Egészen elképesztő sikernek örvend a BYD, és a cég tényleg komolyan veszi, hogy letarolja az európai villanyautós piacot. A cég előrukkolt azzal az autóval, amit már nagyon sokan vártak hosszú ideje. A Dolphin Surf egy a mai viszonyok között tényleg olcsónak tekinthető tisztán elektromos autó, elsősorban városi közlekedésre.
2024-ben a BYD tavaly már 4,27 millió autót adott el globálisan, és a kereslet kiszolgálása nemzetközi szinten van, ahol a gyártási kapacitások szűkössége miatt akadozik, annyira keresettek a termékei. Már a hatodik legnagyobb gyártó a világon, miközben mostanra kizárólag olyan autókat forgalmaz, amiknek részben vagy teljes egészében elektromos a hajtáslánca. A cég Európába a tisztán elektromos autókat szállítja elsődlegesen, és most megjött a legolcsóbb konstrukciója.
Bejelentette a cég Európa számára a Dolphin Surföt, ami egy kisebb városi villanyautó, tényleg egészen elfogadható összegért cserébe. Az európai ára 20 ezer euró lett, itthon pedig 8 millió forintot kell érte leszurkolni.
Kicsi a Dolphin Surf, de egyáltalán nem olyan apró, mint ahogy azt elsőre a képek láttán elképzelné az ember. 3,99 méter hosszú lett a „bódé”, szóval bátran lehet rá négyméteresként hivatkozni, a szélessége pedig 1,72 méteres. Alaposan meg is van emelve a jármű, így mindenki könnyen tud beszállni, 1,59 méter a magassága. Hogy nagyjából el tudjuk helyezni fejben, hogy mit is jelent ez a méret: a Dacia Spring minden irányból kisebb, de még a fél számmal nagyobb Hyundai Inster is elbújhat mögött. A magyar utakon klasszikusnak számító Suzuki Ignis is egy rövidebb autó.
Kínában ez az autó Seagull néven fut, persze a Dolphin Surf valamelyest módosítva lett a BYD hazájában kapható modellhez képest. Fontos még azt elmondani, hogy a tengelytáv 2,5 méter, ennek köszönhetően egészen tágas, négy személy tényleg aránylag kényelmesen tud benne utazni, és még a csomagoknak is van 307 liternyi hely a hátsó ülések mögött.
A Dolphin Surf alapverziója még bőven extrázható, gond nélkül lehet a vételárat 10 millió forint fölé tornászni. Kérhető lesz az autó akár még 360 fokos kamerával, és belekerülhet a 10,1 colos, forgatható középső képernyő is, amin támogatott az Android Auto, valamint a CarPlay szolgáltatás.
Lehet távolról, mobiltelefonnal vezérelni bizonyos funkciókat, és az okostelefon kulcsként is funkcionálhat. Vezeték nélküli töltőpad is található a műszerfal alatt, és lehetnek elektromosak a „vegánbőr” ülések. Hasznos extraként említhető még, hogy van V2L (Vehicle-to-load) támogatás, így üzemelhet az autóról kávéfőző, lámpa és bármi egyéb elektromos eszköz.
Alapjáraton (Acitve) az autóba csak egy 30 kWh-s akkumulátor kerül, ami a WLTP szerint mérve mindössze 220 km megtételére elegendő. A Boost felszereltségi szintnél már egy 43,2 kWh-s telepen van a kocsi alatt, így már 322 km-es WLTP adatról számolhatunk be. Van még egy Comfort verzió is, de ott az akku nem változik, csak a teljesítmény nagyobb, de emiatt a WLTP hatótáv 310 km-re csökken. Viszont a BYD hozzátette, hogy a WLTP City ciklusban akár 507 km is kihozható belőle. 65 vagy 80 kW-tal lehet tölteni az autót az akkukapacitástól függően, 30%-ról 80%-ra 22 perces töltési időt ad meg a vállalat.
Az Active és a Boost felszereltségi szint esetén az autók csak 65 kW-os (88 LE) teljesítményt nyújtanak, a Comfort variáns azonban már 115 kW-ot (156 LE) biztosít a haladáshoz, és ezzel már ténylegesen dinamikusan lehet közlekedni városban. Minden esetben elől hajt a Dolphin Surf, a BYD által fejlesztett e-platform 3.0 található alatta. 150 km/h az elérhető legnagyobb sebesség az adatlap szerint, elektronikusan van ennyire leszabályozva.
A BYD Dolphin Surf különösen a magyar árérzékeny piacon különösen népszerű választás lehet majd, miután elég jelentősen alá ment árban a konkurenseinek. Itthon a BYD népszerűségét már az is segítheti, hogy a vállalat itthon építi az egyik legfontosabb európai gyárát, és már azt is tudjuk, hogy az európai központ is ide települ. Magyarország hídfőként szolgálhat a BYD európai tényerésében.