Kosár

A kosár jelenleg üres

Bejelentkezés &
Regisztráció

Jelenleg nincs belépve.

Válassza ki az oldal nyelvét

TERMÉKEINK

iPon FÓRUM

iPon Cikkek

Játék vagy eSport? - Felkészülés, taktika, stratégia

  • Dátum | 2017.05.18 07:01
  • Szerző | villanyi.gergo
  • Csoport | JÁTÉK

„Legyőzni önmagunkat, barátom, minden győzelem között az első és a legszebb, viszont gyengének bizonyulni önmagunkkal szemben minden vereség között a legrútabb és a leghitványabb. Ez pedig arra vall, hogy mindnyájunkban háború folyik önmagunk ellen.” –Platón-

A kezdetek:

A versenyek történetében mindig is arra törekedett mindenki, hogy a lehető legjobbat nyújtsa, és egyre jobban kitolja az emberi teljesítőképesség határait. Ennek csak az egyik fele, ahogy ellenfeleinket, más sportolókat magunk mögé utasítunk, túlszárnyalva őket, hiszen ott vagyunk mi magunk is, és a saját határaink, eredményeink legyőzése. A tudás, a tapasztalat és a rutin által is jobbá válunk, bármilyen sportágról vagy színtérről is legyen szó.

Az eSport története 1972 októberében indult, amikor is a Stanford Egyetem meghirdetett egy versenyt, ahol a Spacewar! nevű videojátékban lehetett egyénileg és csapatokban is indulni. A főnyeremény pedig a Rolling Stone magazin egy éves előfizetése volt. 1980-ban az Atari is megrendezte a maga Space Invaders Bajnokságát, amiben kb. 10.000 ember vett részt. Ez akkoriban hatalmas érdeklődésnek és tömegnek számított, és elvetette a versenyszerű videojátékozás, és az ehhez kötődő életmód magvait is.


Ezek a kezdeti lépések persze alig hasonlítanak a mai hatalmas rendezvényekhez, versenyekhez – mint például a több mint 20 millió nézőt vonzó Dota 2 The International 2016 – , de akkoriban nagyon is komoly lépést jelentettek ezek felé. 1980-tól létezik a legjobb pontszámokat számon tartó társaság, a Twin Galaxies is, és a 70-es, 80-as években már a népszerű magazinok, a Life és a Time is jelentettek meg cikkeket a legjobb videojátékosokról és számos bajnokságról is.

A maihoz leginkább hasonló rendezvények elődei pedig az 1990-es években kezdődtek el. Megalakult a CPL (Cyberathlete Professional League), ami 2008-ban megszűnt ugyan, de a jogok eladásával a cím maga megmaradt, utolsó rendezvénye pedig 2013-ban volt. A PGL (AMD Professional Gamers League) 2000-ben tulajdonost váltott, mára pedig főként a The Kijev Major valamint a CS:GO Major 2017 rendezvények fűződnek a nevéhez. 1996-ban elstartolt az első QuakeCon, ami a mai napig remek egészségnek örvend, és a ZeniMax Media birtokában van jelenleg.


Kezdetben a Command&Conquer: Red Alert, a Warcraft, Quake, Counter-Strike, StarCraft játékok voltak a legnépszerűbbek, nemcsak a hivatalos berkekben, de a barátok, kisebb csoportok által szervezett LAN partikon is. Ha belegondolunk, meglepően modern lépés volt 1993-ban hazánkban az Elektor Kalandor nevű TV műsor is, ahol a NES konzolon (Nintendo Entertainment System) játszott Super Mario játékot az egész ország láthatta.

A 2010-es évek közepére a professzionális versenyeknek két fő színtere lett. Az első a MOBA (multiplayer online battle arena) jellegű játékoké, mint amilyen például a Dota2 és a League of Legends, vagy a Heroes of the Storm és a Smite, a második az FPS-ek (First Person Shooter) ahol a Counter-Strike: Global Offensive a legnépszerűbb, és komoly bázisa van a Call of Duty és az Overwatch versenyeknek is. Ezek mellett még nagy rajongói bázissal rendelkezik, és komoly díjazások vannak a StarCraft II és a Hearthstone versenyein is.

Hozzászólások

Nem vagy bejelentkezve, a hozzászóláshoz regisztrálj vagy lépj be!

Eddigi hozzászólások:

  • 25.
    2017. 05. 25. 15:53
    Szerintem te nem erted az egeszet. Mindenkinek van lehetosege jatszani a versenyszeru modban is de csak keves jatekos tud is olyan szinten jatszani.
    Lehet csapathoz vagy esl stb. helyen jatszani, ha viszont nem vagy olyan szinten egy ido utan sem, ki fogsz esni belole. Ennyi. Mindenkinek ott van a lehetoseg.
  • 24.
    2017. 05. 25. 08:09
    Azért nem rendeznek versenyt nekik, mert kevés lenne a néző, ergo a bevétel, ha egyáltalán pluszban lennének. NB2 vs világbajnokság esete. Meg ha valakinek van tehetsége, arra van más terep, hogy megvillantsa és felfigyeljenek rá.
  • 23.
    2017. 05. 24. 22:42
    És?
    Ki mondta, hogy nem lehet casual játékokban casual versenyzőkkel versenyt rendezni? Nem születik mindenki bajnoknak!!!!!!!!
    Pont ez a lényeg! Sokkal több ember eljutna a versenyekig, és sokkal több emberről derülne ki, hogy van benne tehetség ebben a műfajban. És így tovább. Gondolom azt már nem kell elmagyaráznom, hogy ha többen versenyeznek, az azt jelenti, hogy többen is vették meg az adott játékot, és így nagyobb a bevétel is a kiadóknál, gyártóknál.
    DE nem ez van. Csak a Pro Gamerek versenyeznek, a casual meg nézi Őket. Szerintetek jól van ez így?? Hát nem! Több versenyző, és kevesebb nézelődő. Akkor is meglenne a haszon.
  • 22.
    2017. 05. 24. 15:47
    Jogos, megkeveredtem.
  • 21.
    2017. 05. 24. 10:55
    Egy e-sportos videójáték jóval több egy verseny-móddal rendelkező casual játéknál. Ha nem látod miért, olvass utána, regényt lehetne írni.
  • 20.
    2017. 05. 24. 07:44
    magyarul:
    1 milliárd = 1000 millió
    1 billió = 1000 milliárd
    angolul:
    1 billion = 1000 million
    vagyis angol nyelvterületen nem használják a milliárdot és a billion, trillion, quadrillion... csak 1/1000-ed része a nálunk használt billió, trillió, kvadrillónak. Ez csak potom 8.9 milliárd Ft
  • 19.
    2017. 05. 18. 23:35
    A néző fizet. Tolhatod mindenhol a műsorodat, ha nem fizet rá elő senki. Ez nem az rtl klubbon megy, vagy más kereskedelmi csatornán, ezeknek a bajnokságoknak a csatornáira egyenként elő kell fizetni, szezonbérletet venni, vagy kimenni az eseményre, ami ugyanúgy fizetős. Amit meg ingyen lehet nézni, ott nonstop kapod az arcodba a reklámot, akár a meccset megszakítva is, stb.
    Vagy szerinted mi alapján találják ki, hogy most pl cs:go -t fognak közvetíteni és nem fikapöckölést? Hasára csap a médiacsászár, és azt mondja, hogy most akkor ez, mert én vagyok a hatalom és nekem ez tetszik? Ez nem éppen egy üzleti terv. Az hogy a médiának hatalma van az egy dolog. De ezt nem arra használja, hogy önkényesen kitaláljon dolgokat, hanem hogy a profitot maximalizáljon. És ott van a legnagyobb profit, amit a nép magától is szívesen néz. Modern cirkusz, semmi több, jól működik már az ősidők óta.
  • 18.
    2017. 05. 18. 22:26
    "Azt hogy mekkora "műsoridőt" kap, meg az dönti el, hogy az átlag lakosságot mennyire érdekli a téma, nem azt, hogy mennyi pénzt tolnak mögé."

    Ezzel vitatkoznék. Amikor a média a negyedik hatalmi ág, az létezik, amit felkap, és akkora lesz, amekkorának beállítja.
  • 17.
    2017. 05. 18. 18:55
  • 16.
    2017. 05. 18. 18:54
    Emberek versenyeztek egymás ellen a gép előtt a nappaliba sokkal régebb óta, mint hogy ez esport -nak lett volna hívva. Fikát nem pöckölt senki ilyen mértékben, versenyszerűen, és a kreatív-könyvelésre se jellemző ez. De van verseny favágásból, vagy szaunázásból pl. Sportnak vagy nem sportnak hívjuk, a kompetitivitás a lényeg, amikor összemérhetik és össze is akarják mérni az erejüket/tudásukat valamiben a versenyzők. Azt hogy mekkora "műsoridőt" kap, meg az dönti el, hogy az átlag lakosságot mennyire érdekli a téma, nem azt, hogy mennyi pénzt tolnak mögé. Pont fordítva történik, a nézettség hozza a pénzt.
    És ha valahol 1 db meccsért 9 millió dollárt kaszálhatsz (+ amit a többi bajnokságon összeszedsz + ponzorpénzek + reklámszereplés, stb), ott a maximális felkészülés minden téren egyáltalán nem misztifikáció vagy hype. DOTA 2 -ben, 2016 -ban 31-32 millió dollár között volt a teljes prize pool, amit a helyezetteknek kiosztottak. Az 8.9 billió forint.
  • 15.
    2017. 05. 18. 18:13
    túl drámázott és túl hype-olt téma ez.....ennyire nem kell ezt vizsgálni,hogy már tudományos magyarázatokat meg teóriákat gyártanak mögé! Nem atommag hasadása és lebomlása ez a téma.
    Az előttem szólóval meg egyetértek, ok legyen e-sport rendbe. De ahogy mondták előttem is bármi lehet sport,ha találnak hozzá szponzorokat akik tömik pénzzel. Anélkül,hogy leszólnám mert látok benne rációt nagyon is,de a fika pöckölés is lehetne sport akkor már és amögé is lehetne építeni tudományosan megmagyarázott dolgokat. Pl. Mindenki csak a saját maga által organikusan előállított fikával versenyezhet és lehetne vizsgálni,hogy melyik szögbe jobb elhajítani vagy a nedves vagy épp a száraz a megfelelő oldalról pöckölve vagy két újjal dobva.... hagyjuk már!
    Ne misztifikáljuk már az esportot is túl, könyörgöm!
  • 14.
    2017. 05. 18. 14:59
    Ezzel az E-sporttal nekem csak annyi bajom van, hogy mindössze azért sport, mert pénzt tolnak bele.

    Ha pénzt tennének bele, tudomisén, a ruhavasalásból is lehetne sport (sőt, annak az effektív sportértéke még nagyobb is, mint az E-sportnak)... vagy a kreatív verseny-könyvelés. Vagy a szobafestés. Vagy az egyhelybenülés.

    Az ember szeret mindenben versengeni, de attól még, hogy valamiben lehet meghatározott szabályok közt versengeni, attól még nem lesz sport. A sportban kell lennie némi testmozgásnak is... (És igen, a sakk sem sport... sokminden, de nem sport.)

  • 13.
    2017. 05. 18. 14:58
    Most felszívtam magam!
    Írok is egy levelet az EA Mo-nak, hogy kapják össze magukat!
  • 12.
    2017. 05. 18. 14:19
    OK! De szerintem ez sem teljesen jó így!
    Pl: Amikor egy kiadó a saját rendszerébe (Origin) beleépít egy verseny lehetőséget, akkor oda új szervereket állít be, ahol megszabhatja akár a grafikai feltételeket is. + Ezeknek a játékoknak pont az a lényege, hogy több lehetőséges. Pl: nem csak az én csapatomat zavarja a tank, vagy a heli, hanem ugyan úgy az ellenfelet is. Mindenre van ellenszer, csak jól kell használni. Épp ez a taktikai rész bennük. A füst, árnyék, meg csak hab a tortán. Nem csak Én nem látszok, de nekem a másik sem.
    Pl: a fociba ha szakad az eső az nem csak az én csapatomnak szar, hanem az ellenfélnek is. Nincs olyan hogy de jó az ellen csúszkál a vizes füvön, én meg nem.

    Ráadásul pont az lenne a lényeg, hogy ezek csak előkészítő versenyek, némi a kiadó által fizetett díjakkal (Ingyen játék, vagy az új megjelenések közül valami ingyen). Innen továbbjutni lenne már a profizmus.

    Lehetne díjazni az egyéni, és a csapat, vagy akár szakasz teljesítményeket.

    Szerintem sokan lennénk akik simán elversenyezgetnének a saját szintükön otthonról.

    ÁHH Utópia! Megmarad álomnak. (
  • 11.
    2017. 05. 18. 14:10
    De most komolyan!
    A nagy kiadóknak is érdekük, hogy a játékaikkal hosszútávon sokan játszanak. Semmi nagy dolgot nem kellene ezért tenni, csak a rendszerükbe beleépíteni egy verseny lehetőséget, és a nemzetközi E-sport szövetségnek biztosítani 1-2 szervert, amin levezényelhetnének évi 2-3 versenyt.
    A többi napi, heti, havi versenyek a kiadók rendszerein belül működnének, amiből továbbjutva el lehetne menni a régió, majd eb tovább vb -ig, amit meg a szövetség szervez.
    (KB mint a foci. Az országos bajnokságokból kijutva a BL-be, stb...)
  • 10.
    2017. 05. 18. 14:06
    Miért nem E-Sport játék a GTA V multiplayer? A válasz egyszerű: ezen játékok nem a kompetivitásra épültek, nem E-sport célokkal készítették őket! Ezek, bármennyire is fáj kimondani (megjegyzem imádom a Battlefield szériát, több része is megvan dobozos kiadásban) a Battlefield csak egy casual shooter, nem több. Túl nagy nyílt területek, túl sok játékos, ha pl "realisztikus" lenne a BF4 mint kezdő e-sport game és kiesne az anti tankos csapat aztán az ellenség szerezne egy tankot,.. hát onnan már csak clusterf*ck lenne az egész meccs, hiába a tapasztalatod, meg a tudásod. Btw, én inkább említettem volna az Insurgency-t mint vérfrissítő játékot oda (bár lehet már E-sport játék, nem tudom).

    De az utolsó pont: "Sok pénzbe kerül a gépkarbantartás". !! Pont ez a lényege az E-sport játékoknak, hogy effektíven jól fusson több éves konfigokon is. Sosem tűnt fel hogy miért játszik egy "pro" LoL vagy GO játékos 720P-n, Low grafikai beállítások mellett amíg a gépeben egy I7 + GTX980TI ketyeg? Azért mert itt nem a grafika a lényeg. !De ugyanúgy eltudod érni a fix60 fps-t egy harmad annyiba kerülő konfiggal is E-sport játékokban.
  • 9.
    2017. 05. 18. 13:58
    ez nem motocross hogy 5-10 üzemóránként olajcsere.

    vagy te tápot és procit cserélsz minden war után hogy nehogy kifagyj?
  • 8.
    2017. 05. 18. 13:02
    Meg is válaszoltad a kérdésed! :)
  • 7.
    2017. 05. 18. 12:09
    Magam sem fogalmazhattam volna szebben!
    Könnybe is lábadtak a szemeim.
  • 6.
    2017. 05. 18. 12:00
    Nem értem, hogy miért csak ezek az ezer éves játékok lehetnek E-sport?? PL: BF4 miért nem? Ott 32v32 játékos tud játszani, és még ezen belül is vannak 4-es szakaszok, amiből össze áll a 32. Jól leprogramozott multival. Miért???

    Én akkor látnák ebben fantáziát, ha a kiadók a saját rendszerükbe (Uplay, Origin) eleve beletennének versenyeket, amiket megnyerve lehetne indulni esetleg magasabb szintre, Pl régiókban Közép EU, aztán EB, és így egészem a VB ig.
    Akkor mindenkinek meglenne az esélye egy karierre, mert az aljáról indulna mindenki, és otthonról is tudna versenyezni. Majd amikor megnyer ezt azt, és lesz belőle pénze, akkor eldöntheti, hogy akar-e tovább menni az EB-re, akar ebbe többet feccölni, vagy megmarad ezen a szinten.
    Mert azért valljuk be a pénz, főleg az elején nagyon sokat számít. Karba tartani a géped, aztán eljárni versenyekre, stb... Otthonról sokkal könnyebb lenne.
  • 5.
    2017. 05. 18. 11:41
    Hasonlóan vagyok az eSporttal mint te. Olyan játékokról megy a közvetítés amit nems zeretek, így az egész nem érdekel. Pedig lenne pár olyan játék aminek a meccseit szívesen nézném. Bár azok a játékok meg nem éppen alkalmasak az E-sportokra mert nem olyan látványosak.

    Mindenesetre egy 1v1 transport tycoon meccset megnéznék.
  • 4.
    2017. 05. 18. 11:13
    Én azt várnám már, hogy kedvencem, a Football Manager is megjelenjen ebben a közegben. A mostani játékok egyszerűen nem tudnak érdekelni (mint játékok). Bár a Rocket League-ben a fiammal egész ütős kis páros vagyunk...
  • 3.
    2017. 05. 18. 09:47
    Ezt mindenhol jelen van, nem lehet csak az e-sporthoz kötni. Többek között emiatt hagytam abba a focit...
    Az ilyen egoista, túlzott önbizalommal rendelkező egyének külön állatfajt alkotnak. Ez a jelenség talán azzal is magyarázható, hogy az életének nem minden szegmensével elégedett,így egy dologra összpontosítja a figyelmét, ott próbál elégedettségre lelni,túlkompenzálni. Ki ne találkozna olyan kópéval aki az ültetett tunyingót szarjával azt hiszi hogy ő a Schumacher,és úgy gondolja hogy rá nem vonatkoznak a szabályok? Vagy azok az edzőtermi srácok akik úgy viselkednek,és úgy öltözködnek mint a motivációs videóban feszítő profik? Az ilyen nem fogja beismerni hogy ha ő hibázik, vagy elfogadni hogy valaki jobb nála.Meg kell próbálni kizárni, vagy szívlapáttal agyonverni
  • 2.
    2017. 05. 18. 09:44
    Már sok fogadással kapcsolatos botrány volt. Biztos vagyok benne hogy már a maffia is benne van ezekben a dolgokban. Ahol pénz ott a fekete piac is megjelenik. Én azt sajnálom hogy európában nem vezetik be azt amit a kínaiaknál, egy fő áruház vagy azonosító kliens ahhoz személyivel csatolva 1 ember és kegyetlen szigorúan büntetném a szabálytalankodást épp úgy mint a fenyegetéseket, sport-sport, ha fociban beszólok valakinek hogy meghalsz büntető eljárás indul... itt is így kéne csak a világ le van maradva agyilag és mindig ez terjed hogy csak játék mintha a többi sport nem csak "játék" lenne.
  • 1.
    2017. 05. 18. 08:12
    Egyik szemem sír, a másik meg zokog. Az E-sport jó dolog lenne de sajnos megjelent minden játékban az elitizmus, ami annyit tesz hogy a casual rétegben is elterjedt hogy az ember profinak hiszi magát, és egy-egy hibánál a csapattársra elkezdenek záporozni a "get cancer and die" kijelentések. Egyelőre csak gyerekes hülyeség, de ha az e-sport komolyabb sporttá növi ki magát, biztos épül köré maffia is ami ezt el is intézi.