1. oldal
Játszottam már Farmville-t, nyomatom az Archeage-et és a kedvenc bandámat a mechanikus sorvetőgép feltalálójáról nevezték el, ezért adott volt, hogy a Farming Simulator 15-öt én teszteljem. A többiek nem tolongtak nagyon, de én lelkesen álltam neki a feladatnak; valamit sejthettek, amit én nem... Már a tutorial során unatkozni kezdtem: két sorig még érdekes volt felszántani vagy bevetni a földet, de a harmadik forduló után már erősen kellett keresnem a motivációt. Ha másra nem is, legalább arra jó volt a dolog, hogy megértsem, miért olyan sok az alkoholista a mezőgazdasági munkások körében. A szántó tutorial során a szunyókálásomból csak egy durva bug tudott felébreszteni: nem volt leengedve az eke, de a kanyarodás közben így is szántott. Erről feltétlenül értesítenie kell valakinek a Giants Software-t, millió kis virtuális magocska élete múlhat rajta!
Miután megismerkedtem a szántás, vetés, trágyázás, aratás, kocka- és körbálakészítés, szecskázás és a Grimme TECTRON 415 burgonyaarató gép működésének rejtelmeivel, nekiálltam kikeverni a tökéletes takarmányt, amelytől azt reméltem, hogy a marhák odáig lesznek. Az istállóban heverésző egyetlen tehén gyanakvó tekintettel nézegette, mit bénázok a körbálával, és meg mernék esküdni, hogy röhögött, amikor elakadtam a hídon a takarmánykeverő géppel. "Jól, van, te marha, megmutatom én neked!" - felkiáltással a traktor segítségével hősiesen kiszabadítottam az elakadt gépet, befejeztem a takarmány kikeverését és megtöltöttem az etetővályút. Az tehén unott tekintettel figyelte ténykedésemet, és amikor megtelt a vályú, csak lesajnálóan a takarmányra, aztán meg rám nézett és kisétált inkább legelni a többiekhez.
Ekkora sikerélmények után egy időre magára hagytam a gépem. Mire visszatértem, eltűnt a tutorial befejezését konstatáló OK gomb, ezért elindultam körülnézni. Meglepő volt, hogy annak ellenére, hogy pálya csak gyakorlás céljából született, egészen nagy volt. A legelőn mintaszerűen legeltek a tehenek, az utakon szabályosan ment a forgalom, zajlott a csendes, idilli kisvárosi élet. Valami miatt erős kényszert éreztem arra, hogy ne rendeltetésszerűen használjam a játékot, ezért megakasztottam a szembejövő forgalmat, és néztem, hogyan gyűlik fel szépen a kocsisor. Egyik sofőr sem szállt ki, hogy elküldjön melegebb vidékekre, ezért magam mentem oda hozzájuk. Ezen a ponton, ha lehet még szürreálisabbá vált minden. Felfedeztem, hogy minden kocsiban ugyanaz a felgyűrt ujjú kockás inges, farmereres, sárga bakancsos fickó ül - én. Némi metafizikai borzongás után úgy döntöttem, hogy inkább jó leszek, és rendesen játszom, mielőtt még durvább horrorrá változtatnék mindent.
2. oldal
Aki túlélte a tutorialt, annak két pályát, egy európait és egy amerikait kínál fel a karrier módban a játék. Bjornholm dombos, erdős tájai és Westbridge Hills kisvárosi környezete közül nekem elsőre az előbbi volt szimpatikus - mint később kiderült jól döntöttem, mert az amerikai kisvárosban lévő földek mellett olyan irgalmatlanul nyikorgott az idegesítő hangú szélkerék, hogy még a munkagépek dübörgése mellett is lehetett hallani. (Megpróbáltam láncfűrésszel kivágni, de sajnos nem sikerült).
Ha már a hangoknál tartunk: a menü kivételével sehol sincs zene, pedig nagyon kéne, a munkagépek dübörgése ugyanis rettenetesen egyhangúvá teszi az egyébként is rendkívül monoton játékmenetet. Ha kiszállunk a járművekből, akkor hallani a madarak csicsergését, a tyúkok kárálását, vagy azt, hogy időnként elhúz felettünk egy repülő. Éjjel a tücskök ciripelnek, de ez nem vigasztalja szegény farmert, aki a játékidő nagy részét a munkagépek kormánya mögött fogja tölteni. Persze el tudom képzelni, hogy vannak olyanok, akik kifejezetten erre tudnak relaxálni, de ez nem mentség a zene hiányára.
Három nehézségi szint létezik, ezek a kezdő pénzösszegben és banktartozásunk mértékében különböznek. A könnyebb nehézségi szinteken több pénzt adnak a küldetések és olcsóbban bérelhetünk munkásokat is. A munkások feladata az lenne, hogy megkönnyítsék dolgunkat, lehetővé téve, hogy multitaskoljunk, ami elengedhetetlen, ha több földdel rendelkező nagygazdaságunk van. A kisebbik baj az, hogyha megtelik a kombájn, kifogy a benzin, vagy elfogy a vetőmag, akkor bármilyen visszajelzés vagy üzenet nélkül egyszerűen távoznak, a nagyobbik baj az, hogy máskor is. Előfordult, hogy tele volt a tank, volt bőven minden, a munkás mégis lelépett. Úgy látszik ezt a játékot még az MI is meg tudja unni.
Lehetőségünk van az idő menetének felgyorsítására, a valós időtől a 120-szorosig: a gyorsítás a növények növekedése mellett azonban gépeink amortizációját is felpörgeti, és persze bankkölcsönünk is gyorsabban ketyeg. Felgyorsított módban a járművek és a munkák viszont nem mennek gyorsabban, még az MI által irányított műveletek sebessége sem változik. Nem értem, hogy ezzel mi volt a fejlesztők célja, ha egyáltalán volt, jelenlegi állapotában ez egy olyan félkész játékelemnek tűnik, ami méltó társa a bugos MI-nek.
3. oldal
Hosszú távú feladatunk a Farming Simulatorban földterületeink és munkagépállományunk növelése és gazdaságunk felvirágoztatása. E nemes cél érdekében végezhető fő tevékenységeink a növénytermesztés, állattenyésztés a fakitermelés és a harc az unalom ellen. Ezek közül a fakitermelés az, ami nagy újdonság a játék 2015-ös kiadásában, amely új grafikát is kapott. Gamer szemmel nézve ez az "új" grafika bizony már eléggé avíttas: a kisvárosi környezet kissé steril, ajtók és ablakok a legtöbb helyen csak rá vannak festve a házak falára. A tájak nem rondák ugyan, de inkább a tisztes iparosmunka kategóriába sorolhatóak és kb. annyi esztétikai élményt nyújtanak, mint egy műzlisdoboz. A készítők bepakoltak pár statisztát is az utcákra, hogy ne érezzük kihaltnak a helyszíneket, de ezek a céltalanul mászkáló zombiszerű figurák számomra inkább horror hangulatot kölcsönöztek a játéknak. Különösen a női alakok félelmetesek: kacsázó járásuk látványának emléke még sokáig fog kísérteni rémálmaimban. Az ég és a felhők viszont szépnek mondhatóak, és a napszakok változása feldobja kissé a táj és a munka egyhangúságát.
A munkagépek sokkal jobban néznek ki, mint a tájak és a helyi lakosok, látszik, hogy az alkotók (és a szponzorok) ezeket tartották a legfontosabbnak, és beléjük fektették a legtöbb munkát. Kívülről és belülről is megcsodálhatjuk őket, és kipróbálhatjuk minden funkciójukat. Sőt, külön beállíthatjuk, hogy a járműveken és munkaeszközökön látható legyen-e a használat során rájuk rakódó por, és ha már nagyon koszosak, akár le is moshatjuk őket, ha úgy tartja kedvünk. Ezúttal 41 különböző gyártó járgányai kerültek be a játékba (a széria előző részében 20 gyártóval kellett megelégednünk), ezek között megtalálhatóak traktorok, kombájnok, tápkeverőgépek, targoncák, teherautók, favágó- és rakodó gépek, pótkocsik, ekék, kultivátorok, nyergesvontatók, silózók, bálázók, trágyaszórók és még sok más munkagép és eszköz igen nagy választékban.
A fizika leegyszerűsített, az ütközések ereje koccanássá szelídített, ha véletlenül sikerül is fejre állítanunk egy járművet, az rögtön keljfeljancsi-szerűen talpra áll. A beragadt, elakadt járművek másik járgányba szállva kiszabadíthatók. Ennek örültem, mindez a helyén is van egy ilyen jellegű a játékban, hiszen ez nem közúti baleset szimulátor, viszont a járművek vezetési tulajdonságaitól kicsivel több életszerűséget vártam, ezt a részt vehették volna kevésbé árkádosra. A nehéz munkagépek alapban túl könnyedén mozognak, szinte siklanak, a traktor úgy veszi be a kanyarokat, mint egy sportkocsi, még a nagy dög kombájnnal is kiválóan lehet szlalomozni, ha a tartozékai nincsenek épp bekapcsolva.
A környezet nagyrészt nem elpusztítható, pedig gyakran éreztem erre késztetést, ezért külön megálltam örülni, amikor észrevettem, hogy traktoros száguldozás közben kidöntöttem egy sebességkorlátozást jelző táblát. A kerítéseket sajnos nem lehet kidönteni, és külön a kreatív elmék kedvéért megjegyzem, hogy a tehenek sem felboríthatóak. (Hozzátenném, hogy mióta a Maniac Mansiönben megtörtént velem az a bizonyos incidens a hörcsöggel és a mikróval, azóta tudom, hogy a virtuális állatoknak sem tudnék ártani anélkül, hogy lételméleti válságba esnék, így a tehenes dolog sem az én ötletem volt, csupán egy videóban láttam).
A szájbarágós alap tutorial után a játék teljesen magunkra hagy, szabadon termelhetünk, emellett a hirdetőtáblákon rendszeresen megjelenő feladatok közül válogathatunk. Aki jól ismeri a széria korábbi részeit, az valószínűleg otthon fogja magát érezni, de a kezdő játékosok nem kapnak túl sok útmutatást. A telefonfülkéhez elsétálva kérhetünk segítséget, de a súgó befejezetlennek és kidolgozatlannak tűnik, csupán pár témáról olvashatunk benne röviden, nem is igazán informatív dolgokat. Arról már ne is beszéljünk, hogy az egésznek inkább a menüben lenne a helye (vagy szerencsétlen farmernek adhattak volna legalább egy mobilt).
Nem vagyok híve annak, ha egy játék túlzottan fogja a kezemet, és általában szeretem a szabad játékmenetet, de úgy érzem a sandbox-jellegű karrier mód mellé bőven elfért volna pár kisebb-nagyobb scenárió, ami segít a kezdőknek, hogy ráérezzenek a játékmenetre, vagy elszórakoztatja azokat, akik szeretnének már rövid idő alatt sikerélményeket szerezni.
4. oldal
Lelkes földművesként a karrier mód mellett többjátékos kooperatív módban is játszhatunk, lehetőség van saját játék indítására, vagy becsatlakozhatunk máséba is, amennyiben nekünk is megvannak azok a modok, amelyeket a multi indítója használ. Szerencsére van lehetőség rá, hogy különböző feltételek alapján szűrjük a rendelkezésre álló meccseket: pálya, szükséges modok, jelszóval védett ill. nyitott játékok és játékosok száma alapján is válogathatunk. A közös gazdálkodásban egyszerre 2-16 játékos vehet részt, de minél lassabb a netkapcsolatunk, annál kevesebb társat engedélyez számunkra a játék.
A multival sajnos voltak technikai gondok, előfordult, hogy az első 2 perc után szétment a kapcsolat, máskor pedig megállt az élet, és hosszú ideig csak a "Synchronizing data with other players" felirattal nézhettem farkasszemet. Ez a játékmód jelenlegi formájában számomra használhatatlannak tűnik.
A játékosoknak lehetősége van arra is, hogy saját dedikált szervert szenteljenek a Farming Simulator 15 futtatásának nemes céljára, de ebben az esetben még egy példányban meg kell venniük a játékot és az összes DLC-t is, amit használni akarnak, ez pedig nem túl szimpatikus megoldás.
Elég ránézni a stáblistára, vagy a játék árára, és látszik, hogy a Giants Software nem egy nagy mega cég (egy svájci független stúdióról beszélünk). Tekintve viszont, hogy egy 2008 óta létező sorozatról van szó, amely ráadásul egyre nagyobb népszerűségre tesz szert, a játék sokadik részétől több újdonságot és kiforrottabb játékmenetet várna az ember, az pedig alapvető elvárás, hogy legalább a meglévő rendszerek úgy működjenek, ahogy kellene nekik. A játékot az menti csak meg, hogy a sorozatnak nagyon lelkes modder közössége van, akik szorgalmasan készítik a pályákat, munkagépeket, tárgyakat, textúrákat, hibajavításokat, jobb fizikát és egyebeket. Így valószínűleg ezt a részt is szépen helyre fogják pofozni.
A kívülálló szemével nézve a Farming Simulator 15 nem más, mint egy 3D-s interaktív, mezőgazdasági munkagép katalógus, amiben baromi sokat kell dolgozni hogy végre lapozhassunk. Én borzasztóan untam az egészet, de tudom, hogy megvan az a réteg, aki hatalmas lelkesedéssel fogja belevetni magát az FS 15 által kínált tevékenységekbe, és még élvezni is fogja, ahogy a széria korábbi részeit is. Ez a sorozat nem a szigorú értelemben vett játékosoknak készült, hanem a munkagépek rajongóinak és azoknak, akiknek a falán a dögös nőket ábrázoló poszterek mellett ott van álmaik traktorának képe is (esetleg traktor-dögös nő kombinációban). Gamerek közül csak azoknak az erős idegzettel rendelkezőknek tudom ajánlani, akik beleillenek a fenti kategóriák valamelyikébe, vagy esetleg álmatlanságban szenvednek.
Platformok: PC, Mac, PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One, PSVita, Nintendo 3DS, iOS, Android, Kindle
Tesztplatform: PC
Értékelés: 4/10