A Microsoft fejlesztőcsapata elkészítette a DirectStorage SDK következő kiadását, ami az 1.2-es verziószámot viseli, és számos újítással érkezik, valamint hibajavításokat is tartalmaz. Az egyik legérdekesebb változás az, hogy a DirectStorage API 1.2-es kiadásától kezdve immár a merevlemezek támogatása is bekerült a repertoárba, azaz lényegében minden fontos adattárolót támogat a rendszer. Eleinte csak az 1 TB-os vagy annál nagyobb adattároló kapacitással rendelkező PCIe NVMe SSD-k mellé járt támogatás, majd az 1.1-es kiadás érkezével eltűnt az 1 TB-os minimális követelmény, valamint az AHCI protokollt használó, azaz a SATA csatolófelületen keresztül kommunikáló SSD-k támogatása is elérhetővé vált.
A DirectStorage a korábbi kiadások esetében csak úgynevezett unbuffered módban működött, vagyis a megnyitott fájlok a lehető leggyorsabban a GPU „látókörébe” kerültek, hogy azokat minél hamarabb ki lehessen tömöríteni, ezzel elkerülve a felesleges másolgatásokból fakadó rendszerterhelés, overheadet és időveszteséget. A GDeflate funkció, ami a GPU alapú állomány-kicsomagolást elérhetővé tette, az 1.1-es kiadás óta érhető el, ahogy arról legutóbbi összefoglalónkban írtunk. A játékfejlesztők azonban azt kérték a Microsoft fejlesztőcsapatától, lehetőség szerint a régebbi, mechanikus elven működő adattárolók támogatását is emeljék be a kínálatba annak érdekében, hogy ugyanazon a kód-útvonalon keresztül a HDD alapú rendszerek kiszolgálása is megoldható legyen.
A kérést teljesítették, így a DirectStorage 1.2 esetében immár a bufferelt I/O műveletek is elérhetőek, amelyekre a merevlemezek esetében mindenképpen szükség van, hiszen segítenek a hosszú keresési idő okozta kiesés leplezésében. A bufferelt I/O műveletek engedélyezéséhez a DSTORAGE_CONFIGURATION1 esetében TRUE értékre kell állítani a ForceFileBuffering opciót, ezt követően már működhet is az újítás. Fontos azonban, hogy mivel a BypassIO nem kompatibilis a bufferelt IO opcióval, a DisableBypassIO értékét TRUE-ra kell állítani. A fejlesztők az újítással és az 1.2-es kiadás legfontosabb tulajdonságaival kapcsolatban itt találnak részletesebb információt.
A második fontos újítás, vagyis a GetCompressionSupport API szintén hasznos lesz. A DirectStorage eddig a GPU képességeitől függően használta a megfelelő kitömörítési módot annak megfelelően, mely tömörítési eljárásokat lehetett használni a rendelkezésre álló grafikus processzorral. Egyes esetekben, amikor a GPU nem támogatta az adott tömörítési eljárás „gyorsítását”, a rendszer visszaváltott szoftveres módra, azaz a CPU erőforrásait vette igénybe. A játékfejlesztők jelezték a Microsoft csapatának, jó lenne, ha az API közölné, éppen melyik tömörítési módot használja a kód, ez alapján ugyanis reagálni tud a játék, például az alapértelmezett textúra-felbontás módosításával. A GetCompressionSupport() funkció jóvoltából a rendszer tájékoztatni fogja a szoftvert és a fejlesztőket, hogy a DirectStorage API tömörítési eljárása éppen mely opciót választja a kitömörítéshez, valamint azt is megmondja, milyen kérésekhez használható a DirectStorage kitömörítési funkciója, akár GPU, akár CPU alapon.
A DirectStorage 1.2 használatához a DirectStorage API-val felvértezett címeket frissíteni kell majd, csak úgy válnak elérhetővé a fentebb részletezett újítások. Ezzel együtt némi gyorsulás is várható a korábbi DirectStorage verziókhoz képest, ám ennek pontos mértékét egyelőre nem árulták el.