Megérkezett az IDC részletes jelentése arról, hogy alakult 2022-ban a mobilpiac, és milyen lett a negyedik negyedév. Nagy meglepetés igazából már nincs, de mindenképpen döbbenetes, hogy milyen mélypontra zuhant a szegmens. A COVID-19 sem jelentett akkora csapást, mint a háború és az elszabaduló infláció.
1,3 milliárd okostelefont adtak el a világon, 2014-ben. Idén csak 1,2 milliárd készülék fogyott összesen.
Egyében 1 milliárd 205,5 millió okostelefon fogyott globálisan 2022-ben, és erőteljesen visszarántotta a forgalmat, hogy az ünnepi időszakban óriási zuhanást tapasztalhattak a piaci szereplők, miután 300,3 millió készüléket sikerült eladni világszerte. 2013 negyedik negyedévében volt ehhez hasonló eredmény a mobilok szegmensében, akkor 290 milliós darabszámról szóltak a hírek.
Az IDC számításai szerint 18,3 százalékkal esett vissza az eladási szám az utolsó negyedévben, 2021 azonos időszakában még 367,6 millió okostelefon fogyott. Nem volt olyan gyártó, akinek nem esett vissza a forgalma, csak abban vannak különbségek, hogy kinek mekkora mínuszt sikerült összehoznia. A rossz körülmények között az Apple tudott az élre állni, de ez nem meglepő, mivel a negyedik negyedévben általában ez így szokott lenni.
Az iPhone-ok iránt legendásan nagy az érdeklődés az ünnepi időszakban, még akkor is, ha éppen egy gazdasági válság van kibontakozóban. Az Apple-nek ezúttal 72,3 millió készüléket sikerült leszállítania, ami 12,7 millióval kevesebb, mint a tavalyi eredménye, de igatából még így is kisebb csodának számít. A vállalatnak az utolsó negyedév során több okból is ellátási nehézségekkel kellett szembesülnie. A cég éves forgalma 226,2 milliós darabszámot hozott, ami 4%-kal marad el az egy évvel korábbitól.
Az egész éves eladásokat tekintve idén is a Samsung lett az első 260,9 millió Galaxy modell eladását követően, az utolsó negyedévben pedig 58,2 millió készüléket tudott eladni. Az évet a dél-koreaiak egy 15,6 százalékos visszaeséssel zárták, de éves szinten sikerült a cégnek mindössze 4,1 százalékos csökkenéssel zárnia. A toplista további helyeit elfoglaló kínai vállalatok örültek volna egy ilyen eredménynek is.
A Xiaomi lett a harmadik, és a vállalat forgalma az ünnepek alatt több mint 26 százalékkal csökkent éves összevetésben. A negyedik negyedév leforgása alatt csak 33,2 millió okostelefont tudott eladni a cég, ami egy új mélypontnak tekinthető. Folyamatosan esik a Xiaomi piaci részesedése is, egyszerűen nem tudja fékezni azt a lejtmenetet, ami a vállalat egész évét jellemezte. 153,1 millió okostelefont tudott eladni a cég 2022-ben, holott egy éve még 191 milliós forgalmat bonyolított.
A negyedik és az ötödik helyen ezúttal is az Oppo és a Vivo szerepel. Ez a páros szinte ugyanolyan eredményeket szokott hozni, attól függetlenül, hogy a stratégiájuk eltér, de az utolsó negyedévben az Oppo egy kicsit jobban tudott szerepelni, csak annyit esett a forgalma, mint a Samsungnak, így 25,3 millió eladott okostelefonnal zárt, a teljes értékesítési mennyisége pedig 103,3 millió lett.
Az ünnepi időszak a Vivónak különösen rosszul sikerült, éves szinten több mint 5 millióval esett a forgalma, csak 22,3 millió mobilon tudott túladni, és csak annak köszönhetően tudott éves szinten 99 milliós darabszámot produkálni, hogy az év első felében még aránylag jól futott a szekere. Azt nem tudni, hogy a BBK Electonics, ami a Vivo és az Oppo mögött áll, fontolgat-e valamilyen stratégiaváltást, de ennek már éppen itt lenne az ideje, mert a mostani lejtmenet nem sok jóra vezet.
Az kisebb gyártók továbbra is a piac harmadán kénytelenek osztozni, 30 százalék körül alakul a piaci részesedése azoknak, akik nem tudnak bejutni az első 5 gyártó közé. Ez azért nagyon szomorú, mert így szinte alig van esélye másnak komoly bevételre szert tenni, és éppen ezért azt látjuk, hogy próbálkozások sem igazán vannak már. 2022-ben új szereplő volt a mobilpiacon a Nothing, de nem is tudott eladni több mobilt néhány százezernél.