Shop menü

520 KM-ES HATÓTÁV 5 PERC TÖLTÉSSEL – EZ A CATL ÚJ AJÁNLATA

A CATL felüllicitálná a BYD ebből a szempontból, és több érdekes fejlesztésről is beszámolt a napokban.
Szécsi Dániel (DemonDani)
Szécsi Dániel (DemonDani)
520 km-es hatótáv 5 perc töltéssel – ez a CATL új ajánlata

A villanyautók esetén egyelőre a gyorstöltést próbálják fokozni a gyártók, mintsem az 1000-1500 km feletti hatótávok elérését. A CATL a világ legnagyobb akkumulátorgyártójaként most tartotta az idei egyik legfontosabb technológiai rendezvényét, melyen több érdekességről is szó esett.

A CATL Tech Day 2025 keretében a legnagyobb figyelmet az új gyorstöltési technológia felvezetése kapta. A második generációs Shenxing akkumulátor a kisütési teljesítménye alapján 12C besorolást kapott, ami rendkívül magas értéknek számít. Ez kell ahhoz, hogy képes legyen elviselni a rendkívül gyors töltést. Akár 1,3 megawattos gyorstöltésről beszélhetünk már jelen esetben.

A továbbfejlesztett Shenxing akkumulátor ideális esetben képes lesz mindössze 5 perc leforgása alatt 520 km-es távolság megtételére elegendő energiát magába szívni.

Elmondta a CATL, hogy ez a telep a jelenlegi kiszerelésében nagyjából 800 kilométeres hatótáv elérésére alkalmas, miközben akár olyan gyorsan is tölthet, hogy másodpercenként 2,5 km megtételére elegendő energia áramlik bele. Érdekessége még ennek a lepnek, hogy hideg időben is kiválóan terhelhető marad. Még -10°C fokos fagyban is képes 5 százalékos szintről 80%-ra tölteni 15 perc leforgása alatt.

Galéria megnyitása

A CATL arra is büszke, hogy az akkumulátor képes 830 kW-os teljesítményt leadni szükség esetén. Ennek köszönhetően kiválóan alkalmas lesz nagy teljesítményű villanyautók számára is. Az új Shenxing akku minden szempontból szép előrelépést jelent az elődjéhez képest, ami 2023-ban az első olyan LFP akku volt, ami bírta a 4C értéket, és 10 perc alatt 400 km megtételéra elegendő energiát lehetett belepumpálni.

A nátrium-ion akkumulátorokhoz a gyártók nagy reményeket fűznek, és a CATL azt is bejelentette, hogy már egyre közelebb van ahhoz, hogy ezt a technológiát tömegtermelésbe tudja állítani. Ha minden a cég tervei szerint alakul, akkor decemberben indul majd az első egységek termelése, ez a Naxtra fantázianévre hallgat. A tervek szerint ezt a cég hibrid és tisztán elektromos autók számára is biztosítani fogja.

A CATL beszámolója szerint 175 Wh/kg energiasűrűséget tudott elérni eddig a nátrium-ion akkumulátorral, ami az ágazatban jelenleg páratlannak számít. 200 és 500 km-es hatótávolság elérésére alkalmas csomagok szállításában gondolkodik jelenleg a vállalat. Ezeknek 5C a besorolása, ami alapján azért már igen jól terhelhetők, de ami enné is sokkal fontosabb, hogy elvileg kibírnak akár 10 ezer töltési ciklust is.

Galéria megnyitása

A nátrium-ion telepekre a hideg sincs különösebben negatív hatással, még -30°C fokban is a teljesítményének 93 százalékát biztosíthatja az újdonság, de egészen -40°C-ig üzemképes marad. A töltés már lassul, de így is sokkal jobb, mint amit a jelenlegi telepekkel el lehet érni. -30°C fokban 30-ról 80%-ra 30 perc alatt tölthető, miközben a dermesztő hidegben még 10%-os töltöttség mellett is bírja a 120 km/h-s tempóhoz szükséges teljesítmény biztosítását. Ezeken felül pedig nagyon biztonságos is, át lehet fúrni, akkor sem fog kigyulladni.

A technológiai eseményen a CATL arra is bemutatott egy megoldást, hogyan lehetne elérni az 1500 km-es hatótávot. A mérnökök erre egy „kétmagos” felépítést dolgoztak ki. Egy olyan akkupakkot építene a vállalat Freevoy néven, ami két különböző technológiás telepet egyesít, és azok előnyeit próbálja biztosítani a hátrányokkal szemben. Az elképzelés szerint az akkumulátor így egyszerre lehetne nagy teljesítménnyel gyorsan tölthető, és gondoskodhatna nagy energiasűrűségről is, létrehozva egy olyan rugalmasságot, ami most még nem érhető el.

Galéria megnyitása

Ennek a felépítésnek a technológiai hátteréről derült ki a legkevesebb, de azért a CATL dolgozik azon, hogyan lenne képes megvalósítani egy olyan akkumulátort, ami már a hatótávot tekintve is felvenné a versenyt a modern dízel hajtásláncokkal. De legalábbis egy élhető alternatívát biztosítana.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére