Az Nvidia tovább tör előre az önvezető autók piacán, és ezúttal egy olyan új partnerre tett szert, aki a ipar egyik legbefolyásosabb beszállítója. A Bosch-sal kezdenek közös fejlesztésbe a zöldek, és nem kisebb célt tűztek ki maguk elé, mint egy tömegtermékek számára is elérhető önvezető rendszer megalkotása.
A megoldásról egyelőre nem sokat lehet tudni, mert még nagyon az elején vagyunk a dolgoknak, de az biztos, hogy a felek a legjobb fejlesztéseiket szeretnék összehangolni a megfelelő végeredmény elérése érdekében. Az Nvidia és a Bosch termékei tökéletes összhangban szolgálnák majd ki a jövő személygépjárműveinek igényeit. Az együttműködéssel jelentősen lehet csökkenteni az összköltséget, mivel az Nvidia és a Bosch nagyon jól ki tudja egymást egészíteni a piacon. Az Nvidia képes biztosítani az önvezető platform „agyát”, a németek pedig az ahhoz kapcsolódó autóelektronikai megoldásokat, így például az összetett navigációs rendszert vagy a különböző szenzorok hadát.
A tervek szerint a kész platform középpontjában az Nvidia Xavier SoC lakozik majd. Arról a következő generációs Drive PX platformról beszélhetünk itt, amely a Xavier felhasználásával születik majd meg valamikor a következő évben – legrosszabb esetben 2019-re készülhet ez el. A Xavier kidolgozásakor a zöldek szakemberei már a mesterséges intelligencia igényeit tartották szem előtt, ez pedig azzal jár, hogy jeleskedni fog az egység például a gépi tanulásban. Ez a központi chip nyolc egyedi fejlesztésű ARMv8-A processzormagot fog magában foglalni, a grafikus egység pedig a Volta architektúráját fogja alkalmazni előre láthatólag 512 darab stream processzorral. Az új hardver képes lesz akár 8K-s felbontású videofolyamok kódolására, valamint dekódolására, és minden bizonnyal ez még csak a jéghegy csúcsa.
Ahogy azt már fentebb említettük, a Bosch és az Nvidia részletekbe nem bocsátkozott, de négyes szintű autonóm képességekről beszéltek a felek a bejelentés során. Mit jelent ez? A négyes szintű autonómia már meglehetősen komoly ígéret, ez ugyanis azt jelenti, hogy akár emberi sofőr nélkül is képes lehet eljutni az egyik pontból a másikba a gépjármű. Jelenleg is vannak már olyan rendszerek, amik többnyire meg tudnák ezt tenni, de a törvényi szabályozás még nem igazán teszi lehetővé a sofőr nélküli autók közlekedését, és valószínűleg ez egy ideig még így is marad. Szóval vezetőnek még biztosan ülnie kell majd ezekben az autókban is, függetlenül attól, hogy a rendszer mire lenne képes.
A Xavier lapkára épülő Drive PX platform másfélszer akkora Deep Learning kapacitással rendelkezhet majd, mint az Nvidia jelenleg elérhető terméke, a Drive PX 2, amit egyébként több autógyártó is igyekszik beépíteni számos modelljében, például a Tesla is ezt használja fel a Model 3 esetében, ami elvileg már valóban egy „népautó” lehet a 30-35 ezer dollár körül alakuló árával. A cél elvileg az, hogy a teljes platform fogyasztása 30 watt körül alakuljon, ehhez pedig növelni kell a hatékonyságot, miközben a gyártási eljárás nem változik jelentősen. Állítólag ugyanis a Xavier még mindig a TSMC 16 nm-es FinFET+ eljárásán fog készülni. Az új generációs Drive PX képes lesz tökéletesen összefésülni a különböző szenzoroktól származó adatokat, így például a kamera képét a radarral és az ultrahanggal. És ennek a kapacitása már elegendő lesz ahhoz, hogy neurális hálót alkalmazzon, amivel észlelni tudja az őt körülvevő dolgokat, meg tudja érteni a környezetét, előre érzékelni képes az esetleges változásokat, és így tovább… És mindezt teszi majd természetesen valós időben, különben semmi értelme nem lenne az egésznek.
A Bosch és az Nvidia együttesen rengeteg autóipari partnerrel rendelkezik szerte a világban, szinte nincs olyan járműgyártó, aki ne lenne kapcsolatban valamelyik vállalattal valamilyen szinten. Ez pedig azt jelenti, hogy gyakorlatilag bárki potenciális vevő lehet a cégek közösen kifejlesztett platformjára. Olyan vállalatok kínálatában jelenhetnek meg az önvezető rendszerek extraként vagy akár széria tartozékként, mint például a Peugeot, a Citroen, az Opel, a Skoda, a Ford, a Volkswagen és még rengeteg más gyártó. És mivel itt kifejezetten az a cél, hogy egy megfizethető platform szülessen, ami a népautókban is megállja a helyét, éppen ezért nem kell attól tartani, hogy csak a legdrágább modellekben jelenhet majd meg az Nvidia és a Bosch fejlesztése. Akár majd a belépő szériákban is visszaköszönhet a szóban forgó rendszer, ahogy manapság már szinte minden autóhoz van legalább opcionálisan parkoló asszisztens.
Arról egyelőre nem különösebben tettek említést a felek, hogy mikorra készülhet el a tervezett platform. Némi utánaszámolással viszont arra juthatunk, hogy valamikor 2020 táján válhat elérhetővé a Bosch és az Nvidia most tervezett terméke. A fentebb említett Xavier központi chip mintái ebben az évben készülhetnek el, az új lapka tömegtermelése pedig 2018-ban indulhat be legkorábban, de innen még azért hosszú út vezet majd a személygépjárművekig. Az autókba bekerülő rendszerek mindig sokkal komolyabb teszteken és vizsgálatokon esnek át, mint az egyszerű mobilokba és más konzumer termékekbe szánt megoldások.