A Google, illetve a felette álló holding, az Alphabet a riválisokhoz hasonlóan gyengélkedett az utolsó negyedévben. A jelek szerint pedig nem is igazán akar arról tudomást venni, hogy most ideje lenne szűkebbre húzni a nadrágszíjat, és ezt a befektetők nem nézik jó szemmel. Esni kezdett a részvények árfolyama a bejelentést követően.
„Nagy a lendület a Cloud, a YouTube-előfizetések és a Pixel készülékek terén” – emelte ki a Google.
Viszont a vállalat azt nem különösebben részletezte, hogy milyen eredményeket értek el magukban ezek, például nem ismert, hogy mennyi Pixel okostelefon fogyott. Azt azonban lehet látni, hogy a bevétel megtorpant, és csak a nyereség egy részének feláldozásával volt elkerülhető, hogy egyelőre nem kezdett visszaesni. Jelentős nyereség pedig továbbra is jobbára a Google szolgáltatásokból, azon belül is a reklámokból van.
Az Alphabet bevétele 76 milliárd dollár lett a negyedik negyedéves a korábbi 75,3 milliárd dollárról, szóval tényleg csak egy hajszálon múlt, hogy erősödni tudott. 2022 egészében pedig 282,84 milliárd dollárnyi forgalmat bonyolított összesen a vállalat, ami egy 10%-os emelkedést jelent. Ez még akár jó is lehetne, de tavaly még 40%-os plusszal zárta az évet az Alphabet.
A nyereséget már nem tudta emelkedő pályán tartani a vállalat negyedéves és éves szinten is csökkenést volt kénytelen elkönyvelni. A tavalyi ünnepi szezonban még 21,885 milliárd dollár lett a működési profitja, most viszont már „csak” 18,16 milliárd dollárról beszélhetünk, ami azt jelenti, hogy 24 százalékra esett vissza a nyereségtermelő képessége közel 30%-ról. Ez pedig még mindig a kisebbik rossz.
A vállalat nettó nyereségében valóságos törés következett be a sok extra kiadás miatt. Egy éve a nettó profit még 20,64 milliárd dollár volt, most azonban ez a szám 13,62 milliárd dollárra zsugorodott, szóval a haszon harmada elillant. 2022-ben 74,84 milliárd dolláros üzemi hasznot tudott realizálni a cég, ez majdnem 4 milliárd dollárral marad a 2021-es eredménye alatt, a nettó profit pedig 59,97 milliárd dollárig csökkent.
Az Alphabeten belül a Google jelent lényegében mindent továbbra is, a kisebb projektek túl sok vizet a pénzügyi adatok szempontjából nem zavarnak. Ezekből többnyire csak vesztesége keletkezik a cégnek, mint ahogy most is történt. A megszokott „Other bets” címszó alatt most 1,63 milliárd dolláros negatív eredményt jegyez. Miközben a Google szolgáltatások 21,1 milliárd dollárnyi profitot hoztak össze a 67,84 milliárd dollár bevétel mellett.
A vállalat ide számolja a Google Keresőből és a reklámokból származó pénzeket, valamint a YouTube hirdetési bevételeit is, továbbá a Google Networkből adódó forgalmat, ami most éppen 8,48 milliárd dollárt jelentett. Nem Google szolgáltatásként szerepel a vállalat elszámolásában, de valójában a Google-höz tartozik felhős részleg is, ami most szépen gyarapodott, 5,5 milliárd dollárról 7,3 milliárd dollár lett a bevétel ezen a téren, de hozzá kell tenni, hogy itt profit nincs. Folyamatosan veszteséges a Google Cloud, most éppen 480 millió dolláros mínuszt generált.
Kiderült még a beszámolóból, hogy a YouTube Music és a YouTube Premium előfizetők száma már 80 millió felett van, és az idei évben talán sikerül majd átlépni a 100 milliót. Itt egyébként érdekes a helyzet, mert a cégnek nagy a bevétele a YouTube reklámokból, és az előfizetőkhöz ezek nem jutnak el, szóval az egyik oldalon csökkenti a bevételét, mikor a másikon növeli, de az előfizetőkből lényegesen nagyobb a haszon egyébként.
Az Alphabet a mostani jelentés szerint 190 ezer alkalmazottal zárta az évet, és előre láthatólag ez a szám a következő beszámolóban már jóval szerényebb lesz. A Google nagyjából 12 ezer dolgozó leépítését jelentette be nemrégiben, és előre láthatólag 2 milliárd dollár körüli összeget fog kifizetni végkielégítések formájában.