Kosár

A kosár jelenleg üres

Bejelentkezés &
Regisztráció

Jelenleg nincs belépve.

Válassza ki az oldal nyelvét

TERMÉKEINK

iPon FÓRUM

iPon Cikkek

Dragon Age: Vérvonalak - Az év RPG-je?

  • Dátum | 2009.11.06 12:01
  • Szerző | Chocho
  • Csoport | JÁTÉK

2004 nem tegnap volt, pedig élénken él bennem a pillanat, amikor a nyár első Gamer magazinjának (igen, az a lap sajnos már megszűnt) E3-as összeállításában először olvastam hírt a Dragon Age-ről. A játék mögött az a BioWare állt, mely minden idők talán legjobb csapatalapú CRPG-jét, a Baldur's Gate-et is az asztalra tette, s e kis kanadai cégnek rebeghetünk hálát a zseniális Star Wars szerepjátékért, a Knights of the Old Republicért is. Akkoriban a Dragon Age viszont nem csak egy újabb RPG-nek készült, de a BioWare úgy nyilatkozott róla, mint a játékvilág eddigi leggrandiózusabb vállalkozásáról. Egy saját fantasy világot kívántak teremteni, saját nyelvvel (igen, valahogy úgy, ahogy Tolkien tette a Gyűrűk urában), több száz órás játékidővel és olyan grafikus képességekkel, melyek abban az időben egyszerűen elképzelhetetlenek voltak (200 000 poligont ígértek karakterenként). Mikor pedig a megjelenésről volt szó, a fejlesztők csak annyit mondtak, hogy "nagyon sokára lesz kész a Dragon Age". Nos, ez alighanem igaz lett, hisz a játékra idáig várnunk kellett. Most azonban megjelent, és millió kérdés szegeződött neki. A BioWare szerint ez lenne a Baldur's Gate szellemi folytatása, és egyben az eddigi legösszetettebb munkájuk, de akárhogy is nézzük, a dolog sántít itt-ott.

Hőseink megnyerő kis csapata
Hőseink megnyerő kis csapata

Mint minden valamirevaló szerepjáték, a Dragon Age: Vérvonalak (a cím is magyarítva lett) is a karaktergenerálással nyit. Választhatunk fajt, nemet, és persze kasztot is, amik a már ezer éve ismert sallangokban ki is merülnek. A mágusok erősek messziről, de közelharcra használhatatlanok, a harcosok épp fordítva, míg a szerencsevadászokkal a tolvajok kasztja lett helyettesítve. Az emberek erősek, de nem túl pontosak, az elfek remek íjászok és mágusok, de Fereldenben kvázi alsóbbrendű fajként vannak kezelve, és még sorolhatnám. Már ezzel is minden rendben lenne, de a Dragon Age-ben választanunk kell egy eredettörténetet is (innét az Origins cím), ami a későbbiekben meghatározza majd a sztori teljes kimenetelét. Nem elég, hogy máshogy kezdünk, de másképp is viszonyul majd hozzánk mindenki, és az egész játékélmény megváltozik. A hat háttérsztoriból először csak három elérhető, szerény személyem pedig egy nemessel kezdett, aki a harcos kasztba tartozott. Ilyenkor a játék más helyszínen kezd, más szereplőt ad mellénk és az élmény is megváltozik, ebből fakadóan pedig kijelenthető, hogy a Dragon Age rengetegszer újrajátszható.

Szandál kedves törpe, csak épp az esze nem beretva
Szandál kedves törpe, csak épp az esze nem beretva

Amint beindul a játék, szembesülünk a már megszokott BioWare-formulával: akaratunkon felül elindulunk a világmegmentés rögös útján, miközben más karakterek is csatlakoznak hozzánk, hogy végül bajtársakként győzzük le a gonoszt. Maga a történet egyébként egy Ferelden nevű országban játszódik, amit időről-időre megtámadnak a helyi élőholtak, az éjfattyak. A szörnyetegek eddig négyszer rohanták le Fereldent és a világot, s most egy ötödik, eddig mindent kenterbeverő Veszedelemre készülnek. Az éjfattyak uraként ismert vezérdémont pedig kizárólag egy különleges lovagrend tagjai, a Szürke Kamarások győzhetik le. Ők mindig teljesítették kötelességüket, ám most egy árulás miatt lemészárolják az összes még élő Szürke Kamarást, s így mi maradunk az utolsók, akik tehetünk valamit. Többet a történetből nem szeretnék elárulni, főleg, hogy ahány eredettörténet, annyi elágazás. Legyen annyi elég, hogy jó, és bár néha könnyen ki lehet szagolni, hogy mi következik, azért fenntartja a kellő érdeklődést és tartalmaz pár meglepő fordulatot.

Hozzászólások

Nem vagy bejelentkezve, a hozzászóláshoz regisztrálj vagy lépj be!

Eddigi hozzászólások:

  • 14.
    2010. 01. 07. 02:04
    Találtam egy kis tesztet különböző processzorokkal - érdekes eredményeket kaptak:

    http://www.pcgameshardware.com/aid,698761/Dragon-Age-Origins-CPU-benchmarks-75-percent-boost-for-quad-cores/Practice/
  • 13.
    2009. 11. 07. 23:42
    Hát igen, ez már hardcore-abb szerepjáték, nem úgy mint néhány korábbi Bioware munka.
  • 12.
    2009. 11. 07. 22:34
    Nagyon bejövős játék. Le se tagadhatná hogy bioware munka (bár nemt'om még hányszor játszhatják el a "KotOR formulát"..)

    Engem csak a harc zavar kicsit, egyrészt hogy a kotorral ellentétben itt nem félistenként szecskázom az egyszerű halandókat a látványosabbnál látványosabb jedi trükkjeimmel, hanem gyorsan kinyiffanok a komplett csapatommal együtt, ha nem tartok "taktikai szünetet" fél másodpercenként és a csapattagoknak is csak egy feledatot adhatok egyszerre, úgyhogy nincs idő hátradőlni és élvezni a tüzijátékot.. bár a nyilas karakterem (ami elég rossz döntés volt) egyébként sem mutat túl látványos harcot.

    A kotor meg a mass effect harcrendszere is sokkal átláthatóbb volt és nagyon jó a maga megközelítésében (körökre osztott vs komplett real time). Ez a fura keverék nem nagyon működik, vagy legalábbis sokkal fárasztóbb / frusztrálóbb nekem.

    Meg az is zavar kicsit hogy még egy igazán érdekes / erős fegyvert vagy páncélt sem találtam ami valamelyest életképessé tenné a karakterem ha valami fordulat folytán egyszercsak egyedül kellene harcolnom (ami nem ismeretlen fordulat a bioware játékokban)

    De ettől függetlenül a bődületes mennyiségű tartalom, a zseniális atmoszféra és gazdag háttérvilág, a jó alapsztori és történeti szál, a rengeteg választási lehetőség és újrajátszhatóság, meg a jó karakterek bőven kárpótolnak a harc kényelmetlenségéért.
  • 11.
    2009. 11. 07. 13:53
    Ugyan ez a másik irányba is igaz, tehát lefelé is húzhatja. Maga a játék nekem is tetszik ráadásul végigjátszottam a régebbi játékokat is. Van ahol jobbnak tartom de legalább ugyan annyi helyen is veszít az előddel szemben. Nálam a karakter generálásnál egyértelműen veszített az előddel szemben a jóval kevesebb karakter típus és a vallási hovatartozás, a fegyverek használata miatt. A másik poszt ahol veszített az a varázslatok sokfélesége illetve azok használata(nem a mennyiségre gondoltam). Mivel a játék más szabályok szerint készült mint a régiek ezért nem lehetne összehasonlítani de mégis össze kell az elődökkel. Mai viszonylatban átlagos a grafika, jók és változatos küldetések és könnyű a karakterek fejlődésének kezelése. Végre egy olyan játék ami nem 5-10 óráig tart. Nagyon jól optimalizálták a játékot.Nagyszerű zene. Igazából még sokat írhatnék de még sok van a játékból hátra, hogy a végső következtetést meghozzam.
  • 10.
    2009. 11. 07. 01:03

    A látványba a grafika és a művészi rész is beletartozik, komplexebb dolog, így ha valamelyik oldal kiemelkedő az felhúzza

  • 9.
    2009. 11. 06. 16:42
    Kicsit érdekes ez a pontozási rendszer, mert pl emlékszem a Risenre, aminek a tesztelő szerint a grafikával volt a legnagyobb gondja (6-osra értékelte) de szerintem kb egy mérföldel szebb mint ez. Nem mintha ezzel nagyon sok gond lenne, távlati nézetből, még szépnek is mondható, közelről viszont már nem az. Bár egy szerepjátéknál a grafika amúgyis sokadlagos kérdés. Nagyon élvezetesre sikeredett a játék, nekem egyetlen gondom volt vele, hogy a csapattársak sokszor rendkívül buta módon viselkednek, azért megérdemel BW egy ötös alát.
  • 8.
    2009. 11. 06. 16:08
    Hát én meg nagyon nem értek egyet ezzel a cikkel. Nem az értékeléssel, mert az teljesen jó.

    Először is. Ez a játék kezdetektől fogva a BG-k szellemi örökösének lett beharangozva. Na mármost, ha a fejlesztők annyi újdonságot raktak volna a játékba, akkor már egyáltalán nem lehetne azt mondani rá, hogy successor, mert annyira eltértek volna az „alapműtől”. Szerintem pont azért nagyszerű ez a játék, mert azokat a formulákat alkalmazza, amik már a Baldur’s Gate-ekben annyira jól beváltak (taktikus harc (végre ismét beállíthatjuk a társainknak az utasításokat, nem muszáj az AI-ra hagyatkoznunk), csapat menedzsment, hosszú játékidő, érdekes személyiséggel rendelkező társak). Ennél többet szerintem nem lehet, és nem is érdemes elvárni ettől a játéktól. A mai játékokban nagyon kevés az érdemi újdonság, példának ott az Uncharted2, láttunk benne valami újszerű, esetleg forradalmi dolgot? A fenéket, onnan lopott ahonnan csak tudott. De kit érdekel? Olyan élvezetes játék lett, hogy a kutyát sem zavarta, hogy nincs benne semmi újdonság.

    A kamerakezelés dolgot sem értem. Eddig akivel beszéltem (sajnos nekem a csomagom még nem érkezett meg, ezért nem tudom alátámasztani), azok mind azt mondták, hogy mennyire jó használható a taktikai nézet, sőt, egyes emberek más kameranézetet nem is hajlandóak használni.

    De a legnagyobb problémám az, hogy túl sokat hasonlítod a játékot a Kotor-hoz és az Oblivionhoz. A NWN sorozattal való összevetés talán ésszerűbb lett volna (már csak a fantasy környezet miatt is). Azt is meg lehet volna említeni, hogy a világtérkép mennyire megegyezik, a Baldur’s Gate-ekben látottakkal (és még egy hasonlóság!), ami szerintem sokkal jobban használható, mint mondjuk egy Oblivion-szerű „arra mész amerre csak akarsz” rendszer, még ha nincs is akkor szabadságérzete a játékosnak, de legalább így nincsenek üres, érdektelen helyszínek.

    Amúgy nagyon várom már, hogy megérkezzen nekem is, nálam nem csak az év szerepjátéka lesz, hanem az év játéka is (legalábbis PC-n).
  • 7.
    2009. 11. 06. 14:54
    Gratula a cikkhez, jó lett!

    Majd megsasolom ezt a karakter specializációt, amit említettél a cikkben, mert a pont már megvan, csak semmit sem tudtam kezdeni vele...

    Amúgy a játék grafikája tényleg vegyes, mert néhol nagyon buta, néha meg zseniális. Engem picit zavart ez a szinte "egy gombos vezérlés". Átkozottul zavar, hogy pl. miért nem tudom a középső gombbal fordítani a kamrát, meg ilyenek. Valamint keveslem a gyors menü nagyságát is. 9. szintű mágus vagyok és már betelt. Oké, hogy lehet szélesíteni, de én vmi olyasmit vártam, hogy pl. a SHIFT-t lenyomva megjelenik még1 és így a SHIFT+1 már más parancs.

    Taktikai rész: nekem ez a része nagyon nem tetszik. Sztem nem akartak MI-t írni a társainkhoz. Pl. az egyik harc során vettem észre véletlenül, hogy a velem lévő mágus nőnek van feltámasztás parancsa, amit addig sose használt. Szinte csak azokat használják, amiket beállít az ember. És ugye az meg limitálva van... :S
  • 6.
    2009. 11. 06. 14:38
    Richard83: Akkor gyere fel hozzám és nézd meg (Dunaújváros). Nem hazudok, nem kamuzásból mondom.
  • 5.
    2009. 11. 06. 14:04
    Chocho: Jó cikk lett, örülök, hogy te kaptad a feladatot.

    Bár egyetérteni nem mindenben tudok. Itt nem az újdonságokon volt a hangsúly, a grafikát pedig nem a mostani időkhöz képestre harangozták be 2004-ben kiemelkedőre.
  • 4.
    2009. 11. 06. 13:54
    jano12
    kétlem hogy egy 1 gigás ddr400-al játszod ezta játékot mivel alapból kell a Windows 7-nek majd 1 giga csak h müködjön.
  • 3.
    2009. 11. 06. 13:07
    Jajj még annyit akartam, hogy gépigény. Nekem Athlon 4000+ van (alapórajelen, azaz 2,4 GHz és egymagos), 1 GB DDr400-as memória és 256 megás Radeon 1950GT, Win7 32 bit. A gép nincs úzva egy dekányit sem. 1024x768, medium beállításokon kiválóan fut. Ha nagyon sokan jönnek, akkor 16-18 fps környékére csusszan a frissítés, de nem zavaró. A betöltés meg 20sec-től 1 percig terjed.

    A másik: elég véres, brutális játék, de ezeket hál égnek ki lehet kapcsolni (különben nem játszanék vele).
  • 2.
    2009. 11. 06. 13:03
    Az értékelés teljesen korrekt. Max annyit, hogy a látvány 9 pontot is megérne, mert tele van tereptárggyal mindent, szépen megrajzoltak a belső és külső területek. De a 90% az korrekt.
  • 1.
    2009. 11. 06. 13:01
    Nagyon jó lett a játék, egyszerűen nem lehet róla leszakadni. Bioware-től megszokott nagyszerű epikus történet. Én a látványvilággal is elégedett vagyok. Sztem a harci-taktikai részen erősíthettek volna kicsit de így is abszolút játszható.