Mint szinte minden autógyártó, a BMW is kísérletezik különleges akkumulátorokkal, hogy hosszabb hatótávolságot tudjon elérni. Ebben az esetben pedig már arról számolhatunk be, hogy a német gyártó amerikai hozzájárulással túl van az első sikeres teszten is. A működő prototípus akkuval sikerült majdnem megduplázni egy iX modell hatótávját.
A BMW mérnökei a ONE (Our Next Energy) nevű startuppal együttműködve hoztak létre egy olyan akkumulátort, amit sikerült beépíteni egy meglévő villanyautóba, és így értek el hajszál híján 1000 km-es hatótávolságot.
Az Our Next Energy egy michigani startup vállalkozás, ami hosszú ideje dolgozik együtt a BMW-vel, sőt mi több, kiemelt befektetője is az autógyártó a BMW iVentures-ön keresztül az amerikai fejleszőcégnek. A jelek szerint jó lóra tett a vállalat a ONE-nal. A legfrissebb tesztek nagyon bíztatók, noha azt még nem lehet látni, hogy mikor lesz a technológiából sorozatgyártásra érett megoldás. Az Our Next Energy már több mint egy milliárd dolláros értéket képvisel az elmúlt időszak befektetései alapján.
A Gemini névre hallgató akkumulátor több járműben is megfordult a tesztek alatt, például egy Teslát is megpróbáltak ezzel felturbózni, de ott erőteljes módosításokat alkalmaztak a jó eredmény elérése érdekében. A mérnökök csapata egyetemi kutatókat is bevonva hozta létre a speciális felépítéssel rendelkező telepet, ami azért kapta az ikrekre utaló nevet, mert dual-kémiás a felépítése.
A BMW és a ONE mostani tesztje során egy olyan kísérleti akkutömböt használtak, ami egy minimálisan módosított BMW iX xDrive50 padlójába került. A jármű eredetileg 324 mérföldes hatótávval rendelkezett, de az új akkumulátorral teljesen azonos mérési körülmények között sikerült elérni az 516 mérföldes érték környékét.
Az európai mérési ciklussal, a WLTP-vel pedig már a 608 mérföldet is elérték tesztpadon. Ez átszámítva 972 kilométert jelent.
Ez mindenképpen nagyon jól hangzik, ha nem is váltja meg a világot, de a ONE fejlesztése révén a kisebb méretű járművekkel, amik jobb légellenállási mutatókkal rendelkeznek, elérhető lenne az 1000 km, amit nagyon sok vásárló vízválasztóként él megy a legtöbb visszajelzés és felmérés szerint.
De mit is jelent az, hogy dual-kémiás a telep? Arról van itt szó, hogy az akkutömb lényegében két különböző felépítésű cellából épül fel, vannak benne mostanában nagyon elterjedt LFP katódot használó megoldások, amik az általános használatra vannak, és ezek táplálják a motorokat, valamint a visszatöltést is ezek kapják folyamatosan menet közben. De csak ezekről a cellákról esetünkben a BMW iX mindössze 127 mérföldet tudna megtenni.
A nagy hatótávot a speciálisabb felépítéssel rendelkező telep biztosítja, ami egy DC-DC konverteren keresztül csatlakozik a rendszerhez. A ONE szabadalmi védelem alatt álló különleges akkumulátora kis mennyiségben tartalmaz igazán káros anyagokat, például kobaltot és nikkelt, de grafit és lítium és csökkentett mennyiségben van benne jelen. Ezáltal nemcsak, hogy zöldebb, de az előállítása is olcsóbb, arról azonban nem esett szó, hogy összességében milyen költsége lehet egy teljes egészében LFP-s vagy más egyéb, jelenleg nagy mennyiségben alkalmazott telephez képest.
Mindenképpen érdekes és izgalmas koncepcióról van szó ebben az esetben, ami állítólag már gyártáshoz közeli állapotban van. De részleteket nem tudunk még arról, hogy a ONE és a BMW közös munkájának eredménye mikor ölthet testet kereskedelmi forgalomban elérhető személyautó formájában.