Az Nvidia korábban azt ígérte, hogy a Montreálban zajló kétnapos rendezvény alkalmával egy rendkívül fontos újításról rántja le a leplet. Nemrégiben kiderült, hogy hamarosan érkezik a GeForce GTX 780 Ti, ami komoly meglepetés volt, de nem erre utalt a gyártó anno, hanem a nagyon érdekes G-Syncre.
A G-Sync előtti korszakban problémát jelentett hogy a monitor és a videokártya együttműködése zökkenőmentes legyen, ugyanis a videokártyán változó sebességgel készülnek el a képkockák, a monitor képfrissítési rátája pedig fix. Ezért ha a monitor képfrissítési rátájától eltérő FPS értékkel fut az adott játék, a kép megtörhet, ugyanis előfordulhat, hogy a monitor még elkezdi kirajzolni az előző képkockát, ám útközben vált az újra, mert az elkészül, és már az lesz a videó memória megfelelő területén. A problémát persze ki lehet küszöbölni, méghozzá a V-Sync technológiával. A V-Sync lényege, hogy a videokártya a monitor képfrissítési rátájához igazodik, ha még nem készült el az új képkocka, akkor a régit fogja újra mutatni. A gond ezzel, hogy így meg a grafikus vezérlőnek kell néha várnia a követező frissítésre, ami sebességcsökkenéshez vezet, és ez jobban meg is látszódhat a monitoron.
Nvidia G-Sync vezérlőlapkaAz Nvidia a fenti probléma megoldására találta ki a G-Sync-et, ami egy speciális hardver formájában érkezik - ezt kell az adott monitorba építeni ahhoz, hogy élvezhető legyen az újítás által biztosított zökkenőmentes, folyékony képi megjelenítés. A G-Sync lapka a tradicionális LCD monitorok skálázó egységét helyettesíti, és lehetővé teszi, hogy a monitor képfrissítési frekvenciája előre meghatározott tartományon belül folyamatosan, a videokártya képkocka-készítési sebességével összhangban változzon. Az eredmény folyékony képi megjelenítés lesz, még alacsonyabb FPS értékek esetén is; a késleltetés pedig nagyjából olyan lesz, mint kikapcsolt V-Sync esetén.
A technológia sajátossága miatt videó segítségével sajnos nem lehet megmutatni, milyen előnyöket kínál, hiszen a monitor képfrissítési rátája a gyártó által megadott minimális (30 Hz) és maximális szint között folyamatosan változik, a videók pedig fix képfrissítési rátával operálnak, így a technológia hatásait mindenkinek saját szemeivel kell megtapasztalnia. Azok, akik az újítást már látták működés közben, kivétel nélkül elégedetten nyilatkoztak. Köztük volt az id John Carmack-ja, az Epic Tim Sweeney-je és az EA DICE Johan Andersson-ja is, akik meghatározó nevek a játékpiacon. Ha ők elégedettek, nagy baj nem lehet. A The TechReport egyik munkatársa szerint a bemutató alkalmával a 40 képkocka/másodperces sebességgel futó jelenetek is meglepően zökkenőmentesnek, folyékonynak tűntek, ami igencsak jó hír.
Üröm az örömben, hogy a G-Sync használatához Kepler alapú GPU-val ellátott Nvidia videokártyára van szükség, valamint egy olyan monitorra, amelyben jelen van a G-Sync lapka is. További kellemetlenség, hogy a technológia a jelek szerint csak és kizárólag DisplayPort kapcsolaton keresztül működik majd.
Egész pontosan az alábbi feltételeknek kell megfelelnie az adott rendszernek ahhoz, hogy a G-Sync-ben rejlő lehetőségek kiaknázhatóak legyenek:
[list type="unordered"]
[*]Legalább GeForce GTX 650 Ti Boost szintű vagy jobb videokártya
[*]Monitor: G-Sync vezérlővel ellátott megjelenítő
[*]Driver: GeForce 331.58-as vagy frissebb
[*]Operációs rendszer: Windows 7/8/8.1
[/list]
Érdekesség, hogy az ASUS időközben már be is jelentette első G-Sync kompatibilis megjelenítőjét, ami a VG248QE modellre alapoz. Az új, G-Sync lapkával is felszerelt kiadás elődjéhez hasonlóan 24 colos képátlójú TN panelt alkalmaz majd, amelynek maximális képfrissítési rátája 144 Hz lesz.
Az új és a régi ASUS monitor tulajdonságaiAz új monitort 399 dollárért lehet majd megvásárolni, ami elég combos árnak tűnik, hiszen a G-Sync nélküli VG248QE jelenleg 280 dollárba kerül. Az új monitor várhatóan 2014 első felében jelenik meg a boltok polcain.
A G-Sync lapka a jövőben több játékosoknak szánt monitorban is feltűnhet. Ilyen monitorokat az ASUS mellett a BenQ, a Philips és a ViewSonic is kínál majd.