azt nem tudni, hogy a jövő ebből a szempontból mit hoz, de nem sok jót remélünk, a szereplők kiszorulása ugyanis sem a versenynek, sem az fejlődésnek nem tesz jó.

Galéria megnyitása

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére