A segélykérő vonalakat az országok folyamatosan fejlesztik, és a mostani újítás bevezetése is nemzetközi összefogás eredményeként jött létre. Ezentúl, aki hívja a 112-t, annak kiemelkedő pontossággal látják majd a helyzetét az országos Hívásfogadó Központok. Az MTI közleményéből kiderült, hogy mely készülékeknél lesz támogatott ez a lehetőség.
Mint a ismeretes, Magyarországon a 112 egységes segélyhívóként kiemelkedően fontos, ezt 2013-ban vezették be hivatalosan, megtartva mellette a korábbi hívószámokat is biztonsági okokból. Az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) azokat a hívásokat két nagy Hívásfogadó Központban kezeli, amelyek szoros összeköttetésben vannak minden fontos szervezettel, így a rendőrséggel, a mentőkkel és a katasztrófavédelemmel egyaránt.
A koordinált segítségnyújtás alapja minden esetben az, hogy a segélykérőnek a helyzetét meghatározzák az illetékesek. Ezt általában a bajbajutottak kérdezésével szokták megtenni, de egy alapszintű pozicionálási lehetőség már eddig is volt. Most viszont már itt az AML (Advanced Mobile Location) funkció, ami 5 méteres pontossággal üzemel a fejlesztők szerint. Ez már minden helyzetben megfelelő lehet a helyszínre vezényelt szervezetek számára.
„Az Egységes Segélyhívórendszert Magyarországon a NISZ Zrt. üzemelteti, amely egy sikeres pályázat eredményeként az EENA-val (European Emergency Number Association) és hat országgal (Dánia, Franciaország, Horvátország, Németország, Portugália, Svédország) együttműködve előkészítette a segélykérés pontosabb helymeghatározásához szükséges fejlesztéseket. A NISZ Zrt. a fejlesztés megvalósítása után vezette be az AML (Advanced Mobile Location) funkciót Magyarországon, ami segíti a hívásfogadó operátort a segélykérés helyszínének gyorsabb és pontosabb meghatározásában.” – olvasható az MTI közleményében.
Azokban az esetekben működik az AML funkció, ha a hívást Android vagy iOS rendszerű okostelefonról indítják. Nem mindegy azt sem, milyen kiadású szoftver fut a készüléken, de szerencsére nagyon kevés okostelefon esik ki a szupportból ilyen ok miatt. Az Android 4.1 vagy az iOS 13.4 szükséges ehhez.
Fontos, hogy nem kell semmilyen alkalmazást telepíteni. Vannak már segélykérések indítására specializálódott programok mobilokra, de ez a fejlesztés minden ilyen dologtól függetlenül üzemel. Elég a hívás indítása ahhoz, hogy a Hívásfogadó Központoknak pontos rálátása legyen a hívók helyzetére az AML-funkciót kiaknázva. És ez a rendszer már több országban is sikeresen állt üzembe.
Elsőre néhányakat esetleg megrémíthet, hogy egy puszta hívás indítását követően hozzáférhetnek a helyadatához, de az illetékesek mindenkit igyekeznek megnyugtatni afelől, hogy ez a rendszer kiemelten biztonságos. Az ORFK és az üzemeltetést végző NISZ Zrt. csak a segélykéréssel kapcsolatos ügyintézés során használhatja fel a helyinformációkat, és harmadik félnek nem adják ki.