Shop menü

MASS EFFECT 2 – FOLYTATÓDIK AZ ŰREPOSZ

Két év telt el az első rész megjelenése óta, de aki játszott a játékkal, az biztos, hogy megőrizte az emlékezetében. A folytatás majdnem minden szempontból felülmúlja az elődöt!
Csont Szilvia
Csont Szilvia
Mass Effect 2 – Folytatódik az űreposz

1 - Bevezető, változtatások

Két év telt el az első rész megjelenése óta, de aki játszott a játékkal, az biztos, hogy megőrizte az emlékezetében, és Anderson kapitány, Joker, Liara, Garrus, Wrex és a többiek neve hallatán nosztalgikus érzések törnek elő belőle. A Mass Effect jó volt, nagyon jó, én pedig biztos voltam benne, hogy nem fog elmaradni tőle a folytatás sem…

Szerencsére nem kellett csalódnom, mert nemhogy nem maradt el, de egy egész klasszissal feljebb emelte a trilógiát. Nem, nem túlzok. A dialógusok, az akció, a felszerelések kezelése, minden jobb és kifinomultabb lett, de azért így is van a játékban egy-két apróbb kifogásolható rész. Ha viszont ezeket is orvosolják az eposz befejezésére, akkor biztos vagyok benne, hogy minden idők legjobb akció-szerepjátéka fog megszületni.

A legfontosabb változtatások

A BioWare nagyon következetes és alapos volt. Készítettek egy listát a játékosok visszajelzései alapján és szépen végigmentek rajta, pontról pontra. Vágjunk is bele a közepébe, lássuk a leglényegesebbeket. Játékmenet szempontjából talán a mékós bolygófelfedezések voltak azok, amik a maximalistább játékosok számára igencsak frusztráló élményt nyújthattak. Átnézni minden planétát centiről centire ásványokért meglehetősen unalmas tud lenni, ráadásul a felszínük is elég hasonló volt: kopár hegyekkel csipkézett, amiken kellemetlen volt átnavigálni, nem beszélve arról, hogy egy-két kivétellel elég rondák is voltak. Így mindenképpen jó hír, hogy a mékót egy az egyben száműzték, valószínűleg nem sokan fogják megsiratni.

Az ásványgyűjtés azonban megmaradt, és ismét sikerült egy unalmas módot találni az elvégzésére. Ezúttal ugyan nem kell leszállunk keresgélni, ám helyette bolygó körüli pályára állva szkennelgethetjük a felszínt radarunk segítségével. Ha viszont idáig eljutottunk, akkor észre kellett vegyük az új csillagtérképet is, illetve, hogy pontosak legyünk, a térkép a régi, csak a rajta való navigáció újult meg, és majdnem tökéletesen sikerült. A térkép interaktívabb lett, közvetlenül irányíthatjuk a hajónkat és több információt is kapunk a dolgok állásáról (például, hogy melyik bolygót néztük már át). Az egyetlen dolog, amit felróhatunk, hogy fejlesztés előtt idegesítően kicsi az üzemanyagtartályunk, folyton tankolásokkal kell vesződni.

2 - Változtatások (folyt.)

Harcrendszer

A legfontosabb változtatások a harcrendszerhez kapcsolódnak. Ahogy azt számos kasztbemutató videóból is leszűrhettük, sokkal dinamikusabbá váltak a tűzharcok. A képességek nagyon okosan lettek elosztva az egyes osztályok közt, a közös lecsengési idő pedig több teret hagy egy igazi shooter élmény kibontakozásának. Kiválóan lehet taktikázni, egy helyzetet több módon is megoldhatunk, az ellenségek MI-je pedig sokszor megcsillan, szidhatjuk majd őket eleget. A töltények bevezetése a túlmelegedés helyett szintén remekül sült el, nagyban fokozza az élményt, többféle fegyver használatára sarkall minket. Az első részben többnyire csak azzal lövöldöztünk, amihez a képességet kifejlesztettük, itt gyakran váltogatjuk fegyvereinket (kasztunktól függ, miket tudunk használni, de nem kell plusz képességet fejleszteni hozzájuk), és ezzel már nyugodt szívvel ajánlható a Mass Effect akár egy TPS rajongónak is. Persze ha szereti a jó sci-fi történeteket, az nem hátrány, mert Hollywoodot megszégyenítő, tökéletes filmbe ágyazott lövöldözős játékot kaptunk a BioWare-től. Itt viszont érdemes egy kicsit kitérni a nehézségi fokozatokra, mert aki könnyedén vette az első rész csillagvadász fokozatát (az ugyanis simán elment kólával), az most már lehet izzadni fog egy kicsit. Óriási különbség van ugyanis a két játék közt, első végigjátszáshoz a veterán fokozat ajánlott mindenkinek (a normál azért még itt is elég könnyű). HC TPS rajongók, akik ezzel kelnek és fekszenek, természetesen bátran nyithatnak „Őrület” nehézségen is, nem fognak unatkozni.

Dialógusok

A ME szerepjáték oldalát is sikerült frissíteni, ez pedig a dialógusokban nyilvánul meg. A beszélgetések az első részben se voltak rosszak, pont annyi volt belőlük amennyi kellett, sosem ült le a játék amiatt, hogy fél órás érdektelen fejtágításokon kellett volna részt vennünk. A fejlődés kulcsa itt is a dinamizmus volt, a beszélgetések sokkal életszerűbbek és cselekményesebbek lettek. A kezünket tartsuk most is az egéren/kontrolleren, ha nem akarunk elszalasztani egy-egy renegát vagy példakép trigger eseményt (aggodalomra nincs ok, bőven van idő reagálni rájuk). Ezek ugyan nem túl gyakoriak, de elég látványos eredményeket szülnek.

Hackelés

Az előző rész ügyességi játéka helyett kaptunk egy memóriajátékot és egy kódpuzzlet. Az előbbi végig nagyon könnyű, általában az idő fele rendre megmarad mire végez vele az ember, ennél talán jobb lett volna egy újabb ügyességet próbáló feladat. A kód összerakós játék sem nehéz, de talán egy fokkal élvezetesebb, én személy szerint jól elvoltam vele.[bold]

A Normandia[/bold]

Talán itt érdemes említést tenni új hajónkról, az SR2 Normadiáról is. Az új kaszni körülbelül kétszer nagyobb, mint az előző, tágasabb, több helyiség van benne (amekkora legénységet összecsődítünk ez mindenképp szükséges). Eleinte számos rész le lesz zárva, ezek akkor nyílnak ki, ha társaink belakják őket, de ezt majd mindenki felfedezi magának. A hajón a parancsnoki kabin megújulása volt a legérdekesebb, számos kényelmi funkciót kapott, begyűjthetünk hozzá dísztárgyakat, sőt még kisállatokat is. Az Űrhörcsög (Space hamster) eszembe juttatta a jó öreg Baldurs Gate-et Minsc-kel és Boo-val, de nem csak hörcsög van, vásárolhatunk még halakat az akváriumba és összegyűjthetünk jó pár hajómodellt is. Ruhásszekrényünk segítségével variálhatjuk a megjelenésünket, a letölthető tartalmakból kapott szetteken kívül vásárolhatunk is páncél darabokat, amiket kedvünkre kombinálhatunk egymással (mindegyik ad valami extrát, pl.: életerő). A fősztori befejeztével ha összejöttük a legénységből valakivel, akkor azt felhívhatjuk a kabinba. Ha úgy döntünk hűek maradunk az előző részben elcsábított társunkhoz, akkor a fényképe ott lesz az íróasztalunkon. Apróságok, de feldobják a játékot.

3 - Legénység (régiek)

Karakterek és helyszínek

A Mass Effect 2 jelentős része a csapattagok körül forog, ők a színek a festményen. Össze kell szednünk a galaxis legjobb specialistáit, és ha van időnk, akkor még az életük nagy problémáit is jó, ha megoldjuk (azért van a BioWare-ben önkritika: „Miért nem tud valaki egyszerűen csak jönni ha megkérem?!”). Nem mellesleg számos karakterrel futhatunk össze az első részből, akiknek nagy hatással voltunk a sorsára. A döntésinknek természetesen most is hosszútávú következményei lesznek. Társaink kapcsolódó küldetéseinek több kimenetele lehet, ezek az árnyalatok is a többszöri végigjátszásra ösztönöznek, már csak a „mi lett volna ha” kedvéért.

Az előző rész legénysége

Az előző legénységből mindössze két tagot üdvözölhetünk az új csapatban, ők a turián ex-C-Sec tiszt Garrus Vakarian és Tali’Zorah nar Rayya (később Tali’Zorah vas Normandy) a kvári mérnök leányzó. Ettől függetlenül találkozhatunk a többiekkel is, ha életben maradtak. Liara karaktere ment át a legnagyobb változáson, úgymond „felnőtt” a történethez és a második rész realisztikusabb sci-fi világához. Az évszázados diáklány felébredt és 2 év alatt igai dörzsölt nő vált belőle. Wrex (ha él) betelesítette a sorsát, nála nem ért meglepetés. Ashley/Kaidan maradt a Szövetségben, vele is összefuthatunk majd.

Garrus Vakarian

Turián barátunk bizony kapott egy párat az élettől. A régiek közül talán az ő karakterét építették fel a legjobban, igazi öröm vele újra találkozni. Ami enyhén letaglózó vele kapcsolatban az az, hogy hölgy karaktereknek romantikus opció is vált belőle. Ez kissé meredek, bízzunk benne, hogy az anyag nem jut el a Fox News-hoz, mert baj lesz… Az utóbbi időben a BioWare kicsit elszállt ezen a vonalon, de ezt mégsem írjuk fel negatívumként, hiszen ha valaki nem próbálkozik, akkor sosem kell szembesülnie ilyesmivel a játékban.

Tali’Zorah

Tali az egész kvári népet képviseli tulajdonképpen. Az ő személyes küldetése a legnagyobb horderejű, de ezt majd úgyis meglátjátok. Örömteli hír, hogy végre láthatunk a játékban kvári férfiakat! Ha a harmadik részben szerepel majd krogan nő is, akkor az már vágyaink netovábbja lesz... Amennyiben van olyan ember, aki a bombázó Miranda és a belevaló Jack helyett inkább valami meglepetésre vágyik, annak eláruljuk, hogy a maszkos leányzó elcsábítható férfi Sheparddal. Ez Garrus után már nem is tűnik olyan vadnak.

4 - Legénység (újak 1/2)

Az új legénység

Egy rossz szavunk sem lehet, az új karakterek nagyszerűek, még azok is, akik elsőre felszínesnek és sablonosnak tűnnek, később sokszor okoznak majd meglepetéseket. Mély, kidolgozott és valóságos személyiségekkel találkozhatunk, akikhez abszolút érdemes odamenni elbeszélgetni a Normandia fedélzetén. Egy karaktert elhagyunk a leírásból, ő legyen inkább meglepetés.

Miranda

Cerberus ügynök, őt ismerhetjük meg elsőként. Vajon mit rejt a génmanipulált szupernő köntöse? Egy biztos, elkötelezett, tehetséges és jól mutat teljesít a harctéren.

Jacob

Jó katona, megvan a maga véleménye, nem bízik a Cerberusban, de tudja hova kell menni ha valami olyat akar tenni, ami számít… Lényeg: kellett egy tökös „tesó” a csajoknak. Na.

Mordin

Igazából, hozzá legszívesebben csak egy rövidke videót linkelnék, de nem teszem. Első ránézésre tökéletes sztereotípiát ad a szalárikra, de egyszerűen olyan mókás a karaktere, hogy nem lehet neki semmit felróni. A doki tudja mi a dörgés és nem habozik használni a fegyverét sem, ha azzal a jó ügyet szolgálja.

Jack

Láttátok a ’Pitch Black - 22 évente a sötétség’ című filmet? Emlékeztek a rémült kopasz Jack nevű kislányra, akiből a ’Riddick – A sötétség krónikája’ című folytatásban egy bombázó lett? Nos, Ő az a Jack, akivé a rémült kopasz Riddick fetisiszta kislánynak lennie kellett volna abban a bizonyos folytatásban. Biotikus képességek nélkül persze. Ehhez nincs is mit hozzáfűzni.

5 - Legénység (újak 2/2), Shepard

Thane

A halálos bérgyilkos az újonnan behozott faj, a drellek népéhez tartozik. Általa kicsit jobban megismerhetjük a drell és a hannár kultúrát, illetve történelmet. Talán ő az újak közül a legérdekesebb és legösszetettebb karakter, a visszaemlékezései figyelemreméltóak. Az első szó, ami eszébe juthat róla bárkinek, aki ismeri, az a harmónia, a második pedig a hit. Aki el tud vonatkoztatni a hüllőszerű megjelenéstől, azoknak ő is romantikus opció lehet.

Samara

Fogalmazzunk úgy, hogy az aszári igazságosztóval mindenki megtalálja majd a számítását, legyen akár példakép, akár renegát. A személyes küldetése kihagyhatatlan!

Grunt

A fiatal krogan nem hasonlít öreg barátunkra Urdnot Wrexre, de ízig vérig krogan, az már biztos. Annyi a dolgunk, hogy puskát nyomjunk a kezébe és célt tűzzünk az orra elé, de ez nem biztos, hogy egyszerű feladat. Ja, és fejelt már le valaki krogant? Nem? Akkor az ő küldetése is kihagyhatatlan!

Zaeed

Zaeed Massani. Csak rá kell nézni, beszédes arca van! A zsoldos minden kreditet megér, különösen azoknak, akik a renegát utat járják. Ő az, akihez lemennék egy üveg whiskyvel, egy pakli kártyával és egy doboz szivarral a raktérbe, hogy két hiperűrugrás között elüssük az időt. Egyszerűen kell a csapatba Grunt vagy Jack mellé, majdnem olyan kemény, mint Chuck Norris!

Shepard és az Illusive Man

Ejtsünk néhány szót Shepard parancsnokról, a főszereplőnkről is, aki a Szövetség helyett ezúttal a kétes hírnevű Cerberus szervezetnek dolgozik, hogy miért, arról rögtön a játék elején felhomályosítanak majd minket. Az ember központú Cerberus vezetője az Illusive Man, akit a „kiváló” magyar lokalizációs bagázs „Rejtőző fickó”-nak fordított, amitől majdnem lefordultam a székről, de erről majd később. A Martin Sheen hangjával megáldott karakter megadja az alaphangot a második epizódnak. Elrugaszkodik az idealista világmegmentős sztoritól és egy sötétebb, valóságosabb világba húz át minket. Shepard átvitele az alapjátékból hihetetlenül egyszerű, ha megtörtént akár a külsején is változtathatunk és új kasztot is kaphat, tekintettel a jelentékeny változtatásokra, amiken az egyes osztályok átmentek. Parancsnokunkkal kapcsolatban egyetlen negatívumot róhatunk fel, ami kissé bizarr. Ha a renegát utat követjük vele, akkor az bizony keményen meglátszik majd a külsején, pontosabban az arcán (előtte->utána). Erre a játékban lesz magyarázat, de ezt akkor is kissé komolytalannak tartom, attól függetlenül, hogy eszméletlen jól néznek ki a sebhelyek.

6 - Helyszínek, dizájn, hangok

Helyszínek, dizájn, grafika

Az új helyszínek perspektívába helyezik az első részt. Visszanézve a Mass Effect 1-re, az olyan „sterilnek” tűnik. A folytatásban ez már abszolút nem így van, a legjobb benne a változatosság, végre láthatunk benne aszári és krogan világokat. Az Illiumon (aszári bolygó) és az Omegán (állomás a Terminus rendszerekben, ahova már nem ér el a törvény keze) egyértelműen látszik, hogy a Blade Runner (Szárnyas fejvadász) inspirálta, mindkettő nagyon hangulatos. A krogan anyabolygó, Tuchanka szintén pazar lett, magam is ilyennek képzeltem. Nagyon jó, hogy nem kell ugyanolyan egyhangú bolygófelszíneken mászkálni és 62 egyforma raktárépületet vagy hajó rakteret (tele dobozokkal) kipucolni. A mellékküldetéseknek is megadták a módját, úgyhogy a dizájn 10 pontos, a grafikára pedig nem lehet panaszunk, leszámítva egy-két apróbb képhibát, de hát semmi sem tökéletes.

Ellenfelek

Még nem említettük, de a drelleken kívül bemutatkozott még egy új faj, a vorcha. Róluk sokat nem érdemes szólni, ocsmány szörnyek, igazából meglettünk volna nélkülük is, de remek céltáblák. Vannak új biztonsági robotok is, méghozzá három féle modell: a sima humanoid példányokkal nincs semmi gond, legfeljebb az, hogy könnyen törnek, a kutyaformájú dizájnja meglehetősen furcsa, a nehéz robotoknál nem annyira érdemes ezen lamentálni, jobb fedezékbe vonulni.

Az új ellenfelek közül a legfontosabbak persze a Begyűjtők (Collectors), hisz az egész játék körülöttük forog. Majdnem olyan csúfak, mint a vorchák, bogárszerű humanoidok jópofa fegyverekkel és trükkökkel. Belőlük is többféle létezik, míg a sima drónokat pár lövéssel leszedhetjük, addig az ivadékokkal és a pretoriánusokkal meggyűlhet a bajunk. A harcok általában jól meg voltak komponálva, ennél már csak az lett volna izgalmasabb, ha a begyűjtő katonák a pályán való landolás után is próbálkoztak volna a repüléssel alkalomadtán.

Szinkronok és hangok

Az angol szinkronok egyszerűen briliánsak voltak, mint azt már korábban is elmondtam, olyan volt, mintha egy Hollywoodi film főszerepét bízták volna ránk, pazar színészgárdával az oldalunkon. Az Illusive Man meghatározó, de legénységünk is legalább annyira fontos. Személy szerint nekem az élces hangú Zaeed a kedvencem, de mindenki 100%-ot nyújtott. Joker jó szokásához híven durrogtatta a poénokat, a Battlestar Galactica sztárja, Tricia Helfer pedig tökéletesen hozta a hajó mesterséges intelligenciájának a hangját. Még a mellékszereplőkön is jókat lehetett derülni (például a két szerelő a gépházban). Ami a zenét illeti, Jack Wall és társai hozták amit kellett, a számok idomultak a megváltozott környezethez, az első rész rongyosra hallgatott főtémáját pedig félretették, pontosabban megtartották a játék launcherének. Talán kevésbé fülbemászó, de így van ez jól.

A magyar fordítás már egy egészen más tészta. Igazából csak egyetlen baj van vele, hogy nem lehet egy kattintással eltüntetni és visszaállítani a feliratokat angolra, ugyanis a kemény 1,7MB-os nyelvi fájlt lehagyták a DVD-ről, így aki az eredeti feliratokat szeretné használni, az előtt két út áll. Megrendeli a játékot külföldről, vagy a Magyarországon beszerzett és feltelepített eredeti játékához letölti a megfelelő fájlt… ami, ahogy kivettük a BioWare fórumain szerintük nem szép dolog (legalábbis törölgetik serényen a linkeket tartalmazó hozzászólásokat). Aki nem tud angolul, annak persze meg kell barátkoznia a hazai feliratokkal, és túl kell tennie majd magát ilyeneken, mint „Rejtőző fickó” vagy „Kék Napok” (a szervezetek és cégek nevét úgy kellett volna hagyni, ahogy volt, az Electronic Artsot se fordítjuk le Elektronikus Művészetekre…). Grunt átfordítása Bakára kicsit zavaró volt, de ezek még szerencsére apróságok, és a fordítás egyébként nem tragikus, érthető és viszonylag kevés kicsavart mondatot találunk benne, csak lehetett volna kicsit átgondoltabb. Nyílván kevés idő volt rá, nem is panaszkodunk, de legközelebb ha van rá mód szeretnénk angol feliratokat is.

7 - Összefoglaló

Összefoglalva

A csoda a részletekben és a változatosságban rejlik, no és persze a sztoriban, ami összehasonlíthatatlan bármely más piacon lévő játékkal, hiszen igazán mi alakítjuk a döntéseinkkel. A Mass Effect 2 komplex élményt nyújt, mindenből van belőle egy kicsi, a készítők rengeteg ötletet gyúrtak bele (még egy mini tower defense játékot is elrejtettek benne a geth hajón, ha valaki már járt ott). Az apróbb bugok és a bolygószkennelés ellenére is egy rendkívüli játékkal van dolgunk, ilyen nem minden nap kerül a polcokra. Bár tudom, hogy merész ilyet kijelenteni már januárban, de biztos vagyok benne, hogy ennek a remekműnek bizony komoly esélyei lesznek majd az Év Játéka választáson. Bravó BioWare, várjuk a befejező epizódot és persze a beígért DLC-ket, amik miatt nyílt végűre hagyták a játékot.

[bold]

Galéria megnyitása

Platformok[/bold]: PC, Xbox 360

Tesztelt platform: PC

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére