A villanyautók esetén egyelőre a gyorstöltést próbálják fokozni a gyártók, mintsem az 1000-1500 km feletti hatótávok elérését. A CATL a világ legnagyobb akkumulátorgyártójaként most tartotta az idei egyik legfontosabb technológiai rendezvényét, melyen több érdekességről is szó esett.
A CATL Tech Day 2025 keretében a legnagyobb figyelmet az új gyorstöltési technológia felvezetése kapta. A második generációs Shenxing akkumulátor a kisütési teljesítménye alapján 12C besorolást kapott, ami rendkívül magas értéknek számít. Ez kell ahhoz, hogy képes legyen elviselni a rendkívül gyors töltést. Akár 1,3 megawattos gyorstöltésről beszélhetünk már jelen esetben.
A továbbfejlesztett Shenxing akkumulátor ideális esetben képes lesz mindössze 5 perc leforgása alatt 520 km-es távolság megtételére elegendő energiát magába szívni.
Elmondta a CATL, hogy ez a telep a jelenlegi kiszerelésében nagyjából 800 kilométeres hatótáv elérésére alkalmas, miközben akár olyan gyorsan is tölthet, hogy másodpercenként 2,5 km megtételére elegendő energia áramlik bele. Érdekessége még ennek a lepnek, hogy hideg időben is kiválóan terhelhető marad. Még -10°C fokos fagyban is képes 5 százalékos szintről 80%-ra tölteni 15 perc leforgása alatt.
A CATL arra is büszke, hogy az akkumulátor képes 830 kW-os teljesítményt leadni szükség esetén. Ennek köszönhetően kiválóan alkalmas lesz nagy teljesítményű villanyautók számára is. Az új Shenxing akku minden szempontból szép előrelépést jelent az elődjéhez képest, ami 2023-ban az első olyan LFP akku volt, ami bírta a 4C értéket, és 10 perc alatt 400 km megtételéra elegendő energiát lehetett belepumpálni.
A nátrium-ion akkumulátorokhoz a gyártók nagy reményeket fűznek, és a CATL azt is bejelentette, hogy már egyre közelebb van ahhoz, hogy ezt a technológiát tömegtermelésbe tudja állítani. Ha minden a cég tervei szerint alakul, akkor decemberben indul majd az első egységek termelése, ez a Naxtra fantázianévre hallgat. A tervek szerint ezt a cég hibrid és tisztán elektromos autók számára is biztosítani fogja.
A CATL beszámolója szerint 175 Wh/kg energiasűrűséget tudott elérni eddig a nátrium-ion akkumulátorral, ami az ágazatban jelenleg páratlannak számít. 200 és 500 km-es hatótávolság elérésére alkalmas csomagok szállításában gondolkodik jelenleg a vállalat. Ezeknek 5C a besorolása, ami alapján azért már igen jól terhelhetők, de ami enné is sokkal fontosabb, hogy elvileg kibírnak akár 10 ezer töltési ciklust is.
A nátrium-ion telepekre a hideg sincs különösebben negatív hatással, még -30°C fokban is a teljesítményének 93 százalékát biztosíthatja az újdonság, de egészen -40°C-ig üzemképes marad. A töltés már lassul, de így is sokkal jobb, mint amit a jelenlegi telepekkel el lehet érni. -30°C fokban 30-ról 80%-ra 30 perc alatt tölthető, miközben a dermesztő hidegben még 10%-os töltöttség mellett is bírja a 120 km/h-s tempóhoz szükséges teljesítmény biztosítását. Ezeken felül pedig nagyon biztonságos is, át lehet fúrni, akkor sem fog kigyulladni.
A technológiai eseményen a CATL arra is bemutatott egy megoldást, hogyan lehetne elérni az 1500 km-es hatótávot. A mérnökök erre egy „kétmagos” felépítést dolgoztak ki. Egy olyan akkupakkot építene a vállalat Freevoy néven, ami két különböző technológiás telepet egyesít, és azok előnyeit próbálja biztosítani a hátrányokkal szemben. Az elképzelés szerint az akkumulátor így egyszerre lehetne nagy teljesítménnyel gyorsan tölthető, és gondoskodhatna nagy energiasűrűségről is, létrehozva egy olyan rugalmasságot, ami most még nem érhető el.
Ennek a felépítésnek a technológiai hátteréről derült ki a legkevesebb, de azért a CATL dolgozik azon, hogyan lenne képes megvalósítani egy olyan akkumulátort, ami már a hatótávot tekintve is felvenné a versenyt a modern dízel hajtásláncokkal. De legalábbis egy élhető alternatívát biztosítana.