Shop menü

A BOSCH SZENZORJAI ELÁRASZTJÁK A VILÁGOT, ÉS ÉLETEKET IS MENTHETNEK

A CES-en nagyon sok érdekes és izgalmas fejlesztésre világított rá a Bosch, amikkel egyébként közvetlenül sosem találkozik a felhasználó.
Szécsi Dániel
Szécsi Dániel
A Bosch szenzorjai elárasztják a világot, és életeket is menthetnek

A Bosch nem gyárt autót, a Bosch nem gyárt egészségügyi berendezéseket, és napestig lehetne még sorolni, hogy mi az, amit Bosch nem csinál, de valójában a színfalak mögött a vállalat szinte nélkülözhetetlen piaci szereplő lett, és a különböző egységeivel segíti a fejlődést. A vállalat a CES-en különösen nagy hangsúly helyezett a legapróbb egységek, a MEMS érzékelők fejlődésére és ezek fontosságára.

A mikroelektromechanikai érzékelők ma már szinte minden kütyüben megtalálhatóak, és a Bosch ezeknek a fejlesztésében az élen jár. Elmondta a CES-en tartott bemutatón a cég, hogy ma globálisan 33,5 milliárd ilyen egységet használnak fel globálisan, és a piac dinamikus növekedésben van, ami azt jelenti, hogy a várakozások szerint 2027-ra ezeknek a forgalma eléri a 49 milliárd darabot, ezt követően pedig már átlépi az 50 milliárdos határt.

Galéria megnyitása

Több milliárd eurót fordít a Bosch arra, hogy a MEMS gyártási kapacitását növelje a következő években. Amellett, hogy ezeket a komponenseket szállítja világszerte, igyekszik saját rendszereket is tervezni az apró komponensek köré. A CES-en a cég felvonultatta a RideCare megoldását, amit a személygépjárművekbe szán, és az utasok biztonságát igyekszik ezzel növelni. Illetve egészen pontosan arra szolgál elsődlegesen a RideCare technológia, hogy baleset esetén gyorsabban részesüljön segítségnyújtásban a bajbajutott.

Galéria megnyitása

A Bosch egy sor innovációs díjat bezsebelt a CES-en, és egyebek mellett ezért az újításért is elismerésben részesült. A RideCare egy olyan fokozott biztonsági megoldás, ami automatizált működésre képes és hálózati kapcsolattal működik. Részét képezi kamera, vezeték nélküli SOS gomb, amit bárhol el lehet helyezni, felhős adatszolgáltatás, és minden hardver, szoftver, ami a hálózati kapcsolat biztosításához szükséges.

A MEMS szenzorokat is magában foglaló RideCare képes lesz magától érzékelni, ha az autó balesetet szenvedett, és a felhasználó maga is leadhat majd segélykérést az SOS gombot használva. A RideCare révén a nap 24 órájában segítséghez juthatnak az emberek, legyen szó bármilyen vészhelyzetről.

Galéria megnyitása

A jelenlegi felállásban a sofőrök, utasok a Bosch segítségnyújtó személyzetével tudnak közvetlen kapcsolatot létesíteni, akár videós összeköttetéssel is, ha erre lehetőség van. Ha úgy látja az illetékes, akkor azonnal le tudja adni a segélykérést a hatóságoknak, miközben minden szükséges információt is átad, hogy a beavatkozás a lehető leggyorsabban megtörténhessen.

Az Off-Zone Crash Detection is egy járműipari újítása a Bosch-nak, ez pedig arra szolgál, hogy az oldalirányú ütközéseknél az apró mikroelektromechanikai szenzorok villámgyorsan meghatározzák azt, hogy merről érte az ütközés az autót, és ezt az információt felhasználva adnak jelet a légzsákok aktiválására.

Galéria megnyitása

Érdekesség még a Bosch-tól, hogy a vállalat olyan mikrofont is fejlesztett, ami az autonóm közlekedésre alkalmas autóknál képes lesz felismerni a környezeti hangokat. Például a mentő, rendőrautó hangjára így képes lesz reagálni a jármű, már amikor a hangot hallja, felkészülten várja a rendőrautó, tűzoltóautó, mentőautó érkezését. Ez a mikrofon minden időjárási körülmények között tökéletes megbízhatósággal fog üzemelni, és azt autók füleként szolgál.

Arra is kitért a vállalat, hogy már készülnek a kvantumérzékelők, melyek akár ezerszer pontosabban üzemelhetnek majd a jelenlegi MEMS szenzoroknál. Elmondta a cég a CES-en, hogy a kvantumérzékelők alkalmasak lehetnek a gyógyászatban, ezekkel például hatékonyabbá lehet tenni a neurológiai betegségek diagnosztizálását.

A fenntarthatóság és a klímavédelem jegyében arról is beszélt a Bosch, hogy folyamatosan dolgozik azon, hogy az érzékelői kisebbek és alacsonyabb fogyasztásúak legyenek, hiszen így kevesebb nyersanyagot emésztenek fel, és gazdaságosabban üzemelhetnek. Az akkumulátoról üzemelő eszközöknél pedig jobb üzemidő is elérhető ezáltal.

Galéria megnyitása

Külön kiemelte a Bosch például a BHI360/BHI380 mozgásérzékelőket, amiket fitnesz karkötőkben használnak, és ezek méretükben és energiaigényükben is 50%-kal jobbak lettek, mint a korábbi hasonló egységek. Az új BMV080 részecskeérzékelőjét 450-szer kisebb helyre be lehet építeni, mint a konkurens korábbi megoldásokat. A BMP585 légnyomásszenzor pedig már néhány centis magassági változásokat is képes mérni, miközben 85%-kal csökkent a fogyasztása, és háromszor strapabíróbb lett. Ezzel pontosan mérhető lesz például az, hogy mennyi húzódzkodást csinál az ember az edzés során.

A Bosch a nagy márkák „árnyékában” egy olyan fontos piaci szereplő lett, akinek a fejlesztéseire mindenképpen oda kell figyelni, mert ezek megmutatják, hogy a fogyasztói eszközök piacán mit hozhat a jövő. A CES-en pedig a látogatók egy kicsi betekintést kaphatnak a színfalak mögé.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére