A Google a keresők piacán nemcsak, hogy első helyen szerepel, hanem egyértelműen olyan szintű dominanciát mutat, amivel elnyomja a többi szereplőjét az egyébként dollármilliárdos szegmensnek. És azért, hogy ez ne is változhasson meg, óriási pénzeket fizet ki több vállalat számára is.
Azt nem szokta a Google publikálni, hogy a különböző platformok számára mennyit fizet ki azért, hogy azok alapértelmezett keresőként használják, de az egészen biztos, hogy el sem tudják képzelni a felhasználók, hogy mekkora összegekről lehet szó. Most elemzők utánajártak annak, hogy az egyik legnagyobb partnerének, az Apple-nek mennyit fizethet a Google, és arra jutottak, hogy már a 15 milliárd dollárt is elérheti az összeg.
Ezért a pénzért a Google a Safarin belül tölt be alapértelmezett keresői szerepkört. Egyetlen szoftverre ez elsőre különösen szélsőségesnek hangozhat, de látni kell azt, hogy a Safarinak a meghódításával a Google lényegében beveszi az iPhone-okat, az iPadeket, valamint a Mac eszközöket is egyebek mellett. Hiszen az Apple az összes internetelérésre képes készülékén a Safari az elsőszámú böngésző.
A 15 milliárd dolláros összeg azonban minden szempontból szélsőségesen soknak hangzik. Egy évvel ezelőtt elvileg még „csak” 10 milliárd dollár körül volt annak az ára, hogy az Apple készülékein a Google legyen az alapértelmezett kereső. Szóval egy év alatt 50 százalékkal kúszhatott fentebb a Safari keresőmezőjének az ára.
Egészen döbbenetes összeg ez azért, hogy a Google alapértelmezetten legyen használatban, már csak azért is, mert amennyiben nem a Google jönne be alapból a Safariban, nagy valószínűséggel sokan állítanák azt be utólag, hogy mégis a Google töltse be ezt a helyet. Ennek ellenére a keresőóriás szeretne biztosra menni, ami abszolút érthető is, hiszen a bevételének egészen jelentős részét köszönheti a keresőnek közvetlenül és közvetve egyaránt.
De mi lenne, ha a Google nem fizetne ezért az Apple számára dollármilliárdokat? Nos, minden bizonnyal színre lépne más, aki megteszi ugyanezt, csak talán már egy kicsivel szolidabb összeggel gazdagodna az Apple. Nagy valószínűséggel a Microsoft csapna le az adódó lehetőségre, akinek 15 milliárd dollárnál több pénze nincsen csak arra, hogy a Bing lehessen a Safari alapértelmezett keresője.
Napjainkban egyébként nagyon sok kiritka éri a vállalatokat azért, mert az eleve kiemelt piaci pozíciójukkal megszerzett pénzt arra fordítják, hogy a már elért eredményeket fenntartsák. És persze újabb helyeken szerezzenek kiváltságos pozíciót.
Nem tudjuk, hogy az Apple és a Google közötti kapcsolat meddig mehet így, és mikor jön el az a pont, hogy a hatóságok vizsgálni kezdik a kapcsolatukat. A keresők egyébként is eléggé sok figyelmet kaptak az elmúlt években, de valahogy ez a megállapodás (látszólag) még elkerülte az illetékeseknek a figyelmét. De nem volna túlzottan meglepő, ha idővel neki is keresőválasztót kellene használnia, mint például a Google-nek, aki a saját platformjain már nem állítja be a saját keresőjét alapértelmezettnek.