A nagy MI-láz nem lankad, egymást érik a különböző fejlesztésekkel kapcsolatos bejelentések, és a Google most éppen egy eléggé érdekes dologról számolt be. A vállalat a konkurenciával versenyezve egy olyan előnyt használ ki, ami a többieknek nem áll a rendelkezésére: betekintést ad az internetes keresési előzményekbe.
A generatív MI chatbotok versenyében egy ideje már sláger a testre szabott működés biztosítása. A legtöbb szolgáltatásnál van arra lehetőség, hogy néhány alapvető információt bevigyen, elmentsen az ember, és később elvileg ezeket a paramétereket minden válasznál figyelembe veszi a szolgáltatás. Ez persze sokszor nem jön össze a különböző chatbotoknak, de a Google most készen áll arra, hogy a következő szintre emelje a személyre szabott működést.
Képes lesz a Gemini automatikusan elemezni a felhasználó Google Keresőben rögzített előzményeit. Ezáltal a cég szerint az eddiginél sokkal hatékonyabb kommunikáció lesz megvalósítható az MI-vel. Pontosabb válaszokat tud adni a Gemini, ha rálátása van arra, hogy korábban mikre keresett rá a felhasználó a Google-ben. Az egészen biztos, hogy ezáltal soha nem látott adatrengeteg lesz elérhető a Gemini számára, amiből tudja magát képezni, építeni az adatbázisát.
Ha a felhasználó éttermet próbál keresni, ajánlást kér a Geminitől egy jó ebéd helyszínére, akkor a chatbot a háttérben képes lesz azt figyelembe venni, hogy milyen ételekkel kapcsolatos keresései voltak korábban. Amennyiben sűrűn keres a felhasználó pizzériát, olyan helyeket próbál majd összeszedni a Gemini, ahol az étlapon szerepel a pizza is egyebek mellett. A Keresőre támaszkodó chatbot sok esetben tud valóban hasznosabb lenni, az más kérdés, hogy az ember mennyire szívesen adna ilyen adatokat az MI „kezébe”.
A Gemini 2.0 Flash Thinking Experimental modellel lehet majd ezt a funkciót elérni, és csak előzetes beleegyezést követően fogja a mesterséges intelligencia „felszívni” a keresési előzményeket. Állítólag a rendszer elemzi az adatokat, és csak olyan információkat ment el, amiket hasznosnak vél a testre szabott működéshez. Persze nehéz azt megmondani, hogy ez a szelekció vajon mi alapján megy majd. A beszélgetések során a forrásmegjelölésnél látszik majd, ha a Gemini felhasználta a keresési előzményeket is egy-egy válaszához.
Amennyiben a felhasználó elfogadja a keresési előzmények és egyéb személyes adatok átadását, de később mégis inkább úgy dönt, hogy nem kér ebből, vissza lehet vonni az engedélyeket, leválasztható a Keresőről a Gemini. Az viszont nem derült ki, hogy mi lesz azokkal az adatokkal, amiket addig látott. A Gemini más Google szolgáltatásokból is gyűjthet majd adatokat, így például a YouTube-hoz kapcsolódva is képes lehet személyesebb válaszokat adni a jövőben, és a Térkép keresésekhez is hozzáférést kérhet.
A kísérleti fejlesztés magyar nyelv mellett még nem érhető el, de egyébként több mint 40 nyelvet támogat, és a „nagyobb országok” felhasználóinak lett elérhető az újítás. Ugyanott lehet ezt beállítani, ahol a modellek között lehet váltani a Gemini chatbot felületén. A „Personalization (experimental)” modellt kell beállítani a keresési előzményeken alapuló adatok megosztása mellett zajló társalgáshoz. Az előfizetők esetén a Gemini képes a korábbi beszélgetésekből is adatokat átvenni az új üzenetváltásokba, hogy még pontosabban tudjon üzemelni.