A 3dcenter.org munkatársainak köszönhetően most betekintést nyerhetünk abba, miként alakultak az AMD és az Nvidia videokártya-piaci részesedései az elmúlt 14 év során, negyedéves bontásban nézve. A legfrissebb adatokról éppen a napokban számoltunk be, hála a Jon Peddie Research munkatársainak, az alábbi adatok között azonban a kissé konzervatívabb Mercury Research számai is szerepelnek.
Annak érdekében, hogy a számokat könnyen értelmezni lehessen, a negyedéves eredményeket vonalakkal össze is kötötték, így a trendek sokkal szembetűnőbbek. További extra, hogy a grafikonon a mérföldköveknek számító termékbejelentések is szerepelnek, így remekül látható, melyik termék piacra dobása után merre indultak a „mutatók”.
Érdemes rá visszaemlékezni, hogy a grafikon elején, azaz a 2002-es év végén, amikor az ATI még önálló cégként tevékenykedett – a későbbi 2006-os felvásárlás előtt – a piac teljesen másképp nézett ki, mint manapság. ATI fronton a 8000/9000-es sorozat, Nvidia fronton pedig a GeForce 4 sorozat hódított, a VRAM kapacitása pedig 64 vagy 128 MB volt. Shaderekből 2-8 volt egy GPU-ban, a legnépszerűbb monitorfelbontás pedig még 1024 x 768 pixel volt, többnyire CRT monitoron nézve. Akkoriban még a DirectX 8.1 és az OpenGL 1.3 uralta a piacot.
Majdnem 14 évvel később pedig, miután megjelent 10-15 generációnyi videokártya, már leginkább 4 vagy 8 GB-nyi VRAM lapul a videokártyákon, a grafikus processzorok pedig minden képzeletet felülmúlóan komplexek lettek. Mára már az 1920 x 1080 pixeles felbontás az általános, sőt, ez inkább már minimumnak tekinthető, hisz az 1440p-s és a 4K-s panelek egyre jobban terjednek. A kanyarban már a VR is feltűnt, ami kétségkívül a közeljövő egyik legnépszerűbb tartalomfogyasztási formájává nőheti ki magát. DirectX fronton már a 12-es kiadásnál tartunk, az OpenGL 4.5 után pedig már a Vulkan hódít, és az alkalmazásprogramozási-interfészek egyre hardverközelibb módon, egyre kisebb overhead mellett működnek, ami mindenképpen óriási előny.