I. oldal
Olyan régen volt generációváltás, hogy már szinte el is felejtettük, milyen is az. Persze a mostani jelentősen másképp fog lejátszódni, mint az eddigiek. A fejlesztési költségek megnövekedtek, és a kiadók egyszerűen nem hagyhatják, hogy a befektetett pénzt kockáztassák a kezdetekben csupán pármilliós újgenerációs konzoltáborora építve. Ehelyett a kockázatot minimalizálása érdekében amit lehet, meg kell jelentetni még a jelenlegi masinákon, melyekből a Wii-t nem számítva több, mint 140 milliót szórtak már szét a platformgazdák, a Nintendo asztali konzoljaival együtt pedig bőven 250 millió felett járunk. Ha pedig öltönyben ülünk egy irodában, és egy részványtársaságot vezetünk, nehéz figyelmen kívül hagyni azt, mi a cégünk elsődleges feladata: pénzt termelni a részvényeseknek. Éppen ezért a korábbi generációváltásoktól eltérően most jelentősen nagyobb mennyiségben vannak jelen a cross-gen, vagyis a mindkét generációra megjelenő játékok.
A FIFA 14 ezen belül is egy speciális eset. Az Xbox One-ra és PlayStation 4-re készülő verzió ugyanis megkapja az EA Sports új, kifejezetten a következő generációra készített Ignite motorját. Ez erősen támaszkodik a GPGPU-s feldolgozásra, ennek optimális végrehajtására pedig a next-gen konzolok kiváló platformot nyújtanak a közös memóriatérrel. Az EA Sports szerint éppen ezért egyelőre nem is lehet a motort áthozni PC-re, a legtöbb játékosnak egyszerűen nincs olyan gépe, ami ezt megfelelő sebességgel tudná futtatni. A jelenlegi generációs konzolok pedig már nyilvánvalóan túl gyengék hozzá, és eleve nem is készítették fel őket a GPGPU-s számításokhoz annak idején. Éppen ezért az Xbox 360-ra és PlayStation 3-ra megjelent FIFA 14 gyakorlatilag a tavalyi verzió enyhén polírozott újrakiadása, ami mondjuk nem feltétlenül baj abból a szemszögből nézve, hogy már a 2013-as változat is a legnagyobb, legteljesebb csomag volt, amit focirajongó csak kívánhat.
Az EA Sports célja idén egyértelműen az volt, hogy a Pro Evolution Soccerhez hasonlóan lelassítsa, realisztikusabbá tegye a játékot. Míg tavaly a gyors felfutások, villámpasszok, és a pörgő akció dominált, addig a fejlesztők idénre megszelídítették a virtuális futballt, ami persze azt is jelenti egyben, hogy némileg nehezebbé vált a gólszerzés. Ehhez egyrészt köze van annak, hogy a tavaly bevezetett, a bal ravasszal és a jobb analóg kar kombinációjával előhozható trükközéshez most már nem szükséges lenyomva tartanunk a ravaszt, így kicsit furcsábbá vált az egész, bár némi megszokás után azért legalább olyan használható. Így viszont a ravasz felszabadult, amit most a labda megvédésére használhatunk. Ez mondjuk az esetek többségében nem túl hatékony, hiszen a védők így is pillanatok alatt elveszik tőlünk a bogyót, viszont nyerhetünk vele néhány értékes másodpercet, míg a többi játékosunk pozícióba helyezkedik.
Ez pedig kifejezetten előnyös, a védekezés ugyanis jelentősen felerősödött a FIFA 14-ben, amit főleg akkor fogunk észrevenni, ha közepes, vagy nehéz fokozatra állítjuk a mesterséges intelligenciát - ilyenkor bizony elég kemény feladat lesz eljutni a kapuig. Amennyiben azonban élő játékos ellen vetjük bele magunkat a mérkőzésbe, vagy mi magunk próbálunk meg védekezni, szintén azt tapasztaljuk, hogy nincs könnyű dolgunk: az eszetlen becsúszások kevésbé működnek, és itt is érvényes, hogy a megfontoltabb, okosabb játék lesz a kifizetődő. Ha pedig már szóba került az M.I., nem mehetünk el a tény mellett, hogy általánosan nézve viszont idén sem lett sokkal okosabb, legalábbis a mi csapattársaink irányításában biztosan nem. Sokszor késve reagálnak a kialakult helyzetekre, indokolatlanul üresen hagynak teljesen egyértelmű áttörési pontokat, nem indulnak, amikor kellene, ha pedig igen, akkor rossz irányba.
II. oldal
A tavaly bevezetett First Touch Control, vagyis a labdalevétel, és az azt követő mozgás szintén valószerűbbé vált, ami főként abban mutatkozik meg, hogy a szerényebb képességű játékosok és csapatok látványosan küszködni fognak az átvételekkel és a labdakezeléssel. Míg tavaly nem volt ilyen látványos a különbség, idén már az igazi mérkőzésekhez hasonló módon láthatjuk és átélhetjük, mennyire szerencsétlen a komplett magyar válogatott, ha igazából focizni kéne. A némileg átalakított First Touch Control és a cselezés enyhe megváltoztatása azt az érzetet kelti, mintha a labda fizikája is fejlődött volna némileg - az EA Sports hivatalos marketingszövegei szerint ez így is történt, bár én a legnagyobb változást ezen a területen sprintelés közben vettem észre. Egyrészt a labda némileg jobban elszakadhat a játékostól, másrészt viszont sprintelés közben is hatékonyabban tudunk irányt változtatni, ami azt jelenti, hogy vége azoknak az időknek, amikor az ellenfél csak megfigyelte az útirányunkat, majd szépen odament és becsúszva leszerelt minket futás közben, mert körülbelül egy leszálló Boeing 747 mozgékonyságához mérten tudtunk csak változtatni a pályánkon.
Végső soron azért a lényeg nem változott: a FIFA továbbra is rendkívül élvezetes és összeszedett. Ugyan nyers játékélményben az idei Pro Evolution Soccer azért képes megszorongatni, a Konami versenyzőjén még érződnek a motorcsere miatti recés élek: az animációk néha összezavarodnak, a fizika esetenként nem egészen tudja, mit is kellene csinálnia, ezzel szemben azonban a FIFA 14-et nem lehet zavarba hozni, hiszen egy három éve folyamatosan finomodó rendszer működik alatta. Mindezt pedig kamatoztatni tudja a tengernyi játékmódban, melyek mindegyike visszatér az előző részből, és amelyeknek köszönhetően a FIFA 14 továbbra is a legteljesebb csomag, ami a műfajban a miénk lehet, és abszolút garantált, hogy újabb egy évre simán leköt majd mindenkit.
A játék gerince továbbra is a Karrier mód, ahol még mindig menedzselhetjük egy játékos, vagy egy egész csapat életét, kezdve akár legalulról, felküzdve magunkat a sztárságig, vagy kinevelve egy világverő brigádot. Idénre egy fontosabb fejlesztést kapott a játék ezen része: ez a Global Transfer Market megjelenése, melynek lényege, hogy “felderítőket” küldhetünk szét különböző országokba, akik levadásszák a nekünk kellő tehetségeket. Így könnyen tehetünk szert olyan feltörekvő, tehetséges fiatalokra, akik pontosan megfelelnek arra a pozícióra, ahol éppen hiányosságot érzünk a brigádunkban. Továbbra is jelen vannak az online szezonok, illetve természetesen visszatér az EA Sports mára már legfontosabb kezdeményezése, az Ultimate Team. Ez a játékmód annyira kinőtte magát, és annyira sok pénzt hoz a kiadó konyhájára, hogy sokak szerint ez a fő oka annak, hogy Andrew Wilsont, az EA Sports vezetőjét nevezték ki a teljes Electronic Arts új vezérigazgatójának.
III. oldal
Az Ultimate Team is szinte egy az egyben köszön vissza tavalyról: továbbra is egy alapvetően mikrotranzakciókra épülő online játékmódról van szó, ahol paklik megvételével szerezhetünk játékosokat és különböző extrákat, aztán pedig kereskedhetünk, megépíthetjük csapatunkat, és összecsaphatunk a többiekkel. Habár játékbeli kreditet szerezhetünk valódi pénz befektetése nélkül is, a rendszert nyilvánvalóan úgy találták ki, hogy azért mindenki úgy érezze, hogy néha-néha mégis érdemes lenne beletenni némi pénzt. Apró módosításokat azért eszközöltek a fejlesztők: játszhatunk véletlenszerű mérkőzéseket egy-egy online ellenfél ellen, és a cserekereskedelem is egyszerűsödött az azonnali összehasonlítás lehetőség hozzáadásának köszönhetően. Kikerültek a játékból a formációra vonatkozó kártyák, így most már nem kell módosítókat megvennünk ahhoz, hogy egy-egy frissen megszerzett sztárt beleillesszünk csapatunk játékstílusába, viszont megjelent néhány új “chemistry”, vagyis a csapat összeszokottságára vonatkozó lap.
Ezek részben már tavaly is jelen voltak, most azonban egyrészt tuningolhatjuk játékosaink hűségét, másrészt pedig kifejezetten fejleszthetjük egy-egy sztárunk képességeit - például ügyesebbé téve őt a cselezésben, a kapura lövésben, vagy éppen brutális aratógéppé változtathatjuk sprintelés közben. Ez pedig azt jelenti, hogy tetemes mennyiségű dolgot át kell gondolnunk csapatunk összerakásánál, így a változatosság messze túltesz az elődön. Nem lehet eléggé hangoztatni, mekkora találmány ez az Ultimate Team, főleg hogy az egész vezényelhető okostelefonos applikációvall is. Vannak ismerőseim, akik szó szerint sosem szakadnak el a FIFA-tól, még nap közben is folyamatosan az aukcióik állását böngészik, újakat tesznek fel, figyelik, hogy halad a kereskedés. Egyedül az zavarja őket, hogy a FIFA 14 teljesen újrakezd mindent, vagyis az eddigi csapatunkat nem hozhatjuk át, ami persze azt is jelenti, hogy a rajongók újra tetemes mennyiségű pénzt költhetnek el az EA Sports rendszerében.
Ami a FIFA 14-et kiemelkedő élménnyé teszi, az a tökéletesre hangolt kezelőfelület. A némileg a Windows 8 csempéihez hasonlító interfészen minden magától értetődő, átlátható, és minden információ gyorsan és egyértelműen leolvasható. Az EA Sports tálalásban továbbra is teljes köröket ver a Konamira, és persze ugyanez igaz a zenékre, a hangeffektekre és a kommentátorokra is. Míg a PES még angolul sem képes egy legalább közepesen tűrhető kommentátor-rendszert felvonultatni, addig a FIFA 14 eredeti nyelven gyakorlatilag tökéletes, de mára már a bejáratott magyar kommentátorok is eljutottak arra a szintre, hogy rendkívül élvezetes színvonalat tudnak nyújtani. Különösen mókás egy társaságban átélni, hogy mindenre van beszólásuk: az egyik barátommal játszottam egy 0-0-ás félidőt, ahol egyikünk sem tudott a kapu közelébe jutni, mire a következőt félidőt úgy kezdte Hajdú B. István, hogy Faragó Richárdot ébresztgette, mondván, hogy kezdődik az új félidő, és azért mégsem kéne elaludnia.
IV. oldal
A FIFA 14 tehát végső soron maradt az, ami már tavaly is volt, némileg csiszolva, néhány új lehetőséggel, és tovább finomított, a valósághoz közelített játékmenettel. Hogy megéri-e megvásárolni, az egy felesleges kérdés, mert a FIFA-rajongók (és rengeteg van belőlük) már a megjelenés napján megtették. Ha viszont nem ennyire sürgős a dolog, talán érdemes lehet megvárni a következő generációs konzolokat, és az Ignite motorral érkező új részeket, mert azok már tényleg hoznak majd olyan újdonságokat, melyek nem csak a keményvonalas rajongóknak tűnnek majd fel, hanem mindenki számára élvezetesebbé és realisztikusabbá teszik a virtuális focit.
Platformok: PC, PS3, Xbox 360, PS Vita, PSP, PS2, Wii, iOS
Tesztplatform: Xbox 360