Aki internetezik, és regisztrált már felhasználói fiókot különböző szolgáltatásokba, jó eséllyel találkozott már azokkal a fura képekkel, amelyeken eltorzított betűk és számok szerepeltek: ezeknek csak annyi a szerepük, hogy kiszűrik, robottal vagy valódi felhasználóval van-e dolga a rendszernek. Ahogy a robotok egyre kifinomultabb algoritmusokat alkalmaznak, egyre kevésbé nyújt biztonságot velük szemben egy-egy ilyen eltorzított karaktereket tartalmazó kép, avagy captcha.
A captchák a védelem fokozása érdekében egyre bonyolultabb karaktersorozatokat tárnak a felhasználók elé: ezeket esetenként komoly kihívás lehet "dekódolni", sőt, vannak esetek, amikor egy újabb captcha kérése sem javít a helyzeten, mert egyes torz karaktereket egyszerűen nem lehet felismerni. Bosszantó a jelenség, valószínűleg már sok olvasónk is találkozott vele. A Captchák célja, hogy a robotokat kizárják az egyes weboldalakról, illetve fórumokról, így azok nem tudnak reklámokat és kéretlen tartalmakat terjeszteni.
A Google fejlesztői gondoltak egy merészet, és úgy döntöttek, ideje leszámolni a captchával, hiszen az már úgysem tudja hatékonyan betölteni eredeti szerepét, ugyanis a különböző algoritmusok felnőttek a feladathoz: már 99,8%-os pontossággal találják el, milyen eltorzított karakterek szerepelnek a képen. A Google reCaptcha termékmenedzsere szerint ideje megváltoztatni a gyakorlatot: Vinay Shet úgy véli, egyszerűbb megkérdezni a felhasználókat, hogy ők valójában robotok-e vagy sem.
Persze ez nem jelenti azt, hogy az egyes weboldalak és szolgáltatások mostantól pusztán egyetlen kérdés, valamint egy jelölőnégyzet segítségével védekeznek a robotokkal szemben – mindössze arról van szó, hogy a védekezés a háttérben zajlik, fejlett algoritmusok használatával, amelyekről a felhasználó igazából tudomást sem szerez, hiszen számára észrevétlenül működnek.
A fejlett algoritmusok a látogató viselkedésének elemzésével döntik el, emberről van-e szó vagy robotról: figyelik, a látogató hova kattint, mennyi időt tölt ott, milyen gyorsan gépel, a gépelés pedig konzisztens-e vagy véletlenszerű. Az elemzéssel összességében eldönthető, robot töltötte-e ki az űrlapot, vagy éppen ember.
Ha a rendszer embert érzékel, akkor az űrlap kitöltésének végén elég lesz bepipálnia a jelölőnégyzetet, amellyel igazolja, ő nem robot – ekkor a rendszer már jó eséllyel tudni fogja, ténylegesen mi is a helyzet. Amennyiben mégis bizonytalan a vizsgálat végeredménye, akkor a szoftver megkéri a delikvenst, válasszon a galériából olyan képeket, amiken az első fotón is látható alany van. Ez az emberek számára egy egyszerűen és kényelmesen teljesíthető feladat, ám a robotok bicskája még azért beletörik egy-egy ilyen tesztbe. Persze ne legyenek illúzióink: előbb-utóbb ez a védelem is kevés lesz.
Az új rendszert már több szolgáltatás is alkalmazza: a Snapchat, a WordPress és a Humble Bumble egyaránt átállt az újításra. Idővel egyre több helyen tűnhet majd fel ez a felhasználóbarát robot-kiszűrő eljárás.