Shop menü

ELŐSZÖR HASZNÁLTÁK FEL ÚJRA A FALCON–9 ELSŐ FOKOZATÁT

Amellyel aztán ismét sikerült leszállni, ráadásul most először a rakományt körülvevő orrkúpot is épségben lehozták a SpaceX mérnökei.
Jools _
Jools _
Először használták fel újra a Falcon–9 első fokozatát

Ünnepélyesen megígérjük, hogy ebben a hónapban már nem írunk többet Elon Muskról, csak még most egyszer utoljára, mert ismét mindig van miről beszámolni. A SpaceX mára virradóra újra történelmet írt, hiszen sikerrel kilőttek egy olyan rakétafokozatot, amelyet egyszer már használtak éles bevetésen. A Falcon–9 tavaly áprilisban már kilőtt első fokozata ráadásul ismét sikerrel is landolt, így némi javítgatás után készen állhat a következő körre.

Galéria megnyitása

Ez azt jelenti, hogy a Falcon–9 legdrágább, a teljes rakéta árának 70 százalékát kitevő része immár igazoltan újrafelhasználható, ami jelentős költségcsökkenést hozhat az űrrepülésben. A tegnapi sikerrel a SpaceX mérlege az elmúlt évben 9-ből 8 sikeres landolás, ami azt jelenti, hogy az immár kétszer bevetett első fokozat mellett további 6 újra kilőhető hordozórakéta-darab hever a cég egyik hangárjában. (Az elsőként, 2015 decemberében leszállt fokozatot kiállították a SpaceX kaliforniai főhadiszállásán, így az nem fog újra repülni.)

A történelmi küldetés majdnem minden szempontból rutinszerűen zajlott, a rakományt, a SES–10 nevű műholdat sikerült pályára állítani, az első fokozat pedig, bár a látványról élőben ezúttal lemaradtunk, szépen leereszkedett az Of Course I Still Love You nevű drónhajó fedélzetére. (Várhatóan a következő napokban a SpaceX közzéteszi a leszállás felvételeit is, amelyeket az élő streamen nem sikerült leadni.)

Galéria megnyitása
A rutin azért tekinthető csak majdnem megszokottnak, mert a cég, ahogy a kilövést követő sajtótájékoztatón kiderült, ezúttal a rakéta még egy részét is lehozta épségben: a műholdat a kilövés során körülvevő orrkúpot, vagyis a Falcon–9 hegyes csúcsát. Az 5 méter átmérőjű, buszhosszúságú kapszula szénszál és alumínium keverékéből készül, és egy legyártása nagyjából 6 millió dollárba kerül. Az orrkúp két darabban válik le a rakományról, így a szerkezet mindkét felére apró fúvókákat és ejtőernyőket szereltek, hogy épségben visszahozzák ezeket a felszínre. A művelettel most próbálkoztak meg először, és Musk nyilatkozata szerint mindkét darab sértetlenül ért földet.

Mindez azt jelenti, hogy a teljes Falcon–9-ből már csak a második fokozat nem újrahasznosítható, hiszen a Nemzetközi Űrállomásra utánpótlást szállító Dragon űrhajó, amely az űrállomásra irányuló küldetések esetén az orrkúp helyére kerül, már évek óta újrafelhasználható. A következő nagyobb programpont tehát a második fokozat visszahozása lehet, ami tervbe is van véve a SpaceX-nél.

A legközelebbi állomás azonban Elon Musk egyik friss tweetje szerint egy első fokozat kétszeri kilövése lehet – 24 órán belül. Ezt ugyanis létfontosságú lenne megvalósítani a cég által tervezett Interplanetary Transport System működéséhez. Ennek keretében egy gigarakétán küldenék fel az űrbe az utasokat, majd az ezt lehetővé tevő első fokozatok visszatérve egy kiegészítő üzemanyagtartályt is felvinnének, hogy az űrhajónak legyen elég üzemanyaga a Mars vagy más célpont eléréséhez. Tekintve, hogy a most újrafelhasznált rakéta felkészítése az újbóli útra 4 hónapot vett igénybe, van miből faragni a mérnököknek. Gyakorolni pedig bőven lesz lehetőségük, hiszen erre az évre további hat használt első fokozat újból kilövése van tervbe véve.

Hogy a mostani eredmények mit jelentenek, ami az árakat illeti, az egyelőre nem teljesen világos. A SpaceX-nél egy-egy kilövés jelenleg nagyjából 62 millió dollárba kerül, az első fokozat újrafelhasználásával azonban ebben rövidesen legalább 30 százalékos csökkenés várható. Musk ráadásul úgy nyilatkozott, hogy hosszabb távon szerinte a jelenleginek akár századrészére is lecsökkenthetők a költségek.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére