A Khronos Group egy nagyon fontos bejelentést tett tegnap, amelynek lényege: megkezdheti térhódítását a Vulkan API 1.0-s változata. Nem csak a szabvány végleges specifikációja vált elérhetővé, hanem ezzel együtt a megfelelőségi tesztek, a szoftverfejlesztéshez szükséges SDK-k, illetve egyéb eszközök is, így a rajt nem csak formális. Remekül mutatja ezt az a tény is, hogy mind az AMD, mind pedig az Nvidia elérhetővé tett egy-egy béta státuszú drivert, amelyekkel már ki is aknázhatóak a Vulkan API-ban rejlő lehetőségek.
Hogy mi is az a Vulkan API? Egy alacsony overhead mellett üzemelő grafikus alkalmazásprogramozási interfész, ami közvetlenebb hozzáférést biztosít a hardverhez, így jobban kontrollálhatóak a rendelkezésre álló erőforrások, ami új lehetőségeket ad a fejlesztőknek – ahogy arról korábbi hírünkben már említést tettünk. Hasonló előnyöket kínál a Microsoft DirectX 12 és az Apple Metal API is.
A Vulkan API részben az AMD korábban bemutatott Mantle API-jára támaszkodik, amely 2013-ban robbant, de azóta más szerepkört kapott – tulajdonképpen rávezette a piacot, hogy olyan API-k készüljenek, amelyek közvetlenebben kezelik a grafikai hardver erőforrásait. A Vulkan API persze kicsit más, mint riválisai. Míg a Direct3D 12 csak Windows 10 alatt érhető el, az Apple Metal API elérhetősége pedig az Apple platformjaira korlátozódik, addig a Vulkan API egy univerzális megoldás, ami többféle operációs rendszerrel kompatibilis.
A Vulkan API használatához olyan GPU-val szerelt rendszerre van szükség, amely OpenGL ES 3.1-es, vagy 4.x támogatással ellátott grafikus processzort tartalmaz, operációs rendszer tekintetében pedig már most is sok minden szerepel a támogatott szoftverek listáján. Megtaláljuk itt a Windows XP-t, illetve az újabb Windows kiadásokat egyaránt, de a SteamOS, az Ubuntu, a Red Hat, a Tizen és az Android sem hiányzik a sorból.
A Khornos szerint a Vulkan segítségével a fejlesztők a GPU alapú feladatokat több processzormag segítségével párhuzamosan generálhatják, amit az OpenGL jelenlegi kiadásainál amúgy elég nehéz megoldani. A Vulkan előnyei közé tartozik, hogy egyszerűbb, kiszámíthatóbb driverek készíthetőek hozzá, a platformok közötti átjárás pedig szintén könnyebben megvalósítható és a mozgástér is nagyobb, mint a többi API esetében.
Noha a Vulkan számos előnyt kínál a fejlesztők számára, közülük is azoknak, akik „CPU limites” alkalmazásokat készítenek, az új API mégis inkább kiegészítője lesz az OpenGL-nek, nem pedig a leváltója. Az Nvidia szerint megfelelő kezekben a Vulkan API multi-threading támogatásának és explicit erőforrás menedzsmentjének köszönhetően újszerű, gördülékenyen és nagy teljesítmény mellett üzemelő játékmotorok és alkalmazások készülhetnek a nem is oly távoli jövőben.
Ilyen alkalmazás lesz például a Croteam The Talos Principle című játéka is, amely a vállalat bejelentése szerint hamarosan Vulkan támogatást kap.
Aki a Vulkan API 1.0-s kiadásával kapcsolatban bővebb információra kíváncsi, látogasson el ide.