Az ismert extrém tuningos, a német der8auer, akinek polgári neve Roman Hartung, nemrégiben kipróbálta, milyen előnyöket hozhat az AMD RYZEN 9000X3D sorozat csúcsmodelljének működésében, ha a gyári integrált hőelosztó lemezt (IHS) eltávolítja, vagyis lényegében megskalpolja a processzort, majd a lapkákat közvetlenül próbálja hűteni a megfelelő kiegészítők alkalmazása mellett.
Első körben szükség volt néhány gyári állapot mellett történő teljesítménymérésre, hogy kiderüljön, alap esetben milyen teljesítményt nyújt a RYZEN 9 9950X3D, illetve milyen hőfokok és mekkora fogyasztás mellett üzemel. A gondolatot tett követte, megszülettek az eredmények, majd előkerült a népszerű skalpoló eszköz, a Delid-Die-Mate-RYZEN 7000, amit eredetileg az előző generációba tartozó RYZEN 7000-es AMD processzorokhoz fejlesztettek ki, de még a RYZEN 9000X3D sorozattal is kompatibilis.
A skalpolás folyamata több szempontból sem egyszerű, egyrészt vigyázni kell a „nyolclábú IHS” lábai között található apró SMD komponensekre, nehogy véletlenül is megsérüljenek a ragasztóréteg elvágásakor; másrészt az IHS levételével is óvatosan kell bánni, hiszen forrasztva van, ha nem figyelünk oda, sérülhet a hozzá kapcsolódó három lapka valamelyike (a két darab nyolcmagos CCD vagy a cIOD). Erre természetesen fel is hívja a figyelmet der8auer, valamint arra is ad néhány tippet, hogyan érdemes eljárni a folyamat során. Az például kritikusan fontos, hogy az IHS-t finoman el kell kezdeni mozgatni az említett eszközzel, amíg magától le nem esik, nem szabad letépni és erősen feszegetni, az ugyanis végzetes sérülést okozhat, ahogy a lenti képen is látható. A folyamat akár extrém sok időt is igénybe vehet, de érdemesebb türelmesen megcsinálni a munkát, és lehetőleg érdemes a videón látható akkumulátoros fúró-csavarozó helyett kézi szerszámokat használni, ezt maga der8auer is kiemeli.
A skalpolást követően a lapkák közvetlen hűtésével is lezajlottak a mérések, a folyamat során pedig ismét ugyanazt a folyadékhűtő szettet alkalmazta a tuningos, amit a gyári állapotnál is, így nagyon jól össze lehet hasonlítani a skalpolás előtti és utáni állapotot. Első körben a gyári korlátok mellett futottak le a mérések, ami 200 W-os PowerLimitet jelent, ekkor 63 Celsius fok körüli hőfokok mutatkoztak. A PBO bekapcsolásával és a limitek kiütésével is lefutott egy mérés, amikor már éhesebb volt a processzor, 200 MHz-cel magasabb órajel mutatkozott CineBench alatt, a hőfok 81 Celsius fok köré katapultált, míg a fogyasztás 200 W-ról 270 W-ra emelkedett, de a teljesítmény csak 5%-kal nőtt. A következő körben 1,22 V környékére korlátozta a CPU magfeszültségét, ami az első CCD-nél 5450 MHz-es, a második CCD-nél pedig 5400 MHz-es maximális órajelet eredményezett – manuális beállítással –, a hőfok viszont már közelített a 90 Celsius fokos szinthez, míg a fogyasztás 310 W-ra nőtt.
A skalpolás után a fenti utolsó mérés már jelentősen alacsonyabb üzemi hőmérséklet mellett futott le, de a hőfok már csak 65 Celsius fokig nőtt, ami 23-24 Celsius fokos különbséget jelent a gyári állapothoz képest, miközben 310 W-ról 290 W-ra csökkent a fogyasztás, a magfeszültség viszont 1,222 V körül maradt, igaz, később a videóban 1,32 V-ot mutat. Ezután következett egy maximális tuning, ami 1,37 V-os magfeszültség mellett futott le, ekkor 5,625 MHz-es maximális magórajel jött össze, amihez 348 W-os fogyasztás társult, a teljesítmény viszont csak 9%-kal nőtt, ami a gyári állapothoz mért 73%-os fogyasztásnövekedéshez képest nem tűnik kifizetődőnek.
Counter-Strike 2 alatt a tuning hatására 3%-kal nőtt az átlag-FPS, ami nem egy nagy javulás, de az 1% Low FPS értéke is nőtt, méghozzá 9%-kal. Az említett javuláshoz sajnos elég komoly mértékű, 48%-os fogyasztásnövekedés társult, vagyis nem érte meg a tuning. Ha a megskalpolt processzort gyári beállítások mellett használjuk, akkor a jobb hatásfok miatt – kb. 20 W-os fogyasztás-csökkenéssel egyenértékű – 50-75 MHz-es órajel-növekedést lehet elérni maximális boost órajel terén, az üzemi hőfok pedig 51 Celsius fokon állt meg.
A skalpolás igazából normál esetben nem éri meg, több szempontból sem. A teljesítményt csak minimálisan lehet növelni, cserébe viszont elvész a garancia, illetve a skalpolás végkimenetele is kétséges, ha nincs megfelelő gyakorlat és türelem. Extrém tuning esetén persze már más a helyzet, akkor tökéletesen járható út lehet a skalpolás, hiszen a garancia elbukása már alapból benne van a pakliban, a fogyasztás nem számít, csak a rekordok megdöntése.