Shop menü

A GEFORCE RTX 50-ES SOROZAT ALATT MÁR NEM MŰKÖDIK A 32-BITES PHYSX TÁMOGATÁS, HÁLA A 32-BITES CUDA KIVEZETÉSÉNEK

A PhysX funkcionalitással felvértezett játékok döntő többsége 32-bites CUDA alapon működik, ami azt is jelent, hogy ezeknél már nem működnek a PhysX alapú funkciók a Blackwell sorozatú videokártyáktól kezdve.
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
A GeForce RTX 50-es sorozat alatt már nem működik a 32-bites PhysX támogatás, hála a 32-bites CUDA kivezetésének

Az Nvidia GeForce RTX 50-es sorozatának első két tagját elég nehéz elcsípni kereskedelmi forgalomban, annyira kevés példány kerül forgalomba belőlük még mindig, és ez a helyzet a jelek szerint a GeForce RTX 5070 Ti rajtjakor, 2025. február 20-án is megismétlődik, ugyanis az iparági információk szerint abból a modellből sem készül elegendő mennyiség. Azok a szerencsés gamerek, akik mégis sikeresen le tudtak csapni egy GeForce RTX 50-es sorozatú videokártyára, nemrégiben érdekes jelenségre figyeltek fel a régebbi, PhysX támogatással felvértezett játékok alatt: a PhysX funkciók lényegében nem működtek.

Eleinte úgy tűnt, valamiféle bugról van szó, viszont az Nvidia hivatalos fórumán megerősítette a vállalat egyik szakembere, ez nem bug, hanem annak a következménye, hogy az Nvidia kivezette a 32-bites CUDA alkalmazások támogatását a Blackwell sorozattól felfelé, ami azt is eredményezi, hogy a PhysX támogatás sem működik tovább a régebbi játékok alatt. A PhysX jellemzően a CUDA 32-bites verzióját használta, 64-bites implementációról nincs információ, így most már biztos, a régebbi játékok PhysX funkcióiról le kell mondanunk, ha GeForce RTX 50-es sorozatú, vagy ennél újabb videokártyát használunk a jövőben. Az egyik Reddit felhasználó tapasztalatai alapján egyébként úgy tűnik, a Batman: Arkham Knight igazából 64-bites módban is működik PhysX támogatással.

Galéria megnyitása

Maga a PhysX egyébként a CUDA miatt zárt rendszerben működött, egyéb gyártók termékein nem futott, csak az Nvidia videokártyáin, ami be is határolta a lehetőségeket. A PhysX eredetileg az Ageia fejlesztése volt anno, és speciális célhardveren futott, ami PhysX Processing Unit (PPU) néven emlegettek, ám a felvásárlást követően átportolták az Nvidia grafikus processzoraira, ezáltal nagyobb teljesítmény mellett futhattak a fizikai szimulációk, hála a magasabb párhuzamos számítási teljesítménynek. Ez nemcsak jobb sebességet biztosított, de a fizikai effektek minőségére is pozitív hatást gyakorolt. A PhysX a zárt környezet miatt egyre kevésbé volt vonzó, az Nvidia is elengedte a kezét az elmúlt évek folyamán, most pedig a 32-bites CUDA támogatás kivezetésével nyugdíjba is küldte, az új generációs videokártyákon már nem működnek majd a régi játékok PhysX funkciói.

Előző generációs hardverrel természetesen továbbra is élvezhetőek a PhysX funkciók, ha GeForce RTX 40-es vagy ennél régebbi videokártyát használunk, sőt, elméletileg arra is van mód, hogy a GeForce RTX 50-es sorozatú videokártya mellett egy régebbi modell végezze a PhysX-hez kapcsolódó számításokat. A PhysX támogatással rendelkező játékokról az Nvidia készített egy listát, ám ez jelenleg nem érhető el, viszont a SteamDB is rendelkezik hasonlóval, ami itt található.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére