A ONE és a BMW közösen jelentette be, hogy sikeresen tesztelték a Gemini nevű akkupakkot, és ezzel szinte párhuzamosan egy másik nagyon érdekes járműipari hír is befutott. A világ legnagyobb akkumulátorgyártójaként az CATL is egy fontos mérföldkő elérésén dolgozik.
A CATL (Contemporary Amperex Technology Co., Ltd.) toronymagasan vezeti a piacot az eladott villanyautó akkumulátorok terén, éppen ezért meghatározó szerepe van annak, ha a cég egy új technológiás telep gyártását tudja beindítani. A cég Qilin akkumulátora jelenleg a legfejlettebb, erre már épül olyan gépjármű, amivel el lehet érni az 1000 km-es hatótávolságot, a következő lépést pedig a most beharangozott CIIC gördeszka platform jelenti.
A vállalat azt mondja, hogy ez a fejlett technológiákat alkalmazó alap megváltoztathatja a teljes villanyautópiacot, és jelentős hatással lehet az egész járműiparra.
Az ígéret szerint 620 mérföldes hatótávolságot lehet majd elérni a CIIC platformra építkezve, és ami talán még ennél is izgalmasabb, hogy mindössze 5 perc leforgása alatt 186 mérföld megtételére elegendő tartalékot lehet majd belepumpálni a megfelelő gyorstöltő alkalmazása révén. Szóval nagyjából 300 kilométerenként kell egy 5 perces pihenőt beiktani az utazások során, de közel 1000 kilométert megállás nélkül is lehet majd teljesíteni.
Ha ezt tényleg tudja majd a CIIC (CATL Integrated Intelligent Chassis) gördeszka platform, az valóban megváltoztathatja majd a villanyautózásról alkotott képet minden ember szemében. Egy rendkívül átgondolt megoldásról van szó, hiszen a tervezők úgy építették fel a rendszert, hogy az igazából a teljes alvázat képes legyen kiváltani. Minden szükséges komponens benne van a magas szinten integrált megoldásban.
A platform magában foglalja nagyfeszültségű és a hagyományos rendszert, továbbá a kormányzáshoz és a fékezéshez szükséges megoldásokat, ez utóbbinál gondoskodik az energiavisszanyelő technológiákról is. A járművek nagyobb merevséget nyújthatnak ezen az alapon, a cellák közvetlenül az alvázzal vannak összeköttetésben, hogy a helytakarékosság is kiemelkedő legyen.
A CATL elmondása szerint a CIIC gördeszka platform hosszútávon hozzájárulhat még a költséges csökkentéséhez is amellett, hogy alacsonyabb lehet ezáltal a járművek tömege. Az újdonsággal a hatékonyság is növelhető, alacsonyabb fogyasztással járhatnak a CIIC platformos autók. Konkrét számot is megszellőztetett a CATL ezen a ponton: számításai szerint 10,5 kWh-s fogyasztás is elérhető lesz 100 kilométeren, a hatótáv pedig legfeljebb 30%-kal csökkenhet -7 °C fokos fagyban.
Ezzel pedig még mindig nem fogytak el az előnyök. Az autótervezőknek is nagyobb szabadságot ad a beltér kialakításában a CATL integrált alváza, az eddigieknél nagyobb lehet a hely az utasterében. És az új gördeszka platformmal a csomagtereket is lehet maximalizálni, mivel úgy alkották meg, hogy az autó orrában gond nélkül kialakíthassanak a gyártók úgynevezett „frunk” tároló rekeszeket.
2024 harmadik negyedévében debütálhat az első olyan villanyautó, ami már a CIIC platformot használja. Ez a Neta márkanév alatt jelenhet majd meg egy korábbi, a kínai Hozon Autóval kötött megállapodás alapján.
A CATL egyébként Magyarországon is halad a gyárépítésével, és nagyon komolyan gondolja a hazai jelenlétet. Friss információk szerint 2026 végére már olyan nagyra nőne a foglalkoztatottak tábora, hogy akár a 3000 főt is elérné. A vállalat egyelőre még a termelés beindítására fókuszál, a többi a jövő zenéje, de a nagyra törő tervekből a CATL-nél semmilyen fronton nincs hiány, azt tisztán lehet látni.