Bevezető
Az LG anno nagyon ráérzett arra, hogy a monitorpiacon szükség van valami újdonságra, amivel felkeltheti a vásárlók érdeklődését, így belevágott az extra-szélesvásznú, 21:9-es képarányú monitorok gyártásába. Az első szériák elég sikeresek lettek, főleg a játékosok körében, míg a másodikból a nagyobb felbontású, felsőkategóriás példányok már akár munkára is kiválóak voltak, és kezdték kinőni a gyerekbetegségeiket. Aztán beköszöntött az ívelt monitorok kora, úgyhogy az extra-szélesvásznú termékek sem kerülhették el a sorsukat. Nálunk főleg csúcskategóriás kijelzők jártak az LG-től, de mi is tisztában vagyunk vele, hogy a legtöbben – minket is beleértve – nem 200-300 ezer forintos monitorokat raknak le az asztalukra, ezért ahogy lehetőségünk adódott, megnéztük a legfrissebb szériákból az olcsóbb példányokat.
21:9-es képarány kedvező áron: LG 34UM68 és LG 29UM58Mostanában már 25 colos extra-szélesvásznú versenyzőket is árul az LG (50 ezer forint környékén), de mi ma nem szerettünk volna ennyire mélyre menni képátló terén, mert ezek már elég alacsony darabok – 2 centivel egy 21,5 colos szélesvásznú alatt vannak. A választásunk ezért a 29 colos széria legolcsóbb, és a 34 colos széria középkategóriás darabjára esett. A méretüket úgy kell elképzelni, hogy a 29 colos magassága közel akkora, mint egy 24 colos szélesvásznú monitoré, csak ugye szélesebb az egész, míg a 34 colos extra-szélesvásznú monitor egy kiterjesztett 27 colosnak tekinthető – elég impozáns látványt nyújt az asztalon.
A felsőkategóriához képest ezek a monitorok annyival tudnak kevesebbet, hogy "csak" 2560*1080-as a felbontásuk, nem íveltek és le kell mondani néhány egyéb extráról. A felbontás persze nem feltétlenül baj, főleg a kisebb példányoknál, legalább nem kell erőművet alájuk pakolni, hogy kihajtsuk őket a legfrissebb játékok alatt.
Fontos még megjegyezni, hogy kétféle olcsóbb széria van mindkét méretben amit teszteltünk. Az egyik az UM58-as végű, ez a "fapados" változat, ilyen járt nálunk a 29 colosból. Ennek nem olyan minőségi a "kasztnija", nincsenek beépített hangszórói és a FreeSyncet sem támogatja. Ha viszont kicsit feljebb merészkedünk árban, akkor mindezek megvannak, sőt, néhány szoftveres extra is. Ezt csak azért fontos elmondani, mert 29UM68 néven megtalálható a kínálatunkban a ma tesztelt 29 colos monitort kigyúrt változata, és ebben a méretben a 10 ezer forintos felár még indokolt lehet az extrákért, még ha a panel ugyanaz is. 34 hüvelyken már kétszer ekkora, azaz 20 ezer forint a különbség, vagyis az UM58-as változat már 130 ezer forintért is hazavihető, de a tesztelt példányhoz képest az említett extrák már hiányoznak belőle.
Na de most hogy ezeket tisztáztuk, lássuk, milyenek maguk a monitorok, és mire képesek ha lefejtjük róluk a PR mázat.
34UM68 – A monitor és tartozékai
LG 34UM68
Az óriási monitor egy hatalmas dobozban érkezett meg hozzánk, amelynek külseje már kissé viseltes volt, hiszen nem mi voltunk az elsők, akik kipróbálhatták. A csomag belseje már szintén nem a gyári állapotot tükrözte, de a tartozékok megvoltak – és ez a lényeg.
A csomag a külső tápadapter és a tápkábel mellett egy HDMI kábelt is rejtett, plusz kaptunk egy kábelmenedzsmentet segítő kis rögzítőt is, amivel az állvány hátuljához fogathatóak a kábelek. A sort egy telepítő lemez, illetve a szokásos dokumentáció zárta.
Az állvány természetesen nem volt a monitorra szerelve, így ez két darabban érkezett, és volt hozzá négy csavar is, amelyekkel a kijelző az állvány nyakához rögzíthető. A folyamat meglehetősen egyszerű és gyors, azaz akkor sem kell megijedni, ha most először van dolgunk ilyesmivel.
Nagy fekete pont jár azért, mert az állvány talpának és nyakának egy része zongoralakk hatású fekete felülettel rendelkezik, vagyis nagyon szorgalmasan gyűjtik a port, az ujjlenyomatokat és a karcokat is.
Ugyanez sajnos a monitor hátsó borításáról is elmondható, ami szintén kényes műanyagból készült. Hogy ennek mi értelme? Valószínűleg az, hogy ettől fotón és kiállító teremben jobban néz ki a termék, de a leendő tulajdonos már nem biztos, hogy örülni fog neki, nehéz tisztán tartani.
A káva legalább matt, csak úgy, ahogy a kijelző is, ami egyébként AH-IPS alapokon nyugszik. A valódi 8-bites panel 16,7 millió színárnyalatot tud megjeleníteni, színhűségére pedig jellemző, hogy az sRGB színteret több, mint 99%-ban tudja lefedni. A maximális fényerősség 300 cd/m2-es, a tipikus kontrasztarány pedig 1000:1 értéket képvisel. Extraként DsplayPorton keresztül működő FreeSync támogatás is rendelkezésre áll, így a 2560 x 1080 pixeles felbontás mellett működő kijelző képfrissítési rátája már nem fix 60 Hz-en helyezkedik el, hanem 40 és 75 Hz között változik – viszont LFC támogatás sajnos nem jár hozzá a szűk tartomány miatt.
A monitor gyári állványa sokoldalú, ugyanis nem csak a kijelző döntését (-5/+20 fok), hanem magasságának állítását is lehetővé teszi (0-120 mm). Pivot/portré mód természetesen nincs, valamint a monitor elforgatására sincs mód, pedig ez utóbbi azért néha jól jönne.
A hátoldalon a tápcsatlakozón kívül két HDMI és egy DisplayPort 1.2-es videó bemenet sorakozik, sőt, még fejhallgató kimenetet is kapunk. A fényes fekete részen egy Kensington Lock aljzat is található, így a monitor szükség esetén asztalhoz vagy szekrényhez láncolható.
A fedélzeten van még két darab 7 wattos hangszóró is, amelyek sztereó hangzást kínálnak, sőt, a menüben még háromdimenziós hangzás is választható, ha éppen arra lenne szükség. Az audió rendszer MaxxAudió fantázianévre hallgat.
34UM68 – OSD, profilok, input lag
Az OSD
A 34UM68 egy remekül kezelhető, nagyon könnyedén kiismerhető OSD-t kapott, amit a monitor alsó kávája alatt található kis joystick segítségével lehet irányítani. Az irányítás pillanatok alatt megszokható, így az OSD-ben könnyedén barangolhatunk még akkor is, ha 2-3 menünyi mélységbe szólítanak a különböző beállítások. Az OSD összességében igényes és áttekinthető, funkcionalitására pedig nem lehet panasz.
A képi megjelenítéssel kapcsolatban minden testreszabható, még hattengelyes színbeállítás is rendelkezésre áll. A Game Settings menün belül lehetőség van a FreeSync támogatás be- vagy kikapcsolására, de a válaszidő is itt módosítható, méghozzá négy lépésben. A játékosok a Black Stabilizer funkciót is itt találják, ami segít a sötét területek világosabbá tételében – a "világosítás" mértéke ízlés szerint állítható.
Az OSD a MaxxAudio hangrendszer finomhangolására ugyancsak módot ad, így egyebek mellett a hangszín is módosítható, vagy éppen engedélyezhető a háromdimenziós hangzás. Van úgynevezett éjszakai üzemmód is, ami elmosottabbá teszi a hangzást, így kevésbé zavaró a zene vagy a zaj a többiek számára. Az OSD-ből sajnos hiányzik a magyar nyelv támogatása, ám a gamerek többségénél ez aligha lesz probléma. Említést érdemel még, hogy a monitor bekapcsolását jelző hangeffekt kikapcsolható, csak úgy, ahogy a ledes világítás is; a készenléti állapotba lépés ideje pedig ugyancsak állítható. Van a repertoárban még PbP, vagyis kép a kép mellett funkció is, de PiP, azaz kép a kép mellett támogatás azonban nincs a menüben. Szoftveres ablak-igazításra persze van mód a már jól ismert módon, ez nagyon hasznos tud lenni, de főleg a nagyobb felbontású monitoroknál, 2560*1080-on a legtöbb esetben elegek a Windows saját funkciói is (pl. Win gomb+jobbra-balra).
A profilok
Mielőtt bekalibráltuk volna a monitort, megnéztük azt is, hogy az egyes, előre eltárolt képprofilok pontosan milyen beállításokkal dolgoznak.
Bemeneti késleltetés
Input lag, azaz bemeneti késleltetés terén nagyon jól áll a monitor. Noha műszer alkalmazásával nem volt lehetőségünk méréseket végezni, érzésre egy elég gyors példánnyal állunk szemben, ami játékosoknak is bőven jó lehet.
A monitor késleltetése szürkéből szürkébe történő átmenet esetén papíron 5 ezredmásodperc, ami gyorsítás segítségével érhető el. A menüben a közepes vagy alacsony overdrive-ot érdemes választani, ezeknél ugyanis nem látszik utánhúzás – nem úgy a magas beállításnál, ahol már jelen van némi szellemképesedés, de ennek mértéke még így is csekély.
34UM68 – Kalibrálás, képminőség, látószögek
A gyártói adatok alapján a monitor az sRGB színteret több, mint 99%-ban képes lefedni, ami a látottak alapján igaz is. A mérésekből az is kiderült, hogy RGB színtér tekintetében 80%-os lefedettséggel gazdálkodik a termék, ami ebben a kategóriában nem rossz.
Gyári képminőség
A 34UM68-as monitor gyárilag kalibrált állapotban érkezik, azaz már a dobozból kivéve sincs rossz képe. A lenti adatok alapján a kalibráció nem tökéletes, ám ez alighanem abból fakad, hogy nálunk egy sokat látott tesztpéldány járt, ami már több tucatnyi munkaórát dolgozhatott, így a gyári beállítás a panel és a háttérvilágítás öregedése és/vagy az eltérő helyszíni körülmények miatt nem az igazi. Szerencsére minimális munkával korrigálható a dolog – csak egy gyors kalibrálásra van szükség.
Ahogy a lenti ábrán látszik a színmegjelenítés sem teljesen egységes, de ez aligha meglepő, hiszen nem profi stúdiómonitorról van szó, hanem egy gamereknek szánt termékről, aminél fontosabb a gamer igények kiszolgálása. Ezeket az igényeket pedig remekül ki is szolgálja a monitor, az alábbi ábra pedig abszolút nem vészes.
Kalibrálás
A kalibráció során a szokásos 120 cd/m2-es fényerősséget, 6500 kelvines színhőmérsékletet és 2.2-es gammát vettük célba. Ehhez a gyári fényerősséget 100-ról 42-re kellett csökkenteni, a kontrasztot azonban hagytuk 70-es értéken. A piros csatorna értéke 75, a zöldé 48, a kéké pedig 40 lett, így a szoftveres finomhangolás után már igen jó eredményeket kaptunk.
Hab a tortán, hogy a kalibrálás eredményeként az addigi 43,1 wattos fogyasztás 25,6 wattra mérséklődött, ami egy ekkora monitornál már szép érték.
Háttérvilágítás
Megvizsgáltuk azt is, mennyire egységes a háttérvilágítás, tapasztalható a sarokban vagy a széleken beszivárgás, illetve világos folt. Sajnos tapasztalható, viszont ezen a hatalmas képátlójú panel miatt kár is csodálkozni – nehéz ezt egységesen bevilágítani homogenitást biztosító extra szolgáltatás nélkül.
A fentebb látottakat a mérések is igazolják, azaz a háttérvilágítás nem tökéletes, de a maximum 15%-os különbség igazából nem vészes, ez egy jó közepes eredmény manapság ebben a méretben.
Homogenitás
A klasszikus barna hátteres teszt segítségével szintén a háttérvilágítás egyenetlenségeit kerestük. Ahogy az a lenti fotón is látszik, jóval műszer nélkül nem is tűnik olyan problémásnak a helyzet.
Betekintési szögek
A monitor széles, 178 fokos betekintési szögekkel rendelkezik, és a gyártó állítása szerint tökéletesen mentes a színelcsúszástól, azaz Color Shift hatástól. Ez szabad szemmel nézve így is van, viszont az IPS Glow jelenség minimálisan jelen van, csak úgy, ahogy a kontraszt-elcsúszás is, ami főleg oldalról, éles szögből nézve vehető észre. Összességében viszont elégedettek voltunk a látottakkal, a gép előtt ülve nem lesznek problémáink, még akkor sem, ha nem szemből nézzük a képernyőt.
29UM58 - A monitor és tartozékai
LG 29UM58
A második monitor már igényes gyári csomagban érkezett, természetesen lefóliázva, ahogy kell. A doboz ebben az esetben kevésbé volt dekoratív, mint a 34UM68-é, de belseje mindent tartalmazott, amire csak szükség lehet.
A dobozban a kompakt tápadapter mellett a szokásos dokumentáció kapott helyet, a sort pedig egy HDMI kábel zárta. Az állvány, illetve a hozzá tartozó csavarok külön "rekeszben" lapultak, természetesen ugyancsak lefóliázva. Mint később kiderült, mind az állvány nyaka, mind pedig annak talpazata fényes fekete műanyagborítást kapott, amelynek kevesen fognak örülni.
A gyári állapot megőrzése érdekében meghagytuk a fóliázást, így a későbbiekben gyártói képek segítségével mutatjuk be, hogyan néz ki a termék. Az állvány egyébként könnyedén összeszerelhető, valamint a kijelzőre is könnyű felszerelni – igaz, nem a VESA 75-ös furatokat kell használni, hanem az alsó részen elhelyezett két furatot. A csavarokat egy takarólappal esztétikusan el lehet rejteni – a fenti fotóról ez hiányzik.
A 29UM58-as monitor már csak 29 hüvelykes képátlójú kijelzővel bír, ám ez ugyanúgy 21:9-es képarányú, mint a 34UM68-é. A panel AH-IPS alapú, viszont natív 8-bites helyett 6-bit+FRC technológiát használ, de ez a felhasználók nagy többségének nem fog feltűnni. A betekintési szögek természetesen 178 fokosak, hiszen mégiscsak IPS paneltípusról van szó, a megjeleníthető színárnyalatok száma pedig 16,7 millió. A kijelző 250 cd/m2-es maximális fényerősség és 1000:1 tipikus kontrasztarány mellett működik, GtG válaszideje pedig mindössze 5 ms.
A 2560 x 1080 pixeles felbontás mellé itt már fix, 60 Hz-es képfrissítési ráta jár, a FreeSync támogatásról le kell mondani. A videó bemenetek között DisplayPort csatlakozó már nincs, csak két HDMI portot kapunk, valamint a fejhallgató csatlakozó is jár.
A kábeleket az állvány hátulján vezethetjük végig, maga az állvány pedig ezúttal már csak a kijelző döntésére (-5/+20 fok) ad módot. Beépített hangszórók nem állnak rendelkezésre, viszont az OSD menüben van hangerő-szabályzó menü, ez ilyenkor a füles kimenethez tartozik természetesen.
29UM58 – OSD, profilok, input lag
Az OSD
A 29UM58 ugyanolyan OSD-t kapott, mint nagyobb társa, sőt, ez a menü ugyanúgy a káva alatt elhelyezett joystick segítségével irányítható. A menüből ezúttal hiányzik a PbP mód, valamint az audió beállításokról is le kell mondani, mert nincsenek beépített hangszórók. A FreeSync menü szintén hiánycikk, hiszen annak a támogatása csak a 68-as sorozattól kezdve megoldott.
A beállítások ezúttal is tökéletesen áttekinthetőek, hiányérzetünk abszolút nincs, mert minden testreszabható, amire csak szükség lehet.
A profilok
Ennél a monitornál kevesebb gyári profil áll rendelkezésre, viszont ezek már alacsonyabb színhőmérsékletűek, mint a 34UM68 esetében. Fura, de a papíron alacsonyabb maximális fényerősségre képes monitor esetében magasabb értékeket mértünk, mint a 34UM68-nál, pedig papírforma szerint éppen fordítva kellett volna történnie. A méréseket természetesen kontroll mérések követték, így a hiba kizárható.
Input lag és késleltetés
A késleltetés ennél a modellnél is csökkenthető az overdrive szolgáltatás segítségével, igaz, a tuningot most sem szabad túlzásba vinni, ugyanis a maximális gyorsítás szokás szerint szellemképesedéssel jár. A közepes beállítás esetén ennek mértéke annyira csekély, hogy szabad szemmel szinte láthatatlan.
Input lag terén ennél a monitornál is kiváló gyorsaságot tapasztaltunk, talán egy bolhányit lassabb volt, mint a 68-as szériás társa, de még így is tökéletes játékra. Akinek ennél nagyobb sebesség kell, az úgyis 144Hz-es panelben gondolkodik.
29UM58 – Kalibrálás és képminőség
Ennél a monitornál a gyártó szintén 99% feletti sRGB lefedettséget ad meg, amit teljesít is a termék, és az RGB színteret is 80%-osan lefedi.
Gyári képminőség
A monitor gyárilag extra kalibrálás nélkül érkezik, azaz kevésbé színhű képi megjelenítést kínál, mint nagytestvére, amely gyári kalibráció után kerül a dobozába. Lássuk, mennyire "egyenetlen" a színmegjelenítés.
A fentiek alapján a 29UM58 sem rosszabb, mint a 34UM68, legalábbis a nyers számok ezt mutatják. A 34UM68 képe mégis természetesebbnek tűnt már gyárilag is, de a gyári kalibráció alapján ezen kár csodálkozni.
A színmegjelenítés egységessége viszont ebben az esetben már láthatóan gyengébb, mint a 34UM68 esetében.
Kalibrálás
A fenti helyzet orvoslásaként végrehajtottunk egy gyors kalibrációt. A folyamat során a kontraszt maradt 70-es szinten, viszont a fényerősséget 100-ról 20-ra módosítottuk. A színcsatornák közül a piros 49-re, a zöld 49-re, a kék pedig 82-re lett beállítva. A cél ezúttal is a 6500 kelvines színhőmérséklet, a 120 cd/2-es fényerősség és a 2.2-es gamma érték elérése volt. A kalibráció elvégzése után az alábbi eredményt kaptuk.
Az eredmény abszolút nem lett rossz, főleg, hogy 6-bit+FRC alapú panelről van szó. Nyilván ez a monitor nem lesz jó fotósoknak, de játékosoknak és általános felhasználásra tökéletes.
A kalibrálás természetesen fogyasztáscsökkenést is hozott: a 29,7 wattos étvágyat 17,7 wattra sikerült leszorítani, azaz majdnem megfeleztük, ami nem egy elhanyagolható eredmény, bár a legnagyobb fogyasztó mint mindig, a háttérvilágítás, amit gyárilag szeretnek maximumra állítani.
Háttérvilágítás
A háttérvilágítás fotós vizsgálatakor határozottan jobb képet láttunk, mint a 34UM68 esetében: kevesebb szivárgás mutatkozott és az egyes régiók közötti eltérések is kevésbé voltak hangsúlyosak.
A fenti képet a műszeres mérés is megerősíti, ugyanis a maximális eltérés nem haladta meg a 13%-ot.
A kisebb képátlójú panelt persze könnyebb homogén módon "bevilágítani", de ez már egy másik történet.
Homogenitás
A barna tesztháttérrel tovább vizsgáljuk a kijelző homogenitását, de a fentiek alapján komoly meglepetésre már nem számítunk.
Betekintési szögek
A 29UM58 esetében nagyon kíváncsiak voltunk arra, hogy mennyire jók a 6-bit+FRC alapú panel betekintési szögei.
A látottak alapján semmi ok nincs a csalódásra. A színek még éles szögből nézve is a helyükön vannak, a kontraszt persze kissé eltolódik, de annyi baj legyen. Szemből nézve – gamer célokra – teljesen tökéletes a kép és ez a lényeg.
Verdikt
Verdikt
Az LG újdonságai közül a 34UM68-as modell hatalmas képátlójával, alacsony bemeneti késleltetésével és FreeSync támogatásával próbál kiemelkedni a gamer monitorok kínálatából. Noha színhűség és homogenitás terén nem tökéletes (de elég jó) a kép, a gyorsaság, a remek felszereltség és a vonzó árcédula mindenképpen pozitív irányba billenti a mérleg nyelvét. A beépített hangszórók kellően erőteljes és tiszta hangzást nyújtanak kategóriájukon belül, de aki inkább a fejhallgatót preferálja, talál a hátlapon fejhallgató kimenetet is (bár a tapasztalataink szerint a legtöbb esetben jobban járunk a közvetlenül gépre kötött fülessel).
Az óriási monitor a maga 150 000 forintos áráért cserébe remek felszereltséget nyújt, igaz, a 2560 x 1080 pixeles felbontás biztos lesz, akinek kevés lesz ekkora méretben (akinek a Full HD tetszett 27 colon, annak megfelelő lesz, kb. ugyanaz), de mint írtuk, ennek is megvannak az előnyei, nem kell olyan erős vas alá, a 3440 x 1440-es felbontást már jóval nehezebb kihajtani. Alapvetően mi nagyon elégedettek voltunk a monitorral, de aki beéri picivel szerényebb minőségű házzal is, és nincs szüksége magasságállításra, FreeSyncre, valamint hangszórókra, spórolhat 20 ezer forintot, mert a 34UM58-as sorozat ugyanezt nyújtja, csak az említett extrák nélkül.
A 29UM58-as modell már kisebb képátlójú, 6-bit+FRC technológiával dolgozó kijelzőjével száll harcba a vásárlók kegyeiért, ám képminősége így sem rossz, a megcélzott területre jó, és így legalább bőven 100 ezer forint alatt van az ára (80 ezer jelenleg). A 2560 x 1080 pixeles felbontás 29 hüvelykes méretben már teljesen jó, plusz a 21:9-es képarányból fakadó előnyök is élvezhetőek.
A rendes 8 bites panel színei ha egymás mellé raktuk a két monitort, egy kicsit még szabad szemmel is természetesebbnek tűntek, de egymagában nézve a 29UM58 is jól néz ki, játékokra, filmet nézni és általános feladatokra pedig egyszerűen tökéletes. Ebből is van UM68-as változat, ami ugyanezzel a 6-bit+FRC alapú panellel, 10 ezer forintos felárért a már emlegetett extrákat adja (FreeSync DisplayPorton, magasságállítás, stb.). Szerintünk itt már érdemes lehet elgondolkodni a többlet kifizetésén, főleg, ha FreeSyncet is támogató Radeon van a gépünkben. UC88 névvel hajlított variánsa is van a monitornak, és abban már a panel is jobb, de ebben az esetben már majdnem duplázódik az ár (150 ezer forint), és hát annyiért, ha nem is hajlítva, de már 34 colos példáy is van, mint láttuk...
Értékelés szempontjából könnyű helyzetünk van, mert itthon egyik monitornak sincs rendes konkurenciája, az ellenfelek inkább a felsőbb kategóriákban ütik fel a fejüket. A Samsung az extra szélesvásznú paneleknél nagyon rárepült a hajlításra, és ez az árakon is meglátszik. Mivel alapvetően semmi olyanba nem futottunk bele, ami miatt az LG monitorait ne ajánlhatnánk, így jár nekik az ajánlott plecsni, ár-érték arányban tényleg nagyon jól teljesítenek.
A tesztben szereplő LG monitorokat az LG hazai képviseletétől kaptuk kölcsön, amiért ezúton is szeretnénk köszönetet mondani!
Hasznos hivatkozások
•LG 34UM68: Gyártói weboldal | iPon webshop
•LG 29UM68: Gyártói weboldal | iPon Webshop
•LG 34UM58: Gyártói weboldal | iPon Webshop
•LG 29UM58: Gyártói weboldal | iPon websop