Shop menü

BIZTATÓAN TELJESÍTŐ LÍTIUM-LEVEGŐ AKKU KÉSZÜL CAMBRIDGE-BEN

A brit szakértők új lítium-oxigén akkumulátora magas energiasűrűséget kínál, és elviekben több mint 2000-szer újratölthető, mielőtt elhasználódna.
Jools _
Jools _
Biztatóan teljesítő lítium-levegő akku készül Cambridge-ben

A Cambridge kutatói a napokban megjelent tanulmányukbanegy olyan lítium-levegő akkumulátor kifejlesztéséről számolnak be, amely megoldást kínál a hasonló konfigurációk számos problémájára, magas energiasűrűséget kínál, több mint 2000-szer újratölthető, mielőtt zavaróan romlani kezdene a teljesítménye, és legalább 90 százalékos hatásfokkal nyerhető vissza belőle a benne tárolt energia.

Amikor huszonöt évvel ezelőtt megjelentek a könnyű és apró lítiumion-akkumulátorok, azok teljesen átformálták a hordozható elektronikus eszközök arcát, mondja Clare P. Grey, a kutatás vezetője. Ahogy azonban egyre intenzívebbé vált az elektromos gépjárművek fejlesztése, világossá lett az is, hogy ekkora igénybevétel esetén még ezek az akkuk sem ideálisak a célra. A lítium-levegő akkumulátorok viszont sokkal könnyebbek rokonaiknál, ami kisebb tömegű autókat, és hosszabb utakat tesz lehetővé egy töltéssel, nem is beszélve magasabb energiasűrűségükről.

A Cambridge kutatói sajtóközleményükbenleszögezték, hogy ugyan még legalább egy évtizedet kell várni, mire az első lítium-levegő akku kereskedelmi forgalomba kerülhet, a legnagyobb fejlesztési nehézségekkel úgy tűnik, hogy már sikerült megbirkózni. A korábbi kutatások során például problémát okozott, hogy az ilyen akkuk a töltés tárolásában jeleskedtek ugyan, de élettartamuk nagyon korlátozott volt a praktikus használathoz. Ha pedig az elhasználódásra sikerült megoldást találni, azok rendszerint nagyon instabil összeállítások voltak, amelyek csak laborkörülmények között, tisztán oxigénből álló környezetben működtek biztonságosan.

Galéria megnyitása

Ezeket a gondokat részben már sikerült orvosolniuk a szakértőknek. Míg a legtöbben eddig olyan lítium-oxigén akkuk létrehozásával kísérleteztek, amelyekben a kémiai reakciók eredményeként katódon lítium-peroxid keletkezik, a Cambridge szakértőinek prototípusában ehelyett lítium-hidroxid képződik. A rendszer egy lítium anódból, egy grafén-oxid elektródából és egy lítium-jodidot tartalmazó elektrolitból áll.

A korábbi lítium-levegő akkuk esetében gondot okozott, hogy amikor az oxigén belépett az elektródába, és reakcióba lépett a lítium-ionokkal, a keletkező lítium-peroxidot nem lehetett leválasztani onnan, ami felgyűlve egyre jobban gátolta az ionok áramlását. A mostani elrendezésben viszont a képződő lítium-hidroxid a töltési ciklus során nagyrészt újra belép a körforgásba, és a szakértők úgy találták, hogy ha némi vizet is hozzáadnak a rendszerhez, a felhalmozódás még inkább mérsékelhető, így az akku elviekben legalább 2000-szer újratölthető, mielőtt elhasználódna.

A lítium-hidroxidból ráadásul több fér el az elektródán, mert bár a lítium-hidroxid molekulák nagyobbak a lítium-peroxidnál, kedvezőbb alakúak ennél, így hatékonyabban töltik ki a rendelkezésükre álló teret a lyukacsos grafénban, mondják a kutatók. Az új elrendezés révén elméletileg 3350 Wh/kg-os energiasűrűség valósítható meg az akkumulátorban, ami jelentősen meghaladja a jelenleg használt lítiumion-akkuk 140‒250 Wh/kg-os energiasűrűségét.

A fejlesztés persze mindezen lenyűgöző eredmények ellenére sem tökéletes, a legnagyobb problémát például az jelenti, hogy a rendszer csak tiszta oxigén bevitelével képes ezen mutatók produkálására. A levegő pedig más összetevőket is tartalmaz, amelyek jelentősen ronthatják az akku teljesítményét, és különböző nem kívánt melléktermékek képződését segíthetik elő. Egy darabig tehát még erre az akkutípusra is várnunk kell.

Galéria megnyitása

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére