I. oldal
Bő másfél éve már annak, hogy megjelent a LittleBigPlanet, és behozta a köztudatba a „Play, Create, Share” jelmondatot. Bár volt egy aranyos egyjátékos módja, a lényeget a közösség jelentette, így a kreatív, alkotókedvű játékosokon múlott a játék sikere. Ennyi idő elteltével már bizton állíthatjuk, hogy a recept bevált, a jobbnál jobb pályák gombamód szaporodtak, és mi láttuk, hogy ez jó. Máig le-lekerül még a polcról a lemez, hogy megnézzük mi a legfrissebb termés, és elszórakozzunk vele egy-egy órát. Miért is fontos mindez? Mert a 2007-ben alakult United Front Games-nek is nagyon megtetszhetett a koncepció, amit mi sem bizonyít jobban, minthogy összeálltak a Sony-val, hogy létrehozzanak egy autóversenyzős játékot, ami a játssz, alkoss, oszd meg elvet követi. Több évnyi munka után pedig megszületett a Modnation Racers.
A játék főszereplője Tag, akinek minden vágya, hogy versenyző lehessen, és bekerüljön a legjobbak közé a Modnation Racers bajnokságon. Egy rövid intró után, amiben megismerhetjük a versenysorozat két TV-s bemondóját, Biff-et és Gary-t már pályára is kerülünk. A tutorial verseny tulajdonképpen a kvalifikáció ahhoz, hogy részt vehessünk a bajnokságon, ha túlestünk rajta, már hozzáférésünk lesz a teljes menühöz, ami itt nem más, mint az MR depó. Innen indíthatunk mindent, rengeteg lehetőségünk van, de egyelőre maradjunk a versenyzésnél. Játszhatunk online tét nélkül és XP-re menő versenyben vagy versenysorozatban is, amivel az online rangunkat tudjuk növelni. Offline indíthatunk gyorsmeccset, játszhatunk osztott képernyőn (akár négyen is) és természetesen folytathatjuk a bajnokságot, ami saját sztorival rendelkezik, így az átvezetőknek hála nem csak vég nélküli körözgetésből áll.
A végső győzelemhez több versenysorozaton is át kell rágjuk magunkat, ami közel 30 pályát jelent. Minden pályának van egy feltétele, ami a továbbjutáshoz kell, és két plusz követelménye, amit a kilockolható extrákért teljesíthetünk.  A térképeknek úgy a felén találkozhatunk egy-egy helyi hírességgel is, aki az adott pálya császára. Amennyiben minden extra követelményt teljesítettünk, kihívhatjuk őt egy meccsre, amiben már nincsen mezőny, csak ketten gurulunk az aszfalton. Ezek az összecsapások nem ragadnak le ott, hogy a híresség előtt végezzünk, sokszor ez nem is feltétel. Néha több pontot kell szereznünk, néha több akrobatikus trükköt bemutatni a levegőben, karaktere válogatja.
II. oldal
A versenyzés valamivel összetettebb, mint azt az ember a rajzfilmes stílusból kiindulva gondolná. A pályákon lévő piros gömbök egy véletlenszerű fegyvert rejtenek, amit maximálisan hármas szintig lehet felfejleszteni további gömbök felszedésével, hogy minél nagyobb pusztítást végezzen. Például ha megkapjuk a rakétát és elhasználjuk, akkor egyes szinten csak egyetlen rakétát lövünk ki, csekély manőverezési képességekkel, így az esetek nagy részében nem is fog célba érni. Második szinten ez már felmegy kettőre, míg a maximális fokozatot elérve egész kis rakétasereget bocsátunk útjára, ami szinte garantált pusztítást végez a mezőny előttünk lévő részében. Persze senki sem harap a fűbe végleg, így például ha minket is kilőnek egy-két másodperc és újra a pályán roboghatunk, csak addigra már elhúz mellettünk a versenyzők fele. A képernyő jobb oldalán van egy boost meter ami, induláskor üres (ilyenkor nem is látszik), és a megszerzett pontok töltik fel. Pontot szerezni többféleképpen is lehet, például úgy, hogy áthaladunk a megfelelő platformon, vagy a konkurenciát ideiglenesen kivonjuk a forgalomból. Ezek viszont nem mindig lehetségesek, így marad a különböző trükkök bemutatása: ha például egy hosszabb távot driftelve teszünk meg az nagyon sok pontot ad, de ha a levegőben bemutatunk pár teljes fordulatot, az is hozzásegít minket az üdvösséghez. Mindössze arra kell ügyelni, hogy a trükköket abbahagyjuk, mielőtt nekicsapódnák egy falnak, vagy a földnek ha épp a levegőből érkezünk, különben akármeddig is ment fel a számláló, azt mind bebukjuk.
Ha már eléggé feltöltöttük a boost metert, akkor két dologra is használhatjuk. Az egyik természetesen a nevéből adódó boostolás: lenyomjuk az L1-et és már be is indulnak az utánégetők, csak úgy repesztünk majd a többiek mellett, amíg el nem fogy a nafta. A másik, a játék második felében sűrűbben használt lehetőség, hogy pajzsot vonunk magunk köré, amivel a ránk mért csapásokat tudjuk elhárítani. Sajnos ez még maximálisan feltöltött boost meter mellett is csak 1-2 másodpercig véd meg minket, úgyhogy nagyon jól kell időzítenünk. Lehetőségeink ezzel még nem érnek véget, sok apróság van, amire megfelelő időzítés mellett képesek lehetünk, de ezeket jobb kitapasztalni (például ugratás mikor egy emelkedő tetejére érünk). A pályák egyébként nagyon változatosak, sokszor elég őrültek is, ráadásul az esetek többségében nem csak egy útvonalon haladhatunk, rengeteg kiskapu van, ahol rövidíthetünk utunkon, vagy felszedhetünk pár extra fegyvert. A bajnokság első pár helyszínén ráadásul nem is kell bevetnünk mindent, elég ha csak simán gyorsak vagyunk de később…
Később bizony vért fogunk izzadni. Az első pályákon még mindenki vidáman teljesíti az extra követelményeket is, de amikor már készülnénk leadni a rendelést a „SKILL. I have it” pólónkra, hirtelen úgy elver minket a gép, hogy csak pislogunk. Már az első hírességgel való verseny is elég durvára sikerült. Nem teljesíthetetlen, csak éppen erősen be kell gyakorolni hozzá a pályát. A későbbieknél egy idő után már csak legyintünk, hogy úgyis opcionális, majd megcsináljuk később. Pár pályával arrébb, már ezt mondjuk az extra követelményekre is, és a negyedik kupán már garantáltan elkezd hullani a hajunk, mert már a továbbjutás sem lesz egyszerű. Ehhez legtöbbször annyi kell, hogy végezzünk az első három helyen, vagy ha a versenysorozat utolsó pályáján vagyunk, akkor bizony az elsőn, elvégre Tag nem kispályázik. Nos innentől kezdve be kell vetnünk mindent, mert lemerült boost meterrel annyi esélyünk van mint magányos hógolyónak a pokolban. Szinte minden komolyabb kanyart driftelve kell bevegyünk, nem szabad elfelejtenünk, hogy a levegőben trükköket mutassunk be, és a pályát is a lehető legoptimálisabban kell használjuk. Ugyanis ha sikerül elérnünk, hogy elöl legyünk, akkor az azt jelenti, hogy 11 versenytárs van mögöttünk. 11 agresszív, mindenre elszánt alak, akik mintha hirtelen átváltanának „mindenki egy ellen” módba. Nemsokára azt vesszük majd észre, hogy csak úgy záporoznak ránk a rakéták, és nem egyszer a cél előtt kapjuk majd be a mindent eldöntő lövést, mert már nincs mivel kivédenünk azt. Ezek után szépen bekullogunk úgy a 8. hely tájékán, szitkozódunk egyet és újraindítjuk a pályát. Az első pár alkalommal ez nem is gond, kell a kihívás, de egy idő után az embernek ökölbe szorul a keze, tehát némi türelem nem árt. Néhány helyzetben pedig ez a kérdés is felmerült bennünk: csal az AI? Pár óra múlva pedig arra jutottunk, hogy bizony előfordulhat.
III. oldal
Ha kellően felhúztuk magunkat, akkor evezzünk egy kicsit nyugodtabb vizekre, irány a ModStation, a játék lelke. Itt aztán kiélhetjük minden kreativitásunkat, legyen szó a karakterünkről, az autónkról, vagy egy versenypályáról. Kiindulhatunk egy meglévő modellből, vagy létrehozhatunk újat, teljesen a nulláról indítva. Karakterünknél és autónknál a lehetőségek tárháza óriási, előbbinél csak szemekből többszáz féle van, ha már mindent kilockoltunk. Ez egyébként nem könnyű, úgyhogy nem lennénk meglepve, ha egy megvehető DLC-vel elérhetővé tennének minden kiegészítőt. Miután kialakítottuk versenyzőnk arcát és felöltöztettük még mindent átszínezhetünk rajta és teleaggathatjuk kiegészítőkkel, akárcsak az autónkat. Az anyagoknál megváltoztathatjuk azok kinézetét, hogy például inkább fémes, vagy ruhaszerű hatást keltsenek, míg a kiegészítőknél növelhetjük azok méretét, forgathatjuk őket, stb. A kész műveket elmenthetjük, és bármikor váltogathatunk közöttük. Mivel a sok beállítás miatt elég sok időt el lehet tölteni a ModStationben, ezért gondoltak azokra is, akik nem szeretnének saját karaktert kreálni. Ahogy haladunk előre a versenyeken, megkapjuk pár átlag versenyző autóját és kinézetét, de ha legyőzünk egy-egy komolyabb ellenfelet a saját pályáján, akkor már az ő színeiben is rátaposhatunk a gázra.
Természetesen nem ez az egyetlen módja a skinek beszerzésének, hiszen ott van a megosztóközpont, ahol feltölthetjük alkotásainkat, vagy letölthetjük másokét. Bár a szerverek csak péntek óta (21-e) élnek már most tele vannak feltöltött tartalommal, úgyhogy van miből válogatni. A játékot mégsem ez teheti naggyá, hiszen a karakterek és autók csak egy ideig szórakoztatóak, a lényeg a versenyen van és ahhoz pályák kellenek. Itt lép a képbe a Modnation Racers egyik legjobban sikerült része, a pályaszerkesztő. Megfelelő adag képzelőerővel és türelemmel nagyon sok mindent megvalósíthatunk, méghozzá viszonylag egyszerűen (tekintve, hogy kontrollerrel kell ügyeskedni). Az utat például úgy rakhatjuk le, hogy teszünk egy kört és a szerkesztő húzza utánunk az aszfaltot. Ezután megváltoztathatjuk annak tulajdonságait, például megemelhetjük, szélesíthetjük, beton helyett sivataggá változtathatjuk, stb. Ha mindez megvan, jöhet a tereprendezés és az egyéb extrák. Szövegben nehéz ezt visszaadni, úgyhogy álljon itt a hivatalos bemutató videó hozzá, csak azt ne felejtsük el a nézése közben, hogy az egyperces bemutató gyorsnak tűnik, de egy normális pályához órák kellenek, egy kiemelkedő alkotáshoz pedig napok, vagy durvább esetekben akár hetek. Az eredményre azonban ilyenkor méltán lehetünk büszkék.
A ModStationben ezen kívül még van egy automata ahol kiegészítőket vásárolhatunk online vagy a megszerzett tokenekből. Utóbbiakból minden pályán van öt, úgyhogy ha mindent meg akarunk venni akkor elleszünk egy ideig. Válogatni pedig nem tudunk, mert az automaták kisorsolják a tokenek bedobása után, hogy mit sikerült megszereznünk. Az online bolt a PlayStation Store-hoz kapcsolódik, így nem valószínű, hogy a közeljövőben magyar accounttal bármit is tudunk majd kezdeni rajta.
IV. oldal
Ahogy egy ilyen közösségi játékhoz az illik, a Modnation Racers Championship főterén rengeteg információhoz juthatunk. A sűrűn frissülő eredménytáblák mellett ki vannak állítva a legjobban kedvelt karakterek és autók, és itt össze is futhatunk barátainkkal egy kis beszélgetésre. A koncepció egyetlen problémája, hogy bármit akarunk csinálni, először itt kötünk ki. Ez még akár elviselhető is lenne, viszont a töltési idők óriásiak. Kikerülünk a depóba? Töltés. Bemegyünk a ModStationbe? Töltés. Elindítunk egy verseny? Naaaagyon sok töltés. Mindezt úgy, hogy a játék 4GB adatot felrak a merevlemezre és van, hogy nem is látjuk, hogy hozzányúlna. Szerencsére már érkezőben van egy patch a problémára, de addig a türelem versenyt terem. A bétában lévő hibáknak mindenesetre már semmi nyoma, így például nem áll le töltés közben a zene, versenyt újraindítani pedig egy pillanat alatt tudunk.
Technikailag a játék kicsit kompromisszumos, amit kénytelenek vagyunk elnézni neki, hiszen biztosítani kell a megfelelő fps számot akkor is, ha nagyon sok minden van a képernyőn, márpedig az alkotó kedvű játékosok biztos csinálnak majd egy-két extrém pályát. Itt nincs meg a fejlesztőknek az a luxusa, hogy fixen tudják mi a legrosszabb eset, ami előfordulhat, és nem csak a saját pályáikon kell elintézniük, hogy meglegyen a konstans 30 fps. Néhány pálya ettől függetlenül meglepően jól néz ki, a környezet szép és a karakterek is szerethetőek a rajzfilmes stílusnak hála, de mi úgy érezzük ebből azért lehetett volna egy kicsivel többet is kihozni. Az élsimítás hiánya például fájó pont (ha van a játékban, akkor jól titkolja), és néhány előre renderelt film nem tűnik HD felbontásúnak, de igazából ezeket leszámítva sosem éreztük úgy, hogy maga a játék ronda lenne, sőt, mozgás közben egész megkapó. A sebességét ráadásul osztott képernyős módban is megtartja, ami nem egy utolsó szempont. Az online versenyek pedig teljesen lagmentesek voltak, úgyhogy hálózat fronton sincsenek kezdeti problémák.
A zenék jól megalapozzák a versenyek hangulatát, és az átvezetőkben hallható szinkronszínészek is rendben vannak, főleg a két kommentátor. Még akkor is, ha néha fáj az, amit mondanak. A versenyek alatti hanghatások viszont inkább hívhatóak jó iparosmunkának, hozzák a kötelezőt, de ennyi.
V. oldal
Alapjaiban a Modnation Racers tehát egy nagyon jó játék is lehetne, ha nem szenvedne olyan apróságoktól, mint a valószínűleg csaló AI, ami a bajnokság vége felé kiidegeli az embert, és a rémesen nagy töltési idők. Utóbbira elvileg úton van a gyógyír, így reméljük, hogy minél hamarabb lehúzhatjuk a negatívumok listáról. Mert ha ezeken képesek vagyunk túltenni magunkat, akkor még mindig egy nagyon szórakoztató játék van előttünk, amiben remek lehetőségek vannak. Osztott képernyőn vagy online mások ellen játszani nagyon jó móka, és aki akarja, az kiélheti itt a kreativitását. A Modnation Racers ugyanis tipikusan az a játék, amit a játékosok tehetnek igazán naggyá, erre született. A LittleBigPlanet-nél bevált az elképzelés, kiadása után olyan pályák láttak napvilágot, amiken még a fejlesztők is csak ámuldoztak és tisztelettel adóztak a készítőik előtt. Ha a Modnationre is rátalál a megfelelő közönség, akkor biztos, hogy végigvitel után is le fogjuk venni havonta 1-2x a polcról, hogy megnézzük mit alkottak mások, vagy ha éppen kedvünk szottyan rá, hogy mi magunk tervezzünk valamit.
[bold]Platformok: PlayStation 3, PSP
Tesztelt platform: PlayStation 3[/bold]