Shop menü

RADEON HD7990: FINOMHANGOLT SZÖRNYETEG

Malta kódnévvel érkezik a HD7990-esek második hulláma, és a cél természetesen mi más lehetne, mint a teljesítmény korona a hazavitele.
Svindler ^2
Svindler ^2
Radeon HD7990: Finomhangolt szörnyeteg

Malta

A Radeon HD7990-ről már akkor lehetett pletykákat hallani, amikor tavaly év elején megjelent a HD7900-as széria (bizony, az már ilyen rég volt). Aztán teltek múltak a hónapok és csak nem akart semmi kézzelfogható érkezni. Végül nyáron megtört a jég, és kiderült, hogy néhány AMD partner már dolgozik a két Tahiti GPU-val ellátott kártyákon. Ősszel befutott a PowerColor HD7990-ese, majd az ASUS Ares 2-ese is, aminek erősen megemelt órajelei voltak. Az AMD azonban csendben volt a témát illetően, nem létezett referencia megoldás, így a gyártók sem igazán erőltették a témát, dupla GPU-s kínálatnak elég volt nekik a saját dobozba pakolt GTX690-es. Egészen mostanáig. Közel másfél évet kellett várnunk, hogy az AMD elkészítse a saját megoldását a témában, de a specifikáció alapján úgy tűnik megérte. Az alap HD7970-eseknél magasabb az órajele, mégis kordában tartott fogyasztás jellemzi a Malta kódnevű HD7990-est. Lássuk mit jelent ez számokban!

A Malta a Tahiti GPU-k második revíziójára épül, amiben már aktiválva van a Turbo szolgáltatás is. Nem sajnálták tőle a memória-sávszélességet, effektíve kerek 6GHz-en dolgoznak a GDDR5-ös chipek, akárcsak a HD7970 GHz Edition esetében. A GPU órajele az alacsonyabb fogyasztás érdekében egy kicsit vissza lett fogva, de még így is magasabb (még Turbo nélkül is), mint egy alap HD7970-esé. Papírforma szerint ezért arra számítottunk, hogy a sebessége valamivel a két CrossFire-be kötött HD7970-es felett lesz, de mint az a következő néhány oldalon látszik majd, a specifikáció számai nem mondanak el mindent.

A konkurencia természetesen nem más, mint a már egy éve piacon lévő GTX690-es. Az nVidia csúcskártyája sokáig ülhetett zavartalanul a trónján, és a számok szerint most buknia kell, de majd meglátjuk, mit hoznak a tesztek.

Többen is kérték, hogy még egyszer szerepeljenek régi csúcskártyák az összehasonlításban, ezért került a tesztbe a HD5870 és a HD6970 (GTX580-ast sajnos nem tudtunk most szerezni). Előbbinél sokszor volt limitáló tényező magas felbontáson az 1GB-nyi memóriája, de hát a kártya a negyedik évét tapossa, anno még nem jelentett problémát ez a RAM mennyiség (és igazából látni fogjuk, hogy most is csak 1080p felett kezdi megadni magát a kártya).

AMD Radeon HD7990

Az AMD jóvoltából egy referencia kártya érkezett hozzánk, pechére a legnagyobb melegben, úgyhogy a tesztkörnyezet minden volt, csak kártyakímélő nem. A HD7990 egy igazi monstrum, több mint 30 centi hosszú, épphogy csak befért a tesztgépnek otthont adó Chieftec gépházba. A gigászi bordázat felett három darab 9 centis átmérőjű ventilátor gondoskodik arról, hogy ne süljenek meg a GPU-k, méghozzá meglepően jó hatásfokkal. Üresjáratban a kártya nagyon halk, terhelés alatt pedig minden a környezettől függ. Amikor a szobában 30 fok volt, akkor azért tekert rendesen, de ha lehűtöttük a helységet, akkor csúcskártyához képest mondhatni halk volt a HD7990. A GTX690 talán egy kicsit halkabb, de nem nagy a különbség. Mindenesetre mindketten jóval csöndessebbek voltak a kétkártyás rendszereknél, azok ugyanis visítva próbálták túlélni a hőséget. Mindegy, hogy HD7970-esekről vagy GTX680-asokról beszélünk, ez az időjárás gyilkos nekik, ha egymásra simul két kártya. Egyedül nagyon halkak voltak, párban azonban nem lehetett meglenni mellettük.

A HD7990 hűtése szerencsére csak kétslotos, az AMD nem erőltetett egy háromslotos megoldást, ám ennek köszönhetően a hátlapi panelen sincs túl sok hely. A kimenetek között egy dual-link DVI-I, és négy 1.2-es szabványú mini-DisplayPort foglal helyet. Hub nélkül tehát „csak” ötmonitoros Eyefinity meghajtására képes a referencia kártya. Fent viszont egy kellemes meglepetés várt minket: szemben az eddigi kártyákkal a Malta beéri két nyolcpines tápkábellel, nincs szüksége egy harmadikra. Valószínűleg tudja hát tartani a specifikációban írt fogyasztását.

Tesztkonfiguráció

Alaplap: Gigabyte GA-Z77X-UD3H

Processzor: Intel Core i5-3570k@4.5GHz

Memória: 2x4GB Corsair Vengeance DDR3-1866

Grafikus kártyák: Referencia HD5870 1GB, Sapphire HD6970 2GB, ASUS HD7970 DirectCU II 3GB, ASUS HD7970 Matrix 3GB, AMD HD7990, 2*ASUS GTX680 DirectCU II 2GB, ASUS GTX690 4GB, ASUS GTX TITAN 6GB (a gyárilag tuningolt kártyákat visszaállítottuk referencia órajelekre)

Tápegység: Cooler Master M2 Silent Pro 1000W

Operációs rendszer: Windows 7 Home Premium SP1 64bit minden frissítéssel

Driverek: Catalyst 13.5 beta2, GeForce 320.00

Fogyasztás, szintetikus tesztek, GPGPU tesztek

Galéria megnyitása

Az üresjárati fogyasztást nézve csak a két GTX680-nak van igazán magas fogyasztása, bár a CrossFire rendszereknél is úgy néz ki, hogy valamiért nem kapcsolt be a ZeroCore technológia a kettes kártyán, igazából ennél alacsonyabb számokat vártunk. Nagyon sok függ attól is, hogy milyen kártyákat használunk. A Titan azért is nyerhetett, mert csak egy ventilátora van, míg a DirectCU II-es Radeonoknak például kettő.

Galéria megnyitása

Leterhelve a kártyákat már szépen megmutatkoznak a különbségek. A legkevesebbet az AMD régi csúcskártyája kér enni, majd szépen felsorakoznak a mostani VGA-k is. A két GPU-s/kártyás megoldásoknál jól látszik, hogy a GTX690 és a HD7990 sokkal kevesebbel beéri, mint a külön kártyán lévő társaik.

Szintetikus tesztek

Galéria megnyitása
Galéria megnyitása
Galéria megnyitása

3DMark11 alatt a Kepleres GeForce-ok verhetetlenek, még a GHz Edition-ös HD7970 sem tudja behozni a GTX680-ast, és így nem meglepő módon a GTX690 is képes otthagyni a HD7990-est. Az új 3DMark alatt már változik a helyzet. Bár a GTX680 még jól tartja magát, valamiért az SLI nem akar rendesen működni, borzasztóan lelassulnak a GeForce-ok, ha két magnak is kell dirigálni egyszerre. Szerencsére mivel ez csak egy szintetikus teszt és nem játék, így nem igazán számít a dolog. Egyébként a Radeonoknál sincs minden rendben, mert elég nagy a szórása a futásonként kapott pontoknak, és a HD7990 nem képes behozni a két HD7970-est, ami érdekes.

Galéria megnyitása
Galéria megnyitása

Heaven alatt helyreáll a rend, míg a Valley benchben megint lejjebb végez a HD7990, mint kéne neki. Érdekes.

GPGPU tesztek

Galéria megnyitása

Ray Tracingben a Radeonok verhetetlenek, még a 2009-ben megjelent HD5870 is fityiszt mutat a GTX680-nak, a HD7970-ek pedig az SLI-s rendszereket futják körbe. Érdemes azonban megfigyelni, hogy a TITAN mennyivel jobban teljesít, mint a GTX680-as.

Galéria megnyitása
Galéria megnyitása

A Folding@Home bench sajnos nem képes profitálni a több magból, így a mezőny teteje eléggé egyben van.

Hasonló a helyzet a CLBench-csel is, de azért közzétesszük az egy GPU-s rendszerek teljesítményét, mert még nem mértük ezeket a kártyákat ezzel a benchmarkkal.

Játéktesztek

Galéria megnyitása

Kezdődjenek hát a játéktesztek! Alan Wake alatt az SLI-be kötött GeForce-ok sebessége látványosan visszaesik, amint megnöveljük a felbontást. 1080p-ben csúnyán egyben van a mezőny eleje, de nem annyira, hogy biztosak lehessünk egy processzor limitben. A HD7990 egyébként különösen viselkedett ezen a felbontáson, mert minden második indításnál leesett a sebessége 70 fps környékére, mintha nem használta volna a második magot. 2560*1440-ben sosem csinált ilyet.

Galéria megnyitása

Az AVP a teljesítményen felül nagyon szereti a memória sávszélességet is, így nem csoda, hogy a GeForce-ok nem teljesítenek olyan jól. A HD7970-es 384 bites adatsíne elég nagy előny, csak a Titan tudja tartani magát. Érdekes módon azonban a HD7990 lemarad egy kicsit a külön kártyás társaitól (órajeleket ellenőriztük, minden rendben volt).

Galéria megnyitása

Bioshock alatt látszik, hogy az Unreal motor még mindig a GF-eket szereti jobban, de csak addig, amíg nem váltunk két GPU-ra. Abban az esetben ugyanis a CF hatásfoka valamivel jobb.

Galéria megnyitása

A Civilization nem sokat képes profitálni a több magból, sőt, érdekes módon a CrossFire-ös Radeonok órajeltől függetlenül szinte ugyanazt a pontszámot hozták. Ez CPU limit is lehet, mert ugyanez igaz a GeForce-okra is, csak némileg magasabb pontszám mellett.

Galéria megnyitása
Galéria megnyitása
Galéria megnyitása

Ahol viszont biztos CPU limitünk volt, az a Crysis első része. 100 fps-nél kiakadt a számláló mindegyik két GPU-s rendszernél, 1920*1080-as felbontáson. Szerencsére 2560*1440-en már nincs ilyen probléma, így kaphattunk némi képet a valós teljesítményről is. Crysis 2 alatt nagyon hasonló a helyzet, az 1080p-s eredmények nagy része használhatatlan. A Crysis 3 már sokkal durvábban izzasztja a GPU-kat, így nála már nincs ilyen problémánk, sőt! Még a legdurvább konfigurációk is épphogy csak elmennek 60 fps-ig. A HD5870 esetében beakadások tapasztalhatóak ilyen beállítások mellett, kevés neki az 1GB memória. 1080p-ben a GeForce-ok szépen teljesítenek, míg 1440p-ben már a memória-sávszélesség is beleszól az eredményekbe.

Játéktesztek II.

Galéria megnyitása

A Hitman: Absolution-t futtatva 1920*1080-as felbontáson nagyon szépen teljesítenek a GeForce-ok, köszönhetően a Radeonok rossz CF hatásfokának, míg emelve a felbontást, érdekes módon rendbejön a CF és már esélyük sincs. Az egy GPU-s kártyákat nézve már kisebb felbontáson is látszik, hogy egyébként a játék a Radeonokat szereti jobban, csak valamiért a legfrissebb CF profilok nem elég jók ahhoz a felbontáshoz.

Galéria megnyitása

A Metro még mindig gépgyilkos tud lenni, ha akar (kíváncsian várjuk a nemsokára megjelenő folytatást). Szegény HD5870 alól kifogy a memória magas felbontáson, ezért ilyen a borzasztóan alacsony az eredménye. A másik érdekesség, hogy a HD7990 még a két GHz Edition-ös HD7970-est is lenyomja, pedig nem kéne neki. Persze papíron a sima HD7970-ek alá sem kéne soha beesnie, mégis megteszi néha.

Galéria megnyitása

A Sleeping Dogs legerősebb élsimítás beállítása nagyon tud terhelni, de nem akartuk alább adni, mert valószínűleg az sem tenné, aki ilyen kártyát vesz. A két GPU-s rendszereken bőven játszható így is a játék.

Galéria megnyitása

A Shogun 2 volt az egyetlen játék, ami nem akart kitolni az 1GB-os Radeonnal. 2560*1440-ben inkább finoman közölte futás előtt, hogy ez a RAM mennyiség bizony kevés lesz, úgyhogy inkább nem futna le. Ezt leszámítva nincs sok érdekesség, csak folytatódik az egyszer fent, egyszer lent sorozat, most épp a GF-ek vannak felül.

Galéria megnyitása

A Sniper Elite V2-ben a SuperSampling-es élsimítás az, ami igazán gyilkos, látszik is az eredményeken. A Radeonok jobban bírják a gyűrődést, kivéve a HD5870-est, ami megint belefut abba, hogy van, amikor kevés az 1GB memória.

Galéria megnyitása

A végére hagytuk az új Tomb Raidert, a TressFX-szel. A kezdeti sírás után most is elmondható, hogy a GeForce-ok nagyon jól tartják magukat, de a kétkártyás rendszerek (gyártótól függetlenül) bugzanak egy kicsit. Úgy látszik a technológia még nincs felkészítve rendesen több GPU kihasználására. Bár az eredmények látványosan javulnak, játék közben össze-vissza ugrál Lara haja néha. Még szerencse, hogy egy GPU-val is bőven játszható a játék.

Összegzés

Végignézve az eredményeken azt kell mondjuk, hogy a HD7990 a jelenlegi driverek mellett érdekes meglepetéseket tartogatott számunkra. HD7970-est láttunk már nem egyet, így kb. fel voltunk készülve arra, hogy mire számíthatunk, de a papírforma csak nagyon kevés esetben teljesült, az új kártya teljesítménye egy kicsit sztochasztikus, és érdekes módon sokszor esik be a CrossFire-ben lévő HD7970-ek alá, pedig ez kb. ugyanaz csak egy NYÁK-on (ráadásul magasabb órajelekkel). Az összesítésből úgy döntöttünk, hogy kihagyjuk az 1920*1080-as eredményeket, mert túl sok esetben kerülgettük a CPU limitet (és leszámítva a Crysis 3-at egy ilyen kártyához dukál a nagy felbontás, ha máshogy nem, hát több monitorral).

Galéria megnyitása

Az összesítésből az jön le, hogy a HD7990 körülbelül az alap HD7970CF teljesítményét hozza, és ~10% előnye van a GTX690-hez képest. Kicsit megkésve tehát, de új teljesítménybajnokot avathatunk, amiben a driverek fejlődésével remélhetőleg van még egy kis tartalék, mert papíron kéne, hogy legyen benne. Azt még nem tudjuk, hogy idehaza mennyibe fog kerülni az új Radeon, de kevés az esély rá, hogy 300 ezer forint alatt nyisson. A kártya ajánlott végfelhasználói ára dollárban pont annyi, mint a GTX690-é, ez viszont azt jelenti, hogy simán kijön belőle két GHz Edition-ös HD7970, és még vehetünk is néhány játékot melléjük, úgyhogy érdemes lehet elgondolkodni a prioritásokon. A HD7990 előnye, hogy kevesebb helyet foglal, halkabb, és nem is kér annyit enni, mint két külön kártya, a hátránya pedig, hogy lassabb, mint két GHz Edition-ös HD7970. Ez körülbelül ugyanaz a helyzet, mint anno volt a GTX680 SLI és a GTX690 esetében.

Ha nem számít a pénz, akkor a komfortért megérheti bevállalni a többletköltséget (a kétkártyás rendszerek tényleg visítottak a forró szobában), de valószínűleg a HD7990 megmarad annak, aminek készült: presztízskártyának, amire büszke az AMD és a tulaja is.

Végezetül pedig íme egy kis összefoglaló az egykártyás eredményekről 1080p-ben, hogy akit a régebbi kártyák teljesítménye érdekelt, az reális képet kaphasson arról, érdemes-e váltania.

Galéria megnyitása

A HD5870-est nézve pont ugyanaz jött ki, mint tavaly év elején, hogy a HD7970 felét képes hozni, míg a HD6970 kicsit visszaesett a ranglétrán.

A Radeon HD7990-es kártyát az AMD-től, a GTX680-asokat és a GTX690-est a CHS Hungary-től, a GTX TITAN-t az ASUS magyarországi képviseletétől, míg a Radeonok nagy részét 04ahgy-től kaptuk kölcsön. Ezúton is köszönet értük!

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére