I. oldal
Hetvenezer ember szurkol neked a lelátón, és több millió a tévé elől. Életed legfontosabb tizenegyese következik, a 89. percben járunk, lerakod magad elé a labdát, pont a megfelelő helyre, forgatsz rajta kettőt, majd még egyet, hogy biztosan jól álljon, hátralépsz, és a kapus felé pillantasz. Izzad. Úgy néz rád, mint egy gyilkos, aki épp ölni készül, verejtéktől csöpögő homlokát pulcsijának ujjába keni, kesztyűje nem lehet nedves, túl nagy a tét ahhoz, hogy ilyen apróságon csússzon el a győzelem. Nem bír magával. Egyik lábáról a másikra lépked, kicsit megnyugszol, nem te vagy az egyetlen ember itt, kinek mellkasa kibírhatatlanul kalapál, nagyot köpsz, hogy azt higgye, üzensz neki valamit, a kapitány üvöltése még ilyen hangzavarban is elér hozzád, meg tudod csinálni, csak úgy, ahogy gyakoroltad, fiam. A síp már közelít a bíró szája felé, ki hatalmasat fúj bele azonnal, megindulsz a kapu felé, lépéseid milliméter pontossággal ki vannak számolva, nem hibázhatsz, elrúgod a labdát, s az, mint egy tűzgolyó, megállíthatatlanul repül előre…
Nincs ősz EA Sports dömping nélkül, kedvenc játékunk, a FIFA 12 pedig idén sem okozott csalódást, október hajnalán menetrendszerűen megérkezett, elkényeztetvén a futballvilág friss élményekre vágyó szerelmeseit. Rengeteg változás történt az idén, igen szépen alakul a PC-s verzió is, az iPon rendszeres olvasói viszont tudják, hogy billentyűzetnyomkodás helyett mi a konzolos változatra szoktunk koncentrálni. Az ok egyszerű: legtöbbször évekkel megelőzi a számítógépes kiadást, minek beszéljünk olyanról, amit tavalyelőtt már láttunk. A Playstation 3 és az Xbox 360 változat pedig ezúttal is nagy lépéseket tett afelé, hogy tényleg a FIFA 12 legyen a világ legjobb focis játéka, a készítők Trinitynek nevezték el azt a három újdonságot, melynek köszönhetően a játékboltba ellátogatva érdemes lehet újabb ezreket költenünk a lemez megvásárlására. Megújult ütközésmodell, taktikai védekezés, és precíziós cselezés, ezek a FIFA 12 kulcsszavai, lássuk, hogy mit is rejtenek ezek pontosan, és hogyan néznek ki a gyakorlatban.
Véget ért az egymáson átsétáló, vagy összeakadó játékosok korszaka, a FIFA 12 a hosszú évek óta fejlesztett, de csak most bemutatott Impact Engine segítségével pontosan kiszámolja, hogy a különböző ütközéseknek milyen eredménye lesz. A fellökés, a bokataposás, és a vállazás mind eltérő fizikai hatást vált ki, immáron nem mindegy, hogy emberünk a másiknak a vádliját, a sípcsontját, a térdét, vagy a combját rúgja-e meg véletlenül, ahogyan az is ezernyi eredménnyel zárulhat, ahogyan cselezésnél viselkedünk. Nem kell a másik játékosnak szabályosan szerelnie ahhoz, hogy hozzá kerüljön a labda, elég az is, ha egy kicsit jobban meglöki a kezünket, s mi mondjuk fél lábon állva kibillenünk az egyensúlyból. A FIFA 12-ben mindig az adott helyzetnek megfelelő mozgásokat látjuk, s nincsenek fals sérülések sem, régóta irigyeltük már ezt a konkurenciától.
II. oldal
A Tactical Defending System teljesen megújítja a védők szerepét. Segítségével gyönyörű mozgásokat vonultat fel a FIFA 12, nincs szükség pánikszerű kapkodásokra, néhány okosan megválasztott gombnyomás, és a labda a következő pillanatban már a mi cipőnk orrát fogja díszíteni. Lehet továbbá zavarni a másik csapat tagjait is, ha nyomjuk az LT-t, akkor karakterünk támadás helyett felveszi az ellenséges csatár tempóját, s testével próbálja meg lassítani őt, míg oda nem ér a csapattárs erősítésnek, mindezt pedig a számítógép által irányított védők is meg tudják tenni. Az RB gomb hatására társunk addig ül az ellenség nyakán, míg mi ki nem találjuk, hogy mit csináljunk, zavarja a labda útját, de néha mocskosabb eszközökhöz is folyamodik, kézzel lökdösi a másik vállát, hogy az kiessen a ritmusból, s hibázzon.
A három új fejlesztés utolsó, s egyben legfontosabb darabja a Precision Dribbling, mely a cselezéseket teszi még izgalmasabbá. Élethű és látványos labdamegszerzéseknek lehetünk a szemtanúi, míg korábban a nagy, látványos cselek kapták a főszerepet, addig most a kis, apró mozdulatokon van a hangsúly, a játékosok odafigyelnek környezetükre, nem rúgnak bele hatalmasat a labdába, ha látják, hogy egy kis pöccintéssel sokkal jobb eredményt érhetnek el. A FIFA 12 ezzel, és a két előző újdonsággal együtt végre levetkőzte minden évtizedes nyűgét, korábban rengeteg kritika érte őt az előre felvett mozgások, és a forgatókönyvszerűen megrendezett helyzetek miatt, most viszont, még ha a játék szépsége talán nem is érte el a Pro Evolution Soccer döbbenetes minőségét, az biztos, hogy a profi futball-szimulátor stílus felé vezető úton most nagy lépést tett előre.
A játékmódok felhozatala nem sokat változott. Barátságos meccset játszhatunk gép ellen, de egy második kontroller segítségével egy barátunk is kiállhat ellenünk, s visszatértek a légy profi, és légy profi kapus lehetőségek is, melyek segítségével a csapat egyetlen tagjának szerepét ölthetjük magunkra, mindenki mást a mesterséges intelligencia fog irányítani. Az ultimate team és a virtual pro tétmeccseiben az elismerésen kívül tapasztalatpontokkal is gazdagodunk, az Xbox LIVE és a live season az internetes játék lehetőségeit rejtik, a karrieren belül játékosként, menedzserként, és menedzserjátékosként is bizonyíthatunk, a tournament pedig különböző bajnokságokat vonultat fel, azok számára, akik megszállott rajongói valamely kupának. Vannak angol, francia, német, olasz, koreai, mexikói, holland, norvég, lengyel, portugál, ír, orosz, skót, spanyol, svéd, svájci, amerikai, ausztrál, osztrák, belga, brazil és dán versenysorozatok, a soron következő meccseket a naptár mutatja, a formációt, a taktikát és a kezdő játékosokat pedig két összecsapás között a menedzsment alatt módosíthatjuk.
III. oldal
Újdonság az EA Sports Football Club, mely nem más, mint egy focirajongóknak szánt közösségi felület, hírfolyammal, barátokkal, s mindennel, ami ilyenkor elvárt. Kedvenc csapatunkat megválasztva, biztosíthatjuk azt támogatásunkról, a játékban szerzett minden tapasztalatpontunk jóváíródik szívünk választottjához is, a FIFA 12 online toplistáján pedig kiderül, melyik klubnak van a legtöbb támogatója, s azok mennyi pontot vittek haza. A rivalizálás már most megkezdődött, a csapatok versenyében komoly harcok folynak az elsőségért, az itt kiválasztott klub lesz barátságos meccsnél az alapértelmezett csapatunk, de később változtathatunk is döntésünkön, a pontok viszont nem örökölhetőek. Ha átmegyünk máshova, akkor ott a nulláról kell kezdenünk mindent, nem viselkedhetünk úgy, mint egy élszurkoló, miközben tegnap még a konkurenciát erősítettük.
500 csapat és több mint 15000 játékos szerepel a FIFA 12-ben, a legfrissebb statisztikák és teljesítményadatok segítségével mindegyik a valóságnak megfelelő teljesítményt nyújtja a képernyőn is. De a fejlesztők rengeteget csiszoltak a karakterek mozgásán is, élethű, emberi játékot látunk a pályán, legalábbis a korábbi évek robotharcainál mindenképpen szebb a mostani, s nem csak a mozdulatok lettek jobbak, a grafika is előnyére változott. Az arcokról leolvasható érzelmek, az emberek tekintete, a ruhák kidolgozása, a zászlók mozgása, és magának a stadionnak az összképe is sokat javult, reméljük, az évek múlásával ez a trend sosem fog megállni.
Kedvünket a játékélmény és a látvány mellett a hangzás is csak fokozza, mely idén is tökéletes lett. Hajdú B. István és Faragó Richárd ismét fantasztikus kommentárt nyújtott a játékhoz, itt-ott talán érezni a mondatok összevágását, de ez igazán ritka, a zene pedig a megszokott módon zseniális, az ember sűrűn kapja azon magát, hogy dúdolja, énekli a szöveget. A FIFA 12-ben 15 ország 39 előadója kapott helyet, a teljes dallistát átfutva sokak neve fog ismeretlenül csengeni, de a játéknak köszönhetően egészen biztos, hogy megkedveljük mindegyiket, a névtelen zenészeken kívül pedig olyan igazi világsztárok is megmutathatják magukat, mint a Kasabian, a Thievery Corporation, a The Ting Tings, és a Monarchy. Mennyire jó lenne, ha a magyar kommentár mellett egyszer hazai dalokat is kapnánk a játékhoz, nem igaz?
IV. oldal
A FIFA 12 egy lépéssel közelebb került szívünkhöz, a játék addiktív, izgalmas, és gyönyörű. Az új ütközésmodell, a megújult védekezés, és a továbbfejlesztett cselezési rendszer rengeteget javított a meccsek élvezhetőségén. Érezni még a sorozatra jellemző műanyag elemeket a játék során, az eredmény viszont, melyre régóta vágyunk, egyre közelebb van. A 2000-es évek első felének mélypontjai után az EA Sports bebizonyította, méltó a világ első számú futballjátékának fejlesztésére, köszöntsük polcunkon sorozatuk legújabb darabját, megéri.
Platformok: PC, MAC, PS2, Playstation 3, Xbox 360, Wii, PSP, Vita, 3DS, Android, iOS
Tesztelt platform: Xbox 360