Shop menü

NVIDIA PASCAL ARCHITEKTÚRA: AKÁR 32 GB 3D RAM, SOK ÚJÍTÁS

Az eddigi információk alapján nagyon érdekesnek tűnik a Maxwellt váltó GPU architektúra.
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Nvidia Pascal architektúra: akár 32 GB 3D RAM, sok újítás

Az Nvidia a tegnapi nap folyamán a GTC 2015-ön lerántotta a leplet legújabb csúcskártyájáról, a GeForce GTX Titan X-ről, de emellett a távolabbi tervekkel kapcsolatban is elhangzott ez-az a rendezvényen.

Egyebek mellett szó esett a Maxwell után érkező következő GPU architektúráról is, amely a Pascal nevet viseli, és amelyről már a tavalyi GTC-n is beszélt a vállalat első embere. A friss információk közül a legérdekesebb talán az, hogy a Pascal architektúra köré épülő grafikus processzorok vegyes számítási pontosságú módban is képesek lesznek üzemelni, hasonlóan a mobil eszközök grafikus vezérlőihez (mint például az ARM Mali-ja). A Tegra X1-ben lévő GPU már tud például FP16-os pontossággal dolgozni, amivel megkétszerezi az adott órajel alatt végrehajtható utasítások számát (az FP-höz képest persze), és erre a Pascal architektúra is képes lesz. Noha az FP16 nem tekinthető túl pontos megoldásnak, az Nvidia illetékesei szerint mélytanulással foglalkozó rendszerekhez így is megfelelő lesz majd.

Galéria megnyitása

Az Nvidia első embere, Jen-Hsun Huang szerint a Pascal esetében vegyes terhelés alkalmával akár négyszeresére is növekedhet a számítási teljesítmény. Ez a növekmény amiatt van, mert az FP16-os és FP32-es módok mellett immár egy Int8 mód is rendelkezésre áll. A Pascal architektúra egyébként az új felépítéssel járó architekturális változások következtében is gyorsul valamelyest. Sokat elárul, hogy a Pascal wattonkénti teljesítménye kétszer nagyobb lesz, mint a Maxwellé.

A fentieken kívül a Pascal 3D memória-alrendszere is szóba került, ami egy komoly problémára kínál orvosságot. Korábban választani kellett, mi a fontosabb: a nagy memóriaterület vagy a nagy memória-sávszélesség, ugyanis a kettőt egyidejűleg abszolút nem egyszerű biztosítani. A Pascal 3D memória technológiájával a helyzet némileg változni fog, ugyanis a Pascal alapú GPU-val rendelkező videokártyák akár 32 GB-nyi fedélzeti memóriát is kaphatnak, ezzel egy időben pedig akár háromszor nagyobb memória-sávszélességgel is rendelkezhetnek, mint Maxwell alapú elődeik. Ez optimális esetben – Titan X mércével számolva – akár 1 TB/s feletti memória-sávszélességet is jelenthet.

Galéria megnyitása

A Pascal jelentősen megemelt memória-sávszélessége, illetve a számítási pontossággal kapcsolatos vegyes üzemmód bevezetése komoly előnyt jelenthet a mélytanulásra alapozó alkalmazásokban. Ezek a szoftverek rendszerint nem igényelnek magas lebegőpontos számítási teljesítményt, viszont magas memória-sávszélességre feltétlenül szükségük van – tulajdonképpen az elérhető teljesítményben ez az egyik legfontosabb limitáló tényező. A Pascal újításaival, illetve az Nvlink GPU interconnect rendszer bevetésével Jen-Hsun Huang szerint a Pascal alapú rendszerek teljesítménye ötszörös és tízszeres közötti mértékben növekedhet a Maxwell alapú megoldásokéhoz képest, ami komoly lökést adhat a mélytanulással kapcsolatos feladatvégzésnek.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére