Shop menü

WEBGPU – ALACSONY SZINTŰ GRAFIKAI API WEBBÖNGÉSZŐKHÖZ

A cél az, hogy a webes alkalmazások is profitálhassanak az alacsony-szintű hardver-elérést biztosító API-k előnyeiből.
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
WebGPU – Alacsony szintű grafikai API webböngészőkhöz

A World Wide Web konzorcium tagjai komoly szerepet vállalnak a Web jövőjének alakításában, ehhez pedig rendszerint különböző munkacsoportokat hoznak létre, amelyekben a résztvevők hatékony együttműködéssel oldják meg a felmerülő kihívásokat. Nemrégiben egy új csoport megalapítását indítványozták a WebKit motor mögött álló fejlesztők, a csoport célja pedig az lesz, hogy WebGPU néven egy alacsony szintű hozzáférést biztosító, szabványos grafikai API készülhessen, ami segít a grafikus processzorokban rejlő lehetőségek hatékony kiaknázásában, hasonlóan az éppen terjedőben lévő modern grafikai alkalmazás-programozási interfészekhez – ilyen a Vulkan, a Metal és a DirectX 12.

Az új kezdeményezés egyelőre még meglehetősen korai fázisban van, az alapot biztosító prototípust azonban már évek óta fejleszti a WebKit csapata. A WebGPU-ra egyébként azért van szükség, mert a jelenleg rendelkezésre álló megoldások sem hardveres, sem pedig szoftveres téren nem tartják a lépést az utóbbi időben tapasztalható fejlődéssel. Az OpenGL ES API, amire a WebGL épül, még a fix funkciós hardverek és az egyszálú programozás aranykorában készült, ma azonban már teljesen másfelé halad a piac.

A modern hardver már teljes mértékben programozható az alacsony overheadet nyújtó alkalmazás-programozási interfészeken keresztül, így a számítási és a grafikai feladatok elvégzése jobb hatásfok mellett, nagyobb teljesítménnyel történhet. Valami ilyesmit szeretne készíteni a WebKit csapat is, ám ezúttal az a cél, hogy a hardver-közeli API előnyeiből a webes alkalmazások is profitálhassanak. A WebGPU gyakorlatilag egy köztes absztrakciós réteg lesz, ami a webes alkalmazások és a natív grafikai API-k között húzódik – egyfajta összekötő kapocsként.

Az új szabványban rejlő előnyöket többféle területen is lehet majd kamatoztatni: egyrészt jól jöhetnek a nagy GPU teljesítményt igénylő webes alkalmazásokban, de általános célú számítási feladatokra is be lehet majd fogni az adott grafikus processzort. Az újítás az asztali számítógépek és a noteszgépek mellett az okostelefonokon, táblákon és egyéb eszközökön is használható lesz – elméletben bármilyen operációs rendszer megfelel majd, ami Vulkan, Metal vagy DirectX 12 API támogatással bír.

A cél elérésének érdekében az érintettek létrehoztak egy „GPU for the web Community” nevű munkacsoportot, amelyhez már csatlakozhatnak is az érdeklődő fejlesztők.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére