Az online vásárlással kapcsolatos csalásoknak számtalan módozata létezik. Az egyszerűbb eset, amikor valaki olyan terméket hirdet eladásra valamilyen hirdetési oldalon, amely nincs birtokában vagy esze ágában sincs eladni. Ha kellően meggyőző a hirdetés, és persze vonzó az ár, lesz olyan vásárló, aki beugrik. Az átutalás megtörténte után aztán a vevő hiába várja a terméket, az eladó pedig hirtelen elérhetetlenné válik.
Bár ezt a módszert is lehetséges üzletszerűen űzni, általában jóval nagyobb károkat okoznak azok, akik nem egy-egy terméket hirdetnek, hanem egy teljes webshopot hoznak létre, számtalan különböző áruval. Bár elrettentő külföldi esetekről korábban is lehetett hallani, Magyarországon pár évvel ezelőttig nem igazán volt jellemző az átverés ezen módszere. Az első nagyobb port felverő ügy 2011 novemberében robbant ki, és tökéletes példáját adja annak, hogyan is szerveződnek meg általában a hasonló csalások.
Az „alapító” Redcoon Webáruház néven hozott létre egy webshopot, amelyen műszaki cikkeket kínált eladásra. Mivel azt a benyomást keltette, hogy az azonos nevű, megbízhatónak és sikeresnek mondható németországi bázisú online áruház egy hazai leányvállalatáról van szó, többen beugrottak az átverésnek, majd aztán pénzükért cserébe nem kaptak semmit. Utólag kiderült, hogy az elkövető még arra is figyelt, hogy ne a saját nevén legyenek a céges papírok: egy hajléktalant fizetett le, és tett meg a vállalkozás ügyvezetőjének, illetve az ő nevén nyitotta meg azt a bankszámlát, amelyre az átvert vevők a pénzt utalták.2013-ban aztán két újabb állítólagos webáruházzal kapcsolatban is nyomozás indult. A Komáromi Rendőrkapitányság nyomozásának eredményei alapján az első ügy három elkövetője összesen 50 embert károsított meg február és szeptember között átlagosnál olcsóbb műszaki cikkeket áruló webshopjuk segítségével. A másik, nagyon hasonló eset során az átvertek száma megközelítette a 200-at. A 23 éves elkövető 2013 márciusában vett meg két kft.-t, és ezek nevét felhasználva hozta létre online üzletét. Bár mindössze két hónapig tevékenykedett, ez idő alatt is több milliós kárt okozott.
Sajnálatos módon a hasonló eseteknek ezzel nincs vége, jelenleg is kibontakozóban van egy minden jel szerint szintén a vásárlók átverésére létrehozott webáruház ügye. A műszaki cikkeket forgalmazó Electron Műszaki Webáruház nevű webshoppal kapcsolatban már többen feljelentést is tettek, mivel nem érkeztek meg az általuk megrendelt és kifizetett termékek.
Az ügyfélszolgálatnál felsorolt számokon egy automata üzenet jelentkezik, amely − ironikus módon − az ügyfélszolgálat elérhetőségének időpontjait ismerteti, majd megszakad a vonal, az e-mailekre pedig nem válaszolnak. Az átvert és feljelentést tett vevők száma már 30 fölött jár, a webshop azonban továbbra is üzemel.
Az oldalon partnerként feltüntetett futárszolgálat, a DPD Hungária Kft. ügyvezető igazgatója, Hosszú Csilla megkeresésünkre elmondta, hogy nem állnak, és soha nem is álltak kapcsolatban a céggel, ennek megfelelően haladéktalanul jogi útra terelik az ügyet. Ők maguk is a napokban értesültek a helyzetről, miután a megtévesztett vevők a DPD-t is felhívták, hogy érdeklődjenek rendelésük állapotáról.
Számtalan jó tanácsot hallani azzal kapcsolatban, hogyan lehet elkerülni a hasonló átveréseket, az elkövetők azonban egyre fifikásabbak, így azon dolgok is folyamatosan változnak, amelyekre a potenciális vásárlónak érdemes figyelnie. A megszokott „szűrők” sokszor nem működnek, hiszen általában bejegyzett cégek állnak a háttérben, és maga a honlap is tisztességesen össze van rakva.
Bármilyen webshoppal kapcsolatban intő jel lehet viszont a vásárlói visszajelzések teljes hiánya, és ezzel szorosan összekapcsolódva a közösségi oldalak hanyagolása. Ez utóbbi ugyanis szintén gyors visszajelzésre adna lehetőséget, amit sokan látnak és megosztanak, így hamarabb lebuknának a csalók. Minden új webshop esetében van persze egy olyan időszak, amikor még alig-alig vásárol valaki tőlük, így nincsenek értékelések, ezen esetekben viszont célszerű elkerülni, hogy előre utalással rendezzük a számlát, főleg ha jelentősebb értékű árucikkről van szó.
Az interneten való vásárlás okaForrás: eNET, online kutatás, 2014. májusAz online kereskedelem egyre jelentősebb méreteket ölt hazánkban, az eNET – Telekom „Jelentés az internetgazdaságról” kutatásának legfrissebb eredményei szerint az interneten vásárolók száma idén elérte a 3,4 millió főt, ami a rendszeres internetezők 72 százalékát jelenti. 2013-ban 217 milliárd forint forgalmat bonyolítottak le a hazai webshopok, ami 23 százalékkal magasabb a 2012-es teljesítménynél, és immár a teljes kiskereskedelmi forgalom 3,1 százalékát teszi ki.
A vevők elsősorban a kényelem és az alacsonyabb árak miatt választják a vásárlás ezen formáját. Hazánkban jelenleg több mint 5400 webáruház működik, így a felmérés arra is kitért, hogy mi alapján választanak webshopot az internetezők. Az eredmények alapján a leginkább döntő tényezők a szállítási díj mértéke, a termék ára és a termékről elérhető képek. A fontossági lista végén foglal helyet a webáruház kinézete, a márkanév ismertsége és a termékről elérhető videók.
Ami a fizetési módokat illeti, a többség (58%) utánvéttel rendezi a számlát, de nagyon magas (45%) a banki átutalással előre fizetők aránya is. Évről évre növekszik ugyanakkor a személyes átvételt választók, és ennek alkalmával fizetők aránya, akár az üzlet telephelyén, akár valamilyen átvételi ponton történjen ez. A felmérés eredményei szerint jelenleg a netes vásárlók 49 százaléka csak akkor választja a futárszolgálatos kiszállítást, ha nincs mód személyes átvételre.