A BASIC10liner viadalról tavaly is hírt adtunk. Idén tizenkettedszerre rendezték meg, a határidő és az eredményhirdetés is lezárult. 88 programot neveztek, 20-féle platformon készült játékokkal. A BASIC10Liner bajnokság eredetileg Atari-rendezvényeken kezdődött, most azonban a Commodore 64-re készült a legtöbb nevezés, összesen 18 darab. Ezen kívül a Commodore család 3 tagja képviseltette magát, de Spectrum, ZX81, sőt Enterprise 128 és Videoton TVC játékok is indultak a Tandy, CPC, és MSX-ek mellett. Lássuk hát a "termést". Ahogy azt megszokhattuk, öt kategóriában értékelték a műveket:
- PUR80 (maximum 80 karaktert tartalmazhat egy sor, kizárólag a gépbe épített, gyári BASIC nyelv használható):
Ez a legnépszerűbb kategória, talán azért, mert itt a legszűkebbek a lehetőségek, ráadásul a "gyári vason" kell fusson a program. Idén 37 nevező volt, kétszer annyi mint a következő kategóriában. A helyezettek:
1. Thrust 10 - RAX szerzeménye a játék, melyben nyolc szinten kell egy űrhajót kivezetnünk a barlangból.
Lényegében az eredeti Firebird játék egyszerűsített változata. Az irányítás és a fizika nagyjából hasonló, valamennyi animációval és hanggal. A játék Oric Atmos gép Microsoft-származék BASIC-én készült.
Az alkotás a zsűritől 9.90 pontot kapott, mely a legmagasabb az idei indulókat tekintve.
2. Pacman 10 - Szintén RAX, szintén Oric Atmos gépre készítette. Nyomokban Pacman-t tartalmaz... Hát végül is van szellem, igaz, csak egy és az sem túl intelligens, és a pirulákat kell összegyűjteni egy labirintusban a pizzafejjel. Ennek a játéknak nincs hangja, pedig az Oric Extended Basic-je előre programozott hangeffektekben elég gazdagon felszerelt (pl. PING, EXPLODE).
Persze mit elégedetlenkedek, már az is egy kisebb bravúr, hogy a pálya rajzolata belefért ebbe a méretbe.
3. 2in1 - Jeffrey Daniels alkotása, mely a Commodore első nagy durranására, pontosabban háziszámítógépére, a VIC-20-ra, és annak szegényes BASIC V2.0 nyelvére készült. Hát igazából leginkább POKE-okból áll, de így is szép teljesítmény, hogy két játékot zsúfoltak a mindössze 10 rendelkezésre álló sorba. Betöltés után a játék azonnal indul, készen kell hát állnunk.
Az első részben egy űrhajót kell átvezetnünk az aszteroidamezőn. Legalább négy mezőn kell átjutnunk. Ha ez sikerül a következő pályára jutunk. Ez nem más, mint egy "Bomber" játék, azaz épületeket kell lebombáznunk egy kacsacsőrről. Rendkívül nehéz, sok tévesztésre nincs lehetőség.
- PUR120 (120 karakterből állhatnak a programsorok, itt már nem feltétel, hogy a beépített BASIC legyen a program nyelve)
1. Beetles - Victor Parada, egy régi motoros műve. Egy fehér bogárhátúval kell megelőznünk időre húsz másikat, és még dudálni is lehet.
Atari XL/XE gépekre készült, FastBasic 4.6-nyelven. A szerző másik játéka is érdemes lehet a megtekintésre.
2. Smash up - Jim Gerrie alkotása Tandy TRS-80 MC10-re, mely egyébként egy olcsósított változata a normál TRS-80 gépnek. Ez is "autós" játék, lényegében roncsderby. A zölddel vagyunk, a lényeg pedig, hogy mi nekimenjünk a többieknek, de ők ne tudjanak nekünk jönni.
Hát kell némi képzelőerő ehhez a WASD irányítású játékhoz, de viszonylag szórakoztató - egy ideig.
3. PETSCII Raiders - Peter Caspari Commodore BASIC v2.0 nyelven írt játéka, mely ezúttal Commodore 64-en készült. Ez egy Invaders-szerű lövöldözős játék, hanggal. Az űrhajó tényleges mozgatására sajnos nem maradt elég erőforrás, azzal jobb, ha nem számolunk, csak annyira javaslom a mozgást, hogy elhagyjuk a fentről lövöldöző izé golyója által elérhető teret.
Sajnos a "lövés" gomb lenyomásának érzékelése sem kapott elég nagy prioritást, így lehet, hogy úgy is vesztünk, ha viszonylag jól álltunk előtte, mivel nem akkor lő amikor a gombot megnyomjuk (látható az emulátorkép alsó részén), hanem valamikor a jövő héten. Ezt tetézi, hogy a lövedék érzékelésének logikájára sem sikerült rájönni: néha talál, néha nem. Vigasztaljuk magunkat azzal, hogy sok nagy izé mozog cserébe a képernyőn.
- EXTREM-256 - itt már szinte bármit "szabad", mindezt úgy, hogy 256 karaktert írhatunk a programsorokba (vagyis 255-öt maximum, mivel a program sorszáma is beleszámít.
1. 10 Lines Princess - Honoppe készítette - utolsóként beadva - MSX platformra, amely nem egy számítógépet, hanem egy szabvány jelölt ki jellemzően távol-keleti gyártóknak (több, mint húsz gyártó állt be e szabvány mögé). A pályamű egyik érdekessége, hogy "rendes" ismertetőt is kapunk, melyben a fejlesztő elmondja, hogy 2021-es, szintén ebben a megmérettetésben indított játéka megírása során szerzett tapasztalatait felhasználva hozta létre e programot.
Itt egy területet kell felfedeznünk, melyben ellenségekkel kell megküzdeni. Test-test küzdelem, minden összeérésnél csökken az életerő, melyet egyébként a pályán található növényekből pótolhatunk. Ellenfeleink különböző erősségűek, és változatos megjelenésűek. Ezen kívül barlang, átjáró és lezárt területek is megtalálhatók a játéktéren, utóbbiakra rálépve halál vár ránk. Kulcsot megszerezve tudunk az ajtón átjutni, és drágakövet is kell gyűjtenünk.
A képernyő bal oldalán a bejárt egységeket is mutatja a program. A szerző szerint 1-3 órát vesz igénybe ez az egyébként zseniálisan megírt játék. Nem hiszed? Próbáld ki online!
2. StarRunner - Eric Carr készítette legalább 48K memóriával rendelkező Atari 8-bites számítógépekre, FastBasic 4.6 nyelvben. Megmondom őszintén, ettől leesett az állam. Többszintű scroll, minden simán mozog és szépen rajzolt, sőt zene is van! Ez talán új szint a 10 soros játékok világában. Egy űrhajóval kell átjutnunk az aszteroida, műhold, stb mezők hullámain - összesen 10-en -, egyes kisebb sziklákat ki is lőhetünk.
Nekem ez tetszett a legjobban mind közül.
3. Space Invaders - Copper France műve, melyet Amstrad CPC-re készített. Ezt lényegében egy teljes értékű Space Invaders játék tíz sorban megírva.
A grafika autentikus, jobbra-balra, tűz, más dolgunk nincs is!
Említésre méltó még a kategória negyedik helyezettje. Ez szintén Eric Carr műve, a Jumpman. Lényegében egy Mario tíz sorban, akárcsak az előbb, most is zenével!
A demó, azaz a show - pontosabban SCHAU - kategória első helyezettje a Rippled Shaded Plate, mely ezúttal is az Atari platformot gazdagítja. Chris Chiesa alkotta meg a kódot, mely az Atari 16 szürkeárnyalatú módjában rajzolja ki az alábbi grafikát.
Végül a WILD kategória - mely azon programok gyűjtőkategóriája, melyek egyik fenti említettbe sem fértek bele. Első helyezettje a Jaywalking Chicken, Carlos Santiago műve. Egy csirkével kell átjutnunk az úton, mely szintén egy klasszikus játék tízsoros változata.
A kategória egyébként idén mondhatni Toolkitman-é volt, aki TIC-80 (ami egy ún. fantasy konzol) játékot, pár PICO-8 (ez egy virtuális gép/játékmotor), és több Commodore Amiga programot nevezett többek között egy asszisztens programot és egy Steve Jobs interjún alapuló chatbot-ot. Ez utóbbi azért nem fér más kategóriába, mert az Amiga már 16 bites, előbbiek pedig nem létező számítógépek.
Az idei megmérettetésen az aknakereső jellegű játékok elég gyakoriak voltak, emellett nem hiányozhatott a "nincs internet" dínós játék portja sem. A felsoroltak mellett számos érdekességet találhatnak az érdeklődők.
Végül lássuk az "extrákat": Spottlessmind1975 két nevezését, a TIC-TAC-TOE-t és a Pick The Start-t ugBASIC-ben készítette, mely így multiplatform játékot eredményezett. Többféle gépcsaládon futnak a programjai, úgy mint Atari 400/800/XL/XE, Commodore 64, TRS-80 Color Computer (CoCo), AMSTRAD CPC 664, Dragon 64, MSX és Olivetti Prodest PC128. Természetesen a játékok a gépek képességeitől függően eltérően néznek ki.
Idén ismét indult IBM PC program is. Nincs ebben semmi csoda, az első IBM PC 8-bites volt - hát valójában viták vannak ekörül, a hardveres mérnök szempontjából 8 bites a gép, a programozók szerint 16 (mivel 16 bites regisztereket tartalmaz), de fogadjuk el az előbbit, mivel a gyártó, az Intel is így hivatkozik rá, a Z80-nal és a 6809-es processzorokkal veszi egy kalap alá, sőt az első IBM alaplapok 16-64Kb memóriával rendelkeztek alapból, csakúgy mint a korabeli 8 bites számítógépek.
Mivel Mike Babz programja, a PSET a WILD kategóriában indult, a fentebb említettek nem is számítanak. A program lényegében egy effekt, nem pedig játékprogram.
A 2023-a BASIC10Liner-re Haegar a patinás Commodore 16/Plus4-es Synergy csapatból két játékot is hegesztett, mindkettőt PUR80 kategóriába: egy pong, és egy tron szerű játékot is kaptunk a német csapattagtól.
A Josip Retro Bits pedig két programmal nevezett, egy Invaders klónnal, és egy ügyességi játékkal, a Cave Escape-pel.
Ő egy új nevező, és annyira lelkes, hogy még videót is csinált az Invaders készítéséből, ahogy más projekteiből is, például egy egyszerű pong játék létrehozásából, de a Flooder Commodore 64-re, és más érdekességek is megtalálhatók csatornáján.
Én személy szerint nagyon várom a következő BASIC10Liner bajnokságot, a terveim szerint egy iPon-nal kapcsolatos játékkal (is) fogok indulni. Aki szintén kedvet kapott, annak várhatóan már csak 2024 tavaszáig kell türelemmel lenni.